Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Starta Webshop – Budget

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183935
    Patrik Palsson
    Deltagare

    Hej,

    Dina siffror är inte helt orealistiska men…

    Jag vill tipsa om att en bra marknadsundersökning och vinstkalkyl bör föregå din uppstart. Det är många som tror att de är duktiga bara för att de säljer men i själva verket gör de inte vinst.

    Tänk också på logistik kostnader. Unifaun tar sitt om du använder API koppling.

    Ett gott alternativ till att marknadsföra sig själv är att låta försäljnings-kanaler ta smällen mot att du får ge dom en kommission på försäljningen. Vi har orderkopplingar med flera. Alla är inte att rekommendera men jag vill inte namnge några.

    Att marknadsföra sig själv kräver mycket erfarenhet och det finns många som vill sko sig. Det borde du ägna dig åt när du sökmotor optimerat din egen webb-sida.

    Betalväxlar skor sig gärna också. Kolla med flera innan du bestämmer dig. Det har att göra med antal ordrar och försäljnings-summor.

    Glöm inte lagerutrustning. Hyllor, etikettskrivare, emballage m.m.

    Vi programmerar själva och har egen vps så jag kan tyvärr inte säga vad webb-hotell, plugins m.m. kommer kosta. Men starta försiktigt och välj webb-hotell med omsorg för du kommer att bli låst av deras lösningar om du inte kan ratta en egen vps och webb-lösning.

    Mvh
    Patrik

    #183936

    Hej
    Tack för svaret.
    Unifaun är något nytt, berätta gärna vad det är. Googlade lite, men förstår inte dess roll.

    Annars håller jag med om det du säger.
    Ska täna på dina råd när jag fortsätter planera.

    Mitt mål nu är att så fort jag fått lite mer klartecken ska starta upp i liten skala.
    Vi har fördelen att vi har lokaler och lager oavsett vad som händer. Vi kan sätta upp en butik, ta in lite varor och sedan köra stora delar av produkterna på beställning (dvs beställa från leverantör och skicka när vi får).

    Med detta upplägg tänker jag att dom enda fasta kostnaderna blir för den fysiska affären, betalsystem och bokföring/revisor kostnader. Resten får gå på marknadsföring…

    #183938
    Patrik Palsson
    Deltagare

    Hej,

    Unifaun är ett system som kopplar ihop företag med fraktbolag.

    Genom en koppling till deras API kan du automatiskt föra över information till din fraktleverantör och skriva ut deras fraktetiketter att sätta på försändelserna. Alternativet är att endast skaffa avtal med en fraktleverantör och på egen hand fylla i all information i deras portal och skriva ut etiketten för att skicka produkten. Kan bli rätt jobbigt vid många orders. Tror att brytpunkten ligger vid 20 orders per dag att gå över till koppling till unifaun.

    Men ska du drop-shippa spelar det ingen roll.

    //Patrik

    #183939
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Långt ifrån allt, men lite mer att tänka på:

    Skrivare, papper, toner, fraktlapper
    Fraktavtal (typ E-handel edge, fraktjakt etc)
    Kopplingar till betalsystem, fraktsystem, olika försäljningskanaler så som Fyndiq etc
    Utveckling av hemsidan
    Design så som logga etc
    Tejp, tejphållare, kartonger, packmaterial etc
    Packbord
    Dator, internet etc
    Försäkringar
    Bank, företagskonto etc
    Bolagsverket avgifter
    Eventuella översättningar på hemsidan om du ska sälja utanför Sverige. Räkna minst 2 kronor per ord om du ska ha en svensk firma att översätta.
    Bokföringssystem typ Speedledger/Fortnox etc

    #183940
    Plastskivor
    Deltagare

    Uppskatta kostnaderna så gott du kan. Sedan multiplicerar du med pi.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.