Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Telenor och kundperspektiv och banks betalsyste
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 10 månader sedan av Julius Gunnilstam.
-
FörfattareInlägg
-
22 december, 2016 kl. 18:36 #103917nitlottDeltagare
Hej
Den här posten handlar om direkt betalningar och juridik och system kring dem. För att få grepp om frågeställningen behövs en historia kring dem.
Att Telenor ligger på den absoluta botten i rankingen om Telecom leveratörerna och har gjort så i många är är ingen nyhet för de
som är insatta i ämnet.Inte detta första gången vi haft problem med Telenor utan det har vart flertalet andra incidenter där Telenor beter sig som pubertala idioter samtidigt har vi alldrig haft några som helst problem med andra leverantörer som kör med direkt betalningar utan där har det fungerat mycket bra under många års tid.
Förra månden gjorde vi ett litet köp hos Telenor precis när vi hade tryckt på åter till försäljare knappen så medelade deras system ERROR etc och så loggade deras betal system ut oss från Telenor men även från banken.
När man gör köp som är ”direkt betalning, konto till konto” så utförs dem mellan 3 konton i detta fallet vårt konto hos HB, HB’s affärsystems konto och Telenors konto hos HB, allt enligt personal på HB. Detta är alltså inte fråga om nått kontokort eller debit kort köp.
Trotts det skedda gick köpet igenom, det godkändes av HB pengarna hade dragits från vårt konto och bokfördes dagen efter på Telenors konto på HB.
Men så själva köpet registrerades alldrig av Telenors betalsystem orsaken är mycket trolig för att det krashade vid just det momentet då köpet blev godkänt.
När vi sen gick in och kollade på Telenor så mycket riktigt saknades köpet.
Vi felanmälde direkt hos Telenor men det enda Telenor till en början sa är att de inte kan hitta köpet, och det är ju riktigt för det registrerades alldrig av deras betal system som hade krashat.
Antar att kund suport inte har någon djupare access i själva betalsystemet som sådant.
Varför Telenors system krashade kan vi av naturliga själ inte vet varför men 3-4 dagar innan krashade ett annat mycket dyrare och en annan produkt val försök till köp som tur var drogs inga pengar den gången men under den här tidsperioden dagarna innan helg och under helgen så uptäckte vi att Telenor höll på och fippllade med sitt betalsystem och kopplingar till web innehåll då de bytte ut köp och betal planer vilket resulterade i att köp länkar gick till helt andra sidor och att köp sidor på deras web saknade köp vals knappar. Det var ochså konstig menings byggnad i vissa köp val etc.
Vi tog skärm dumpar på flera ställen på detta.Vi gissar att betalsystemts krash har med detta att göra helt enkelt!
Vi har påpekat detta och en hord av andra fakta men Telenor vill inte kännas vid nånting.Telenor börjar sen bete sig som en samling pubertala idioter igen och sen rullar en hel månad utan några svar överhuvudtaget från dem på våra förfrågningar, de helt enkelt skiter i saken.
Men sen helt plöttsligt vaknar de till men då är de är oförskämmda arroganta och beter sig som en samling pubertala idioter omigen och sysslar med omvändbevisföring, nekande trollar med siffror och köp som alldrig gjorts och en massa massa annan för Telenor känd typisk skit, den klassiska Telenor mentaliteten som gjort att de är så i botten i de flesta kund rankingarna.
Vi har vart i kontakt med HB flertalet gånger till ock med besök på lokalkontor men det har visats sig att de ochså är välldigt ovilliga till att reda ut, det är en röra av fulstänndingt frågande angående internet betalningar som sådant, till utredare som hjälper till fram till en viss punkt men sen stegar ur processen till att andra på HB lovar och svär att det ska redas ut men sen helt döds tystnar.
En sak som sticker ut är att Telenor nämt att de vill ha ett 9 siffrigt transaktions nummer, när vi så frågar Handelsbanken om detta säger de till oss att något sådant nummer inte fins och att själva rubriken transaktions nummer inte heller det existerar. HB gör dessutom ett utdrag ur deras affärsystem som heter RÖST för att visa oss att så är och det stämmer.
