Plus Forum E-handelsforumet Logistik Hur har Postnord blivit helt laglösa?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #200828
    Stefan.S
    Deltagare

    Hej Forumet, skriver här eftersom att det inte finns någonstans att vända sig. Vi känner oss ganska maktlösa och vet inte hur vi ska ta det vidare.

    Vi har haft stora problem med Postnord sista tiden där paket blir stulna, förstörda och kraftigt försenade. Problemen eskalerade under början av December när vi köpte en mängd leveranser till bland annat Storbritannien med ”Uppskattad leveranstid 2-3 dagar”. Det visade sig senare att tjänsten inte fanns och att den riktiga tjänsten snittar 20-30 dagar. Detta ledde till försenade julleveranser, förstörd julhelg för oss och några paket som fortfarande inte dykt upp, i Februari. Vi har försökt reklamera många av dessa leveranser men Postnord slänger sig med uttryck som: “Vi har ingen leveransgaranti”.
    Givetvis finns det svängutrymme i “uppskattad leveranstid”, ev. tulltid, partners i andra länder, men tjänsten säljs som ett 2-3 dagars-alternativ och sanningen ligger egentligen 10ggr längre bort.

    Detta är tjänster vi skulle köpt av annan leverantör om den sanna genomsnittliga leveranstiden framgick hos Postnord, vi har svårt att se hur detta inte bryter mot marknadsföringslagen.

    Utöver detta har vi haft problem med att dyrare produkter “försvinner” när vi missat att klicka i spårbart och garanterat. Senast i veckan mottog en kund ett öppnat tomt paket i en försluten plastpåse. Detta paketet var spårbart, men inte garanterat och det går inte att spåra vart innehållet tömdes eftersom att det levererades – tomt.

    Vi har som regel att alltid bocka i “spårbart/garanterat” för dyrare produkter, men när vi missat detta försvinner dyrare produkter direkt. Personalen vet självklart om att de varken går att spåra eller reklamera. I dessa fall har Postnord lagt ner reklamationen, krävt betalning för frakten och vi har förlorat produkter och dubbla leveranser. I de fall paketet försvunnit helt har Postnord krävt betalning för frakten som aldrig utförts.

    Svårt att greppa hur ett företag, lagligt, kan ta betalt för tjänster som aldrig utförts, sälja tjänster som inte finns och tvinga kunder att betala för leveranser där innehållet stulits.

    Applicera detta på en annan bransch, webbutvecklare utan “hemsidegaranti” som behåller pengarna utan att leverera hemsidor. Telefonreparatörer där personal stjäl din mobil, men kräver betalt för reparationen. Det skulle inte ta långt tid för ett sådant företag att åka dit för bedrägeri.

    Om Postnord inte har en leveransgaranti säljer de egentligen “leveransförsök” och bör inte kunna marknadsföra sina tjänster som “frakt” eller “leverans”, utan bara “leveransförsök”.

    Postnord har satt upp en cirkel där kundtjänst hänvisar alla frågor till reklamationsavdelningen som lägger ner reklamationer per automatik och hänvisar till kundombudsmannen som hänvisar till konsumentverket som bara jobbar med privatpersoner. Samtliga reklamationer har gått samma cirkel.

    Ledsen för ett långt och negativt inlägg, men vi är väldigt frustrerade över Postnords laglöshet.
 Upplever ni samma saker, hur har ni tacklat dessa problem och vad använder ni istället?

    Vi skickar mestadels billiga produkter och vi har dessvärre bara hittat lönsamma frakter hos Postnord, men kanske dags att tänka om gällande ”lönsamheten”….

    #200853
    wattvaktarn
    Deltagare

    När en kund till oss lämnade en reklamation till postnord, blev han tillsagd att vi som leverantör var ytters ansvariga för leveransen tills paketet anlänt i kundens brevlåda. Detta måste väl vara ett skämt??!! Vi köper väl inte frakt av postnord för att VI ska sköta den? Då kunde vi lika gärna köra ut det  själva om vi skulle vara ansvariga. Själva idéen med postnord är väl att ta ansvar för den leverans de säljer?

