Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Söker en ”Mentor”

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Eroz.Ano
    Deltagare

Hej!

Jag kommer inom kort starta en online butik för försäljning av kosttillskott i mindre skala.

Jag förstår att jag inte vet allt och att jag måste lära mig av nån och bli guidad. Jag letar efter denna personen och är beredd att betala för att få hjälpen jag behöver.

Var kan jag hitta en sån person?

Flaskhalsen2
    Deltagare

Kul att du ska starta e-handel! Jag har tyvärr inte tid att vara mentor (startade e-handel 2009), men jag rekommenderar att läsa varenda tråd här i forumet, speciellt de som handlar om logistik och konsumenträtt – det är där du kommer som mest att lära och där man gör mest misstag i början. Ett annat tips, du måste hålla stenkoll på fakturorna från fraktbolagen – de försöker ALLTID fakturera extra för diverse avgifter och tilläggs-tjänster – om du bara betalar dessa utan att manuellt gå igenom varenda sändning och reklamera de där de okunniga chaufförerna tryckt in fel ”felkod” så kommer du konka inom 2 år. Skippa att erbjuda kunderna fraktsättet ”Hemleverans” i början – det är att bespara sig från ENORMA mängder problem när man ändå har fullt upp med annat.

DHL – sedan de började använda sig av ”IBOXEN” måste man manuellt gå igenom varenda sändning som ska gå till DHL Servicepoint utlämningsställe och aktivt välja bort IBOXEN då var 5:e till var 10:e paket kommer gå i automatiskt retur (om du inte kontaktar DHL och ”ändrar transportuppdrag” för 280kr när kunden hör av sig och inte kan öppna luckan /hämta sitt paket) då mellan var femte och var tionde kund fyllt i fel mobilnummer på sin order – då är paketet låst och kan inte hämtas ut från IBOXEN.

Avslutningsvis – kunder fyller nästan ALLTID i fel uppgifter när de lägger en beställning – de kontrollerar ALDRIG att de faktiskt skrivit rätt e-postadress, rätt mobilnummer, rätt postnummer, rätt ort, RÄTT NAMN osv.. Det är helt galet. Det är lätt att tänka ”men det är ju inte mitt problem” – jo kostnadsmässigt blir det ditt problem när kunden inte kan hämta ut sitt paket, får paketet skickat till fel ort, aldrig får sin faktura (fel mail), inte får sin orderbekräftelse, leveransbekräftelse med spårningsnummer osv..

De första 3 åren (om du vill kunna gå med vinst) så måste du kontrollera ALLA inkommande order manuellt och korrigera felaktiga uppgifter – i många fall innebär det att du även måste kontakta kunden FÖRE du skickat ordern.

Om du tar allt jag skrivit på allvar som kommer du ha mycket goda förutsättningar att lyckas. Lycka till!

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av Flaskhalsen2.
    Daniel A2
    Deltagare

Hej, Såg denna post, brukar normalt inte hänga här.

Har varit i ehandelsbranchen i 19 år, multiple exits för bolag jag startat och skalat från 0, bootstrapped.

Mest varit verksam som COO och CMO under alla år-

Spenderat mycket tid i Kina for sourcing och qc in the early days.

Har marketing och conversionrate optimization som specialitet, funnels building och CVR, CAC samt ROAS optimization.

Konsultar mest just nu inom ovan.

Hjälper gärna till om någon vill ha tips eller råd.

Mvh

Daniel

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.