Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Spårbart eller ej

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103987
    shakh2
    Deltagare

    Hej Ehandlare,

    Håller på med en liten undersökning om var man som ehandlare bör sätta värdegränsen på ett utskick. Värdegräns för att antingen använda spårbar försändelse kontra ospårbart.

    Både utrikes såsom inrikes. När det gäller leveranshastighet så är ju inte det ena snabbare än det andra. Fördelen med spårbart är att det ger en ”inre tro”, trygghet att det skall minska svinn i kedjan. Tror dock att skillnaden mellan stölder av ospårbara kontra spårbar ligger på 1%.

    Men om man kan skära i leveranskostnader med 25-30% är då ospårbart rätt väg att gå?

    Var skulle ni sätta brytpunkten 250 kr, 500 kr, 750 kr etc.

    Med dagens konkurrens så skall man ju hålla kostnaderna nere och leveranser är ju det en viktig del som alla försöker påverka.

    Så spårbart eller ej?

    #183203
    Nicklas
    Deltagare

    Vad har du tänkt göra med informationen eftersom du registrerat ett anonymt konto här.?

    #183205
    shakh2
    Deltagare

    Hej Nicklas

    Jag skall starta upp en ehandel både för utrikes och inrikes försäljning. Då jag tidigare arbetat med logistik är jag insatt i den delen. Jag fick information från Dhandel logistik dagen senast att eftersom det är tuffare att konkurrera med produkt endast, så har ehandlare de senaste åren haft som stor prioritet att sänka sina leveranskostnader. Fraktbolagen blir med och mer pressade och snart kan de inte gå lägre om de inte får till fler budbils delningar med ”konkurrerande” fraktbolag.

    Då återstår att vad kan man göra själv för att påverka kostnaden. Det är mycket tal om snabbare leveranser med spårning som man kan följa i mobil. (budbee.se som exempel.) Det låter ju bra men om man inte tycker att spårbart är det viktigaste utan istället att hålla kostnaderna nere då är ospårbart ett alternativ.

    Eftersom detta är ett forum för ehandel och denna del av forumet logistik, så tänkte jag att här finns kunskap. Det är dock inte säkert att den vill delas då de som kör ospårbart kanske är nöjda med vad de tycker är en konkurrensfördel?

    Berätta gärna hur du ser på det.

    #183207
    Dan
    Deltagare

    Det beror på:

    -Svinngrad
    -Bruttomarginal
    -Fraktpriser
    -Kostnad för omskick/reklamationshantering
    -med mera

    Vanligt är 300-1200kr beroende på bruttomarginal.

    Gjorde en enkel excel som visar diff för det enklaste scenariot som jämför 100% spårbart mot 100% brev här:

    http://www.ehandel.se/bilder/sparbart_eller_ej.xlsx

    Sen bör en korrekt analys innehålla de olika use-casen som shoppen har. En butik som säljer 50% av orders med ett par iphonelurar och andra 50% med ipads med total snittorder om 2000kr, blir den här snurran ej så relevant för då man kan ha 10% svinn i ipadklassen och 0% svinn i lurklassen och då lätt lura sig själv.

    Men ja det är hyfsat lätt att beräkna men innan man haft 1000 orders i sin shopp så är det rätt mycket slöseri med tid :) hitta på en siffra, splitta spårbart/ej för lägre snittfrakt och justera fraktfrigräns när man inser att man fuckat up. Alla butiker/kundgrupper är olika. Men ett kort svar: 600kr ex moms.

    #183208
    Nicklas
    Deltagare

    @shakh2 89230 wrote:

    Hej Nicklas

    Jag skall starta upp en ehandel både för utrikes och inrikes försäljning. Då jag tidigare arbetat med logistik är jag insatt i den delen. Jag fick information från Dhandel logistik dagen senast att eftersom det är tuffare att konkurrera med produkt endast, så har ehandlare de senaste åren haft som stor prioritet att sänka sina leveranskostnader. Fraktbolagen blir med och mer pressade och snart kan de inte gå lägre om de inte får till fler budbils delningar med ”konkurrerande” fraktbolag.

    Då återstår att vad kan man göra själv för att påverka kostnaden. Det är mycket tal om snabbare leveranser med spårning som man kan följa i mobil. (budbee.se som exempel.) Det låter ju bra men om man inte tycker att spårbart är det viktigaste utan istället att hålla kostnaderna nere då är ospårbart ett alternativ.

    Eftersom detta är ett forum för ehandel och denna del av forumet logistik, så tänkte jag att här finns kunskap. Det är dock inte säkert att den vill delas då de som kör ospårbart kanske är nöjda med vad de tycker är en konkurrensfördel?

    Berätta gärna hur du ser på det.

    Räkna in extrakostnaden på frakten i varans pris och kör allt spårbart är mitt tips!

    #183210
    Stefan72
    Deltagare

    kan det verkligen skilja så mycket i priser då ? Det enda icke spårbara idag är ju brev med porto då och med dagens moms på de så blir det ju i realiteten inte så stor skillnad. Ett brev med nån pjåp i kan ju lätt kosta 40-50kr och det är man ju snudd på nere i på normala avtal med annan speditör. Då bortser jag helt från fördelarna med brev i övrigt.

    #183211
    shakh2
    Deltagare

    Tack Dan!
    Väldigt seriöst svar. Tror att denna frågeställning har många privata ehandlare ställt sig, kanske gnuggat sig i skallen lite för mycket och bränt onödig tid. Nu har vi en modell att utgå ifrån.
    Mvh:Samir

    #183216
    shakh2
    Deltagare

    Hej Stefan72,

    Jovisst har du rätt i att priserna inte skiljer sig väldigt mycket åt eller betyder massor om man har liten volym. Däremot om man tar priserna från Ehandels Edge erbjudande så kostar ett 1kg paket 48,33 kr inklusive drivmedelstillägg med DHL. Postnords ospårbara är om man kan lämna in 100 per sändning och använder sig av varubrev ekonomi 31,47 kr. Det finns ju även MTD med sitt spårbara som dock ”känns” som ospårbart för lägre kostnad.

    Sedan handlar det förutom om volym även om vad man sänder som Dan påtalar. Är värdet högt vill man ju både ha skärp och hängslen.

    Det vore intressant om man kunde finna Ehandelsstatistik över genomsnittsvikten på ett ehandelspaket. Visst är det är ett stort spann från Ehandlare till Ehandlare. Emellertid är det en bra väg att gå för att förstå flöde och hur leverantörer tänker. Jag har hört att genomsnittsvikten för varubrev ligger straxt under 500g, vet dock inte motsvarande för DHL.

    Om man tror på genomsnittsvikten 500 gram för varubrev kan detta tyda på att många sänder ospårbart varubrev när de vet att det går in i en brevlåda och man sparar en dag i distribution då kunden inte behöver besöka ett utlämningsställe? Eller tänker jag fel där?

    Berätta hur ni andra tänker så kanske vi kan få till lite diskussion, fläkt och kunskap.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.