    #201444
    Stefan.S
    Deltagare

    Ja. Exakt samma för oss. När våra dyrare produkter stjäls eller paketen förstörs ligger det på E-handlaren. Noll ansvar hos Postnord, medan anställda plockat på sig varor för många tusen hittills. Inte ens frakten betalas tillbaka.

    Produkterna som stals nu senast, där kunden mottog ett tomt öppnat paket i en försluten plastpåse med ett “förlåt för att paketet gått sönder”-meddelande, nekades reklamation som väntat. Produkterna har troligtvis plockats ur på någon av terminalerna, antingen hos Postnord eller deras partner i England. Postnord meddelade att de i alla fall levererat den tomma kartongen och eftersom att de levererat kartongen behåller de pengarna för frakten också. De bad oss meddela kunden att dra i det själv… Helt sanslöst…. Vi betalade för en spårbar försändelse men produkterna är istället spårlöst försvunna.

    Någon som vet hur man kan hantera detta rent juridiskt?

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Stefan.S.
    #201624
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    Postnord är ett skämt. Vi använder oss av DHL, och så länge man lusläser och lär sig ALLT om deras regler och följer dessa rigoröst så brukar det flyta på riktigt bra och det är få gånger det blir några större problem.

    Men, priserna alltså hos de stora fraktjättarna börjar bli hysteriska, det borde finnas utrymme för en mindre aktör med ett modernt effektivt system att växa något enormt, åtminstone inom Sverige.

    Vi kollade upp Budbee (tror det var Budbee iaf 🧐) och vi förde långa diskussioner om ett avtal  i över en månad och när allt var klappat och klart så fick vi ett mail där vi fick veta att våra volymer var för små och det skulle bli en dyr straffavgift för det vid VARJE HÄMTNING (trots att vårt företag ligger i ett område med massor andra företag med dagliga leveranser 😂. Så det blev bara att be dom dra åt helvete och leta vidare.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av Flaskhalsen2.
    #201761
    Stefan.S
    Deltagare

    Känner igen det. Vi har kollat med t.ex DHL, men då gällde 5000 leveranser i månaden för rimliga priser och vi är en rejäl bit från det, det har låtit ungefär likadant hos de flesta andra aktörerna. Vi är för små för att kunna skicka lönsamt. Sendify har fungerat bra för större leveranser (B2B), det är ett av få leveransföretag med riktigt bra support. Dessvärre inget alternativ för B2C.

    Postnord har bra priser, men det verkar som att man får räkna med att betala för en hel del tjänster som aldrig utförts och finansiera en del “julklappar” till anställda. Vi har haft fortsatta problem med Postnord sedan senaste inlägget med paket som aldrig kommer fram, där Postnord vägrar betala tillbaka frakten som inte utförts, säljer luft i vissa fall. Känns som att vi är ett fast med ett företag som kan spela efter egna lagar och regler.

    #205589
    Stefan.S
    Deltagare

    Då har vi råkat ut för en omöjlig situation med Postnord igen.
    Vi skickade ett paket av högre värde till Tyskland och valde att använda Rek 2000kr för att försäkra leveransen. Kunden fick en AVI om ett utlämningsställe där paketet inte fanns och kontaktade oss för hjälp. Vi kontaktade Postnord, men fick i vanlig ordning inget svar i tid och paketet gick tillbaka till Sverige efter 4 veckor i Tyskland. 
Väl i Sverige har vi under 1 månad försökt att få loss produkterna från ett utlämningsställe för att skicka dem till kund igen. Men enligt utlämningsstället får bara mottagaren (den tyska kunden) lösa ut paketet. Det blir ju svårt….
Vi har fullmakter för just sådana här returer / outlösta paket, men i detta fallet har något ha gått fel i Postnords system.

    Reklamationsavdelningen svarar att nuvarande fullmakter räcker, utlämningsstället säger tvärtom, att bara den tyska kunden får lösa ut paketet, och vi har åkt fram och tillbaka till utlämningsstället många gånger under en månads tid, fotat deras enhet som bevis till reklamationsavdelningen och har nu gett upp att få tillbaka våra produkter efter för många turer och timmar.

