Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Dela lärdomar från externa e-handels trender och rapporter

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104587
    extraledljus
    Deltagare

    Startar en ny tråd för att dela externa rapporter som ger bra insikter om trender och marknader. Genom dessa lärdomar kan vi operativt förbättra e-butiker och ge våra kunderna det bästa service och en unik upplevelse.

    Ett första tips är E-barometern

    Ett annat tips är KPMG ”The truth about online consumers” – mer kring marknadsföring men värdefulla insikter. De listar 4 steg till köp:
    Steg 1 – Medvetenhet: Triggers och influencers
    Steg 2 – Behandling: produkt- och företagsforskning
    Steg 3 – Konvertering: bestämmer var och när man ska köpa
    Steg 4 – Utvärdering: Erfarenhet och feedback

    Ständiga förbättringar är ett måste för att hela tiden ta hand om våra kunder men även för att svensk e-handel ska hålla bra kvalitet. Lyfter upp två frågor:
    1. Hur ser köpprocessen ut för de olika generationerna: baby boomers, generation x och millenials. Hur ökar man bäst servicen för att göra dessa grupper nöjda?
    2.Vi försöker i vårt e-butik att samla feedback efter köpprocessen genom konversation med kunderna via e-post – hur gör ni dessa undersökningar för att säkerställa att t.ex. logistiken har gått smidigt till. Vi får information från transportören men denna data är främst siffror.

    #185020
    David91
    Deltagare

    @extraledljus 91711 wrote:

    Startar en ny tråd för att dela externa rapporter som ger bra insikter om trender och marknader. Genom dessa lärdomar kan vi operativt förbättra e-butiker och ge våra kunderna det bästa service och en unik upplevelse.

    Ett första tips är E-barometern

    Ett annat tips är KPMG ”The truth about online consumers” – mer kring marknadsföring men värdefulla insikter. De listar 4 steg till köp:
    Steg 1 – Medvetenhet: Triggers och influencers
    Steg 2 – Behandling: produkt- och företagsforskning
    Steg 3 – Konvertering: bestämmer var och när man ska köpa
    Steg 4 – Utvärdering: Erfarenhet och feedback

    Ständiga förbättringar är ett måste för att hela tiden ta hand om våra kunder men även för att svensk e-handel ska hålla bra kvalitet. Lyfter upp två frågor:
    1. Hur ser köpprocessen ut för de olika generationerna: baby boomers, generation x och millenials. Hur ökar man bäst servicen för att göra dessa grupper nöjda?
    2.Vi försöker i vårt e-butik att samla feedback efter köpprocessen genom konversation med kunderna via e-post – hur gör ni dessa undersökningar för att säkerställa att t.ex. logistiken har gått smidigt till. Vi får information från transportören men denna data är främst siffror.

    Det som är absolut viktigast i E-handel är att bygga upp sidan för kunden. Den ska vara serviceinriktad och kunden ska lätt kunna orientera sig igenom hemsidan. En annan tips är att undersöka allt man gör, dessa kan man lätt undersöka via google anaytics och läsa av hur kunderna beter sig på hemsidan och vilka de egentligen är. Dessa ska man utveckla. Bättre att ta hand om dessa kunder och utveckla detta än att jaga nya hela tiden.

    #185026
    extraledljus
    Deltagare

    Intressant David. Just Google Analytics är ett verktyg som vi använder mycket av för förstå kunderna. KPMG rapporten visar att hela köpprocessen är viktigt för kunden. Rent generellt så är denna nya yngre generationen mera ”mobile-only”. Deras beteende kretsar runt mobilen varav vi på extraledljus jobbar mycket design och anpassar oss till snabbare responstid. Har ni annorlunda strategi för bästa upplevelsen för mobila jämfört med stationära enheter?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.