Telenor kör vidare med detta, vi hävdar det vi fått veta av HB samt att det inte åligger kund varesig i avtal eller lagtext att utreda varför Telenors och eller HB’s betal system falerar och vart pengarna tatt vägen. De har redan fått köp ref nummer från HB’s system.
Frågor kring det här men är inte intresserad av några gatsmart hipster snärtiga svar som ni-skulle-betalat-med-kontokort eller gå-vidare-ta-det-som-en-lärdom etc, etc utan vi undrar kring juridiken och betalsystem som sådant och dess efterverkningar i ett kontantlöst samhälle där du bemöts på detta sättet!
Några frågor:
1:Hur ser lagtexten och fins det prejudikat och eller ARN utlåtande kring sådana här direkt betalningar som går fel på grund av betalsystem som falerar?
2:Vilket betalsystem har Telenor?
3:Hos vem ligger det juridiska ansvaret att utreda vart pengarna tog vägen?
5:Hur gör man för att få Telenor eller andra som använder sig av direkt betal lösningar att uppfylla sitt avtal när system falerar?
6:Är direktbetal systemet bankernas eget utvecklade system?
7:Fakta kvarstår att Telenor ingick ett avtals brott i och med att de inte utförde köpt telekom tjänst men
kan de frias på grund av betalsystem falerar? Om så vem äger då det juridiksa ansvaret för att ersätta kund?
8:Har HB lurat oss och det fins ett 9 siffrigt transaktions nummer?
9:Små summe köp är ju i sak helt meningslösa att gå till domstol med då kostnaden inte kan motiveras så hur ska ett fungerande system kring detta se ut egentligen?Vi är i kontakt med Telekom rådgivarna och men det verkar vara dött hos dem ochså.
Tack på förhand för er tid och svar!
22 december, 2016 kl. 22:12 #183003EkraftDeltagareMitt lite drastiska förslag är att du reklamerar detta till Handelsbanken som att de olovligen plockat pengar från ert konto då de inte fått klart från mottagande sida att ordern gått igenom. CC till Finansinspektionen, då det är bankens sak att hålla ordning på sina kunders pengar. De kan inte godkänna att det finns undermåliga system uppkopplade i en betalningskedja, och de kan inte hur som helst skicka iväg pengar till en kund utan att få accept på att ett köp har skett där och att du som kund vill att pengarna skall gå dit.
Då blir det Handelsbankens sak att driva tillbaka pengarna från Telenor.
Finansinspektionen brukar ta seriöst på sådant här, eftersom det är en av deras åtaganden som myndighet att se till så att betalsystemen fungerar,
23 december, 2016 kl. 15:16 #183006GregerADeltagareJag vet inte den exakta juridiken, men man kan väl säga att har du signerat transaktionen så har banken rätt att lyfta dem från ditt konto. Sedan skall de naturligtvis även se till att de når rätt mottagare.
Jag vet av egen erfarenhet att bankernas system för direktbetalningar fungerar lite bristfälligt. Sker något fel under transaktionen (efter signering) så är pengarna dragna från kundens konto – men de når aldrig oss (eller vår betaltjänst). Men det sker en nattlig avstämning, och har ett fel inträffat så sätts pengarna tillbaka på det ursprungliga kontot. Så om man tittar på kontot 1-2 dagar senare finns pengarna där igen.
Såvitt jag kan minnas har pengarna alltid kommit tillbaka med automatik om ett fel uppstått.
23 december, 2016 kl. 20:59 #183007nitlottDeltagareElkraft:
Intressant förslag , s å fort banken öpppnar igen så ska vi för andra gången pröva göra en reklamation. Om allting hade fungerat enligt regelverk hade ju chefen på detta kontor självmant öppnat ett reklamations ärende.Vi har tidigare under processens gång efter det första lokalkontors besöket pratat med HB’s internet betalnings avd och de kunde ochså konstatera att processen gått igenom och att pengarna ligger och skvalpar på Telenors konto.
Det märkliga är att inte heller de öppnade att reklamations ärende automatiskt utan de instruerade oss att gå till ett lokalkontor omigen och söka öppna ett ärende, eller ”process” som han kallde det.
Problemet här är ju att ingen följer ett tydligen satt och spikat regelverk.