    Efter 2 månaders väntan tröttnade kunden och avbröt köpet. Förståeligt.

    Vad gör man i ett sådant här scenario? Behöver vi en polisanmälan för att få tillbaka produkterna? Vi försäkrade paketet och har nu varken ordern, ersättning eller produkterna kvar.

    Vi har utöver detta haft flera leveranser som skickats till fel brevlåda sista tiden, som står “levererad till brevlåda”, men där kunder hört av sig och meddelat att det inte fanns något i brevlådan. Dessa har varit varubrev med den vanliga kundtjänst-cirkeln:

    Kundtjänst: ”Ni får upprätta en reklamation”
    Reklamationsavdelningen: ”Vi erbjuder inte reklamation för varubrev, tack och hej”.

    Och vi står för notan med nya produkter.

    Det måste vara fler än vi som springer dessa döda lopp med detta företag….?

    #205590
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    Det där låter ju som ett jävla skämt, så fruktansvärt dåligt av Postnord! Det konstiga är att man fortfarande hör röster som höjer Postnord till skyarna..

    Jag (ung och naiv) postade filmrullar i början av 2000-talet till Fuji Direkt för framkallning. Ovärderliga bilder (aspirerande fotograf) och skickade flera påsar då det vara många filmrullar, ALLA fotopåsarna kom bort! INGEN SOM HELST ERSÄTTNING från varken FujiDirekt vars fotopåsar jag hade använt, men än värre, absolut ingenting ifrån Postnord – det var som att möta en vägg.

    Sen att att man ser Postnord-bilen köra förbi utanför vårt kontor lager sedan 12 år tillbaka nästan VARJE dag och SKITA I ATT LEVERERA nästan VARENDA GÅNG med kommentaren “Ej öppet /ingen på plats” utan att ens knacka på dörren – VÅRA BLICKAR MÖTS JU FÖR FAN GENOM VÅRA ENORMA KONTORSFÖNSTER VARENDA GÅNG!?

    Hur fan inte Postnord kan ha en enda jävla anställd vars uppgift är att genomsöka nätet efter typ de vanligaste klagomålen (se ovan) och sen bara införa någon policy för chaufförerna med löneavdrag om ett företag tex skickar in ett foto /en video när de skiter i att leverera? Hur fan kan ett företag vara så fruktansvärt jävla dåligt?! Jag får samma vibbar av Postnord som när Nokia valde Windows som OS istället för Android till sina mobiler och gick under – Precis alla fattade att det var helt fel val, precis som Postnords företagsledning verkar ta fel beslut varenda jävla gång. Helt otroligt..

    Jo, ang. DHL – kolla upp E-handel Plus (eller vad det heter) – tror du kan hyffsade /bättre priser då med DHL samt vi använder oss av Sendify och skickar B2C ibland – men då till DHL servicepoint utlämningsställe – det blir också hyffsade priser. DHL är OTROLIGT snabba med leveranser till DHL servicepoint utlämningsställe – från Göteborg ända upp till Hudiksvall går oftast på ett dygn (om utlämningsstället ligger på större ort dvs och inte ute på vischan med leveranser endast 2 ggr /v) vilket är galet snabbt!

    Vårt största problem med DHL har alltid varit hemleveranser, vilket jag tror är samma för alla transportbolag då privatpersoner inte fattar hur logistik fungerar, dvs det är inte transportbolagens fel utan konsumenterna som verkar tro att en chaufförna endast ska leverera deras paket 🙂

    När det gäller DHL servicepoint är det vanligaste problemet att utlämningsställena gör fel, utlämningsställen är lite som chaufförer – dvs chaufförerna anser sig endast “köra lastbil” och utlämningsställena anser sig endast “lämna ut paket” – vilket såklart är helt fel, det krävs ett ganska stort engagemang från chaufförerna och utlämningsställena för att paketleveranser ska fungera smärtfritt.

