Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Smartast frakt i 3 steg lev-retur-lev
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 7 månader sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2019 kl. 10:58 #105039maraqvDeltagare
Tänker att någon här är smartare än jag…
Om vi leker med exemplet att vi har en firma som reparerar TV-spels-konsoller.
1. Kunden köper en box av oss online – som vi skickar till kunden ( 200 gram)
2. Kunden skickar sin konsol till oss. (500-1500 gram)
3. Vi skickar tillbaka efter reparation 500-1500gram)Frakten ska alltså gå fram och tillbaka 3 gånger.
Som jag förstår det kostar Postnord varubrev ungefär 52 kronor + moms upp till 1000 gram, så i runda slängar 195 kronor för 3 vägar upp till 1 kg.
DHL Servicepoint 45+bränsletillägg+moms, upp till 3000 gram.
Så 195 kronor för 3 vägar upp till 3 kgTycker att 200 kronor är ganska mycket att debitera kunden.
Förslag på bättre lösningar. Hur hade ni gjort?Och när jag ändå har er på tråden.
Vad era erfarenheter av Postnord/DHL när det kommer till spårbart.
Är DHL Servicepoint lite mer utvecklat. Eller är det bara min egen fördom?Tack på förhand
Mårten25 april, 2019 kl. 07:45 #186341Stefan72DeltagareDom som arbetar så här har oftast enorma marginaler på mycket annat och det blir plus ändå även om frakterna är ”dyra”.
I ditt läge tror jag det är enklare att kanske maila fraktsedel med tex servicepoint kundretur och bjuda på det/baka in i reparationspriset och sen debitera en returfrakt bara.
De får då packa och så själva i valfri låda. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.