Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Marknadsföra på Google utan erfarenhet, hur?
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 8 månader sedan av fgisslen.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2019 kl. 08:59 #104968DeeliciousDeltagare
Jag har testat att marknadsföra mitt företag via google men misslyckats och behöver tips på hur jag ska ta mig till.
Jag började att lägga en dagsbudget på 100kr och ett klickpris som google själv justerar för att komma så högt upp som möjligt. Testade 3 dagar och gav upp då pengarna försvann som smör i solsken men ingen kund. Det var ungefär 4-5 klick på drygt 100 visningar. Ändrade sedan mitt klickpris och fick ungefär lika många klick och visningar men var inte högst upp längre utan kanske 3-4 plats ibland om jag hade tur, ibland syntes jag inte alls. Lät detta pågå ett par veckor utan någon som hört av sig trots 4-7 klick/dag.
Har jag fel strategi? Hur många klick BÖR leda till kund ungefär?
Hur många klick per visningar bör man ha?
Är enda utvägen att höja dagsbudgeten eller borde jag ta hjälp av en specialist på ämnet? Vad är mest logiskt?
Bör man ha ett eget klickpris eller är det bättre om google budar?Litar inte på någon som arbetar på Google faktiskt då det känns som att de mest är ute efter att jag ska betala så mycket som möjligt utan att fokusera på andra lösningar. Har inget emot att betala egentligen men det ska ju löna sig med kunder.
Otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig
1 mars, 2019 kl. 11:48 #186178SeinfeldDeltagareHej. Har gjort samma resa som du just påbörjat. Med den skillnaden att jag inte gav upp efter någon dag och jag fick mer trafik till vår sida än du men kostade massor. Men det kan var hur som helst med det. Ta hjälp av en byrå eller någon som är dokumenterat bra på annonsering. Vi slängde mycket pengar i sjön innan vi tog hjälp. Då halverade vi budget på annonseringen och flerfaldiga vår trafik. Nu är det inte hela sanningen för hjälp kostar också pengar och i början har man svårt att få det att gå ihop rakt av. Men du kommer att ha stor nytta av det. Efter att vi kört annonser och haft hjälp med SEO så har vi inga annonser längre. Kör endast på det organiska söket där vi genom byrån och enträget arbete lyckats komma upp i söket på flera bra sökord för vår verksamhet.
Annonser i all ära men det är onpage arbetet som betalar sig i längden och du kan göra själv och offpage arbetet som du behöver extern hjälp med. Länkar, influencers mm.1 mars, 2019 kl. 12:20 #186179Mr JonasDeltagareEn bra bit på vägen kan vara att logga in på ditt Google Ads konto.
Titta på SÖKNINGAR / ORD
Vilka stämmer med din verksamhet?Ta bort dom orden som inte överensstämmer med din verksamhet genom att markera en i taget. Lägg till som negativt sökord (Välj mellan Bred matchning/Frasmatchning/Exakt matchning.) Välj sedan (Kampanj/Annonsgrupp/Sökordslista.) Därefter (Mina negativa listor.)
Själv har jag skapat några lista på över 600 ord som inte stämmer överens med min verksamhet eller kampanjgrupp.
Lite arbete, men har minskat antalet besök/visningar som inte är relevanta.Med vänlig hälsning,
Jonas4 april, 2019 kl. 16:39 #186258gringooDeltagareHej Deelicious,
Precis så lätt som det är att komma igång med Google Ads är det lika lätt att pengarna försvinner som smör i solsken om man inte vet vad man gör.
Och att lära sig alla knep som nybörjare kan bli en kostsam historia även om man läser på ordentligt.
Vill du köra det själv med liten budget så tycker jag Mr Jonas ger en del bra tips. Börja smalt med det viktigaste i exakt match och öppna sedan upp i fras och ha löpande koll på sökfraserna som triggar.
Lycka till & have fun!
/gringoo
9 april, 2019 kl. 15:32 #186268SkalHuset.seDeltagareBörja med att investera 200kr i denna bok: https://www.pineberry.com/pengamaskin/
15 april, 2019 kl. 07:18 #186303webbinnovationDeltagareDet är hård konkurrens på Google Ads. Har man inte en hel del cash att satsa blir det nästan omöjligt finoptimera en kampanj. Men om man är nöjd med att få ett par klick då och då som komplement till övrig marknadsföring kan det vara okej att sätta en snål CPC-budget sisådär 5kr/klick.
Ett bättre alternativ kan vara att sätta en remarketing-målgrupp dvs enbart visa annonser för de som redan har besökt din webbplats. De klick man får då är redan intresserade av dina tjänster/produkter, men det kräver förstås att man redan har lite rullning på sidan.
Som andra har sagt. Med snål budget är det bättre satsa på SEO, kreativitet och tålamod.
23 april, 2019 kl. 12:30 #186336fgisslenDeltagare@Deelicious 93419 wrote:
Jag har testat att marknadsföra mitt företag via google men misslyckats och behöver tips på hur jag ska ta mig till.
Jag började att lägga en dagsbudget på 100kr och ett klickpris som google själv justerar för att komma så högt upp som möjligt. Testade 3 dagar och gav upp då pengarna försvann som smör i solsken men ingen kund. Det var ungefär 4-5 klick på drygt 100 visningar. Ändrade sedan mitt klickpris och fick ungefär lika många klick och visningar men var inte högst upp längre utan kanske 3-4 plats ibland om jag hade tur, ibland syntes jag inte alls. Lät detta pågå ett par veckor utan någon som hört av sig trots 4-7 klick/dag.
Har jag fel strategi? Hur många klick BÖR leda till kund ungefär?
Hur många klick per visningar bör man ha?
Är enda utvägen att höja dagsbudgeten eller borde jag ta hjälp av en specialist på ämnet? Vad är mest logiskt?
Bör man ha ett eget klickpris eller är det bättre om google budar?Litar inte på någon som arbetar på Google faktiskt då det känns som att de mest är ute efter att jag ska betala så mycket som möjligt utan att fokusera på andra lösningar. Har inget emot att betala egentligen men det ska ju löna sig med kunder.
Otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig
Hej,
mycket handlar om att få rätt personer att klicka på dina annonser.
Har du gjort en ordentlig sökordsanalys? Hur ser dina annonser ut?PMa mig så kan jag hjälpa dig kostnadsfritt.
23 april, 2019 kl. 12:37 #186337fgisslenDeltagaredenna post är en felpost.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.