    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 3 veckor sedan av Flaskhalsen2.
    #205631
    Stefan.S
    Deltagare

    Flaskhalsen:
    Ja sant, ett foto på levererat paket hade löst så många problem. Denna veckan, som många andra, har vi lagt timmar och tusenlappar på leveranser som står levererade till brevlåda men aldrig levererats, produkterna borta. Samtliga reklamationer nedlagda. Postnord ber slutkund att kontakta oss för att starta en reklamation hos Postnord och till oss svarar Postnord i nästa steg att det inte finns någon reklamationsavdelning för varubrev. På så sätt flyttar de all deras kundtjänst till oss genom att hänvisa till en avdelning som inte finns . Bara brevbärarna och Postnord kan svara på vart alla dessa produkter tar vägen. Vi fortsätter att skicka ersättningsleveranser, men börjar nå skarven nu där det är billigare att byta leverantör med en dyrare frakt för alla försvunna leveranser. Inte riktigt där än.

    Vi fick tillbaka produkterna jag nämnde i tidigare inlägg till slut efter 3 månader och kontakt med konsumentombudsmannen. Kunden tröttnade långt innan det och avbröt köpet, vi hade dessvärre bara en upplaga av beställda produkter och kunde inte skicka en ersättningsleverans för att rädda köpet som vi vanligtvis får göra.

    Denna leverans var som nämnt rekommenderad med en garanti på 2000kr, reklamationen nedlagd. När vi köper varubrev berättar de att försändelsen inte är rekommenderad och då kan de inte göra något, när vi köper rekommenderat läggs reklamationen ned utan svar.

 Så rekommenderade försändelser är inte lösningen heller.

    Märkligt att inte fler e-handlare har fått nog av detta och kräver en förbättring, och att det saknas ett regelverk att förhålla sig till för Postnrod som har helt annat spelutrymme än vanliga företag. De behöver egentligen inte leverera någonting för att debitera frakttjänster enligt deras kundtjänst.






 (Ej leveransgaranti). Förstår inte..

    #205632
    Stefan.S
    Deltagare

    Flaskhalsen:
    Tack för alla tips också, ska kolla upp detta, jag misstänker att försändelserna med DHL rör sig uppåt 50-60kr för mindre paket? Vår snittorder är ganska låg.
    Sendify har vi använt lite innan också, de är grymma med riktigt bra support, snabba och trevliga. Dock har vi bara använt dem för lite dyrare leveranser där marginalerna tillåter.

    #205633
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    Priserna med DHL varierar enormt, vet vissa 3PL företag som fått ner priserna till nivåer vi trodde var omöjliga logistik-kostnadsmässigt för ett stort transportbolag, typ 39kr för minsta paketet. Men som småföretagare så kommer priserna troligtvis ligga på mellan 50-60kr för minsta paket. Visst, sen blir fel hos DHL rätt ofta också, men jag måste ändå säga att det är inte speciellt svårt att reklamera olika straffavgifter hos faktura-avdelningen i efterhand, men det gäller att man går igenom fakturan varje gång. Problemet är i stort sett alltid chaufförerna som inte har någon som helst koll på transportörens regelverk och villkor, och lägger in fel “fel-kod” i sina handhållna skannrar – alternativet “jag orkade inte tänka och sket i att leverera” finns ju inte som felkod i skannrarna 😂

    Har DU koll när du ringer faktura-avdelning så brukar det inte vara några större problem att reklamera felaktiga avgifter. Jag har ALDRIG stött på en så bra kundservice som DHLs när man tar storleken på företaget i beaktande. Det känns verkligen som någon screenar nästan varenda kundtjänst-medarbetare personligen.

    Sist men inte minst vill jag bara säga, FLYTTA TILL 3PL! Det är inte värt det att skicka alla paket själv, never ever aldrig någonsin! Vi är på G att flytta i vinter, och när man verkligen börjar inse att man inte längre kommer vara tvungen att vara på plats på lagret kl. 02.30 en måndag under högsäsong för att ens hinna få iväg helgens order till kl. 13.30 när DHL kommer till oss småföretagare för hämtning.. När man räknat på riktigt, fått priser från några olika 3PL och inser att kostnaderna blir i stort sett samma som när man gjorde allt själv, fastän arbetsbördan minskar med 75% OCH man kan bli 100% platsoberoende och jobba på distans i stort sett året runt 🤯😭 Halleluja!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.