Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Polisanmälan, vems ansvar?
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 9 månader sedan av Jolo.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2017 kl. 11:15 #103990JoloDeltagare
Hej!
En kund hör av sig och säger att hon inte mottagit sin beställning.
Kontroll görs och paketet är enligt sändningsnummer och vid kontakt med posten uthämtat av mottagaren.Hur går man vidare?
Får till svar av posten att det enda som kan göras är en polisanmälan.
Men är det mitt företag eller kunden som bör göra polisanmälan?Vem står som ansvarig om det inte blir någon rätsida på det (vilket jag tror är mycket osannolikt).
Borde det inte vara posten som då lämnat ut paketen till fel person?😎
3 februari, 2017 kl. 13:21 #183215Hakan KDeltagareJag förmodar att beställningen har gjorts mot faktura med kundens personuppgifter och då får kunden polisanmäla det själv att någon har utnyttjat hennes personuppgifter och handlat mot faktura och på din shop, sedan får hon kontakta fakturaföretag om du anlitar en sådan och be de spärra för vidare köp under tiden. Mycket mer än så går inte att göra till att börja med. Om scenariot är annorlunda så får man se det utifrån de uppgifter som finns.
3 februari, 2017 kl. 19:44 #183217JoloDeltagareBeklagar skulle varit tydligare 😮
Kund har lagt order, betalat direkt.
Väntat på leverans som inte dyker upp.
Vi konstaterar att den är uthämtad. 😎4 februari, 2017 kl. 15:47 #183221JoloDeltagareIngen som har erfarenhet av något liknande?
:confused:5 februari, 2017 kl. 14:10 #183222Hakan KDeltagareOm paketet är skickat med en spårbar försändelse som Mypack så ska Posten bevisa först att paketet är utlämnat till rätt kund dvs. rätt personnumret som är inskannat, stämmer det med kundens leg. så är är det kört med ersättning därifrån, tyvärr.
Men om det inte stämmer så får de ersätta dig fullt ut och du ersätter kunden i sin tur. Om kundens personnummer stämmer så har någon tillgång till kundens leg eller ett falskleg och på något sätt även kommer åt kollinumret och därav får kunden anmäla ärendet med att någon har tillgång till hennes uppgifter och snappar upp beställningar som de tar ut innan henne, de klassas som id-kapning mig veterligen och det är inget du kan belastas med eftersom du har uppfyllt din bit.
5 februari, 2017 kl. 16:55 #183223JoloDeltagareStort tack för din hjälp Håkan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.