Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Kina – högriskland?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 11 månader sedan av LogotypDirekt.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2020 kl. 09:14 #105283mrimportDeltagare
Hej,
är lite osäker vilken forumdel denna skulle hamna i men ekonomi kändes närmast med tanke på ärendet. Admin får gärna flytta till rätt
Har tidigare importerat lite diverse saker som lampor etc. från Kina som privatperson. Tänkte göra slag i saken och regga ett AB vars huvudsakliga verksamhet är import. Kontaktade banken för att skapa ett företagskonto varpå man skulle fylla i en hel bok om varför man vill starta ett bolag trots att man är känd kund.
Sagt och gjort. De frågade även varifrån man skulle importera och jag skrev ”Kina”.
Fick följande som svar:
Då banken anser att Kina är ett högriskland kommer vi att behöva en del kompletterande information om bolaget eftersom vi behöver få ärendet godkänt av vår Kundkommitté innan vi kan gå vidare med ditt ärende.
Du behöver förklara varför relationen är aktuell för bolaget. Du behöver även ange vilka belopp (både i kronor och procentuellt i förhållande till bolagets omsättning) som förväntas flöda till och från dessa högriskländer. Kundkommittén önskar även information om vilka motparterna i högriskländerna är.
Alltså…. jag har inga direkta motparter eller affärsplan med allehanda siffror. Frågeställningen är dock om bankens mottagande får anses normalt och är det rätt av de att kräva sådan information som ändå anses som företagshemlighet i vanliga fall? Är import från Kina verkligen ”högrisk”? Det är mina pengar jag riskerar, inte deras liksom. Skall man vända sig till en annan bank?
20 maj, 2020 kl. 10:52 #186883Stefan72DeltagareAlla banker resonerar likadant i stort sett. De de vill ha är ju en affärsplan typ. Med företagskonton kommer oftast krediter och även om du inte avser att ha någon sådan så är det nog så banken tänker att du kommer sätta dig i en situation där du riskerar bankens kapital. De vill ju veta att din affärsplan håller liksom, att det inte är ett luftslott bara med glädjekalkyler. En del tror ju liksom att 10k på banken räcker och så drar de igång värsta AB och lägger beställningar till höger och vänster och tror att beställningarna i sin tur ska forsa in men det fungerar ju inte riktigt så………
22 december, 2020 kl. 17:14 #187070LogotypDirektDeltagareDu bör se över dina alternativ, finns många andra länder du kan importera från som ligger närmare Sverige.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.