Finansinspektionen? Tja de har ju inte världens bästa rykte direkt och en raportering dit verka leda…ingenstans citat:
Den information som vi fått från dig, eller andra, använder vi i vår tillsyn, för att företagens beteenden ska förbättras. Däremot kommer vi inte att driva just ditt fall vidare, det behöver du göra själv. Du har dock bidragit till att förbättra finansmarknaden, vilket vi tackar dig för.GregerA.
Tack för input Greger!
Det beror väll på hur själva signeringen går till och hur den ser ut rent juridiskt och hur det är kopplat till signal flödet i betalsystemet nått kund rimligtvis inte behöver veta eller ens ska veta eftersom det är en slutet krypterat system. I egentlig mening så ska det enda en kund behöva göra är att kolla sitt konto och raportera ett köp/referens nummer om det blir fel i flödet sen ska resten rulla automatiskt.
Om nu juridiken inte täcker betalsystem som brakar ihop strax efter signering så får vi ju ett juridiskt vacum.
Vi har ju t.ex handlat av dig ett ”antal” gånger under årens lopp och det har alltid funkat även om du eller dina under huggare ett par gånger vart lite slö att kolla gjorda och godkända direkt betalningar som legat och skvalpat på ert konto så har det efter en email påminnelse alltid fungerat så om nu det är som du beskriver det så är det ju synnerligen märkligt om Telenor saknar en sådan fundamental funktion som automatisk astämning och eller så fungerade den helt enkelt inte på grund av system krashen vilket i så fall gör deras system välldigt sårbart vilket är helt otroligt med tanke på Telenors storlek.
Det kan ochså vara så enkelt att Telenors personal bara tycker det är kul att jävlas med folk.
Har snokat runt lite och hittade mer info kring direkt betalningar i detta fallet handlade om DIB
som efter mycket om och men fixade felet:http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/varning-for-direktbetalning-via.html
introworth2013-08-06 15:01
Har implementerat ett flertal betalningstjänster och sitter just nu som ansvarig för en större e-handelsbutik. Det du beskriver är mycket vanligare än folk tror. Vi har nog en 3-4 sådana fall i veckan och det är bara de som hör av sig till supporten, mörkertalet är troligen större. Vi letar först i våra system och när vi bara kan se att det ser bra ut kontaktar vi vår betalpartner. Allt ser oftast helt ok ut för dem också och de har fått ”ok” av banken på transaktionen. Där slutar det vi direkt kan göra, för banken han nämligen som policy att endast prata med den som innehar kontot. Kunden har oftast dålig koll själv och pratar med någon på bankens kundsupport som bara kan se att pengar dragits / inte kommit in. Det sista vi kan göra är att be betalleverantörens tekniska support kontakta bankens tekniksa support. Vid ett flertal tillfällen har vi dragit det ända dit, men trots det säger båda sidor bara att allt ser ut som det skall. Pengarna är borta. Undrar hur mycket pengar som bara försvinner ut i intet på det sättet. Det slutar alltid med att vi får etsätta kunden för att inte få dålig PR, trots att vi har gjort allt rätt och använt betalleverantärens tjänst helt enligt deras intruktioner.27 december, 2016 kl. 21:03 #183010nitlottDeltagareVart in på HB igen för att skapa ett reklamations ärende, efter 40 minuter av rotande i HB’s affärsystem så får handläggaren fram att det inte fins ärende rutiner i deras affärssystem som omfattar direktbetalningar, än mindre direktbetalningar som bokförst felaktigt på grund av krashade betalsystem. Så nu handläggs detta ”manuellt” så som de gjorde på medeltiden medelst lös pappers lapp med handskrivna noter och kabel telefon! Ska bli intressant och se om det fungerar!
10 januari, 2017 kl. 19:27 #149184nitlottDeltagareEfter en drös med email mellan oss och Telekområdgivarna så kan man rakt avfärda dem. De är ingenting än en lobby organisation och smiley face front för telekombolagen och något intresse i att som de påstår medla och agera länk mellan kund och bolag är lika med noll
och intet och vad annat att förvänta sig egentligen, deras personal verkar vara ”bakom flötet” med tanke på hur dom bemöter fakta som läggs fram , men bra att få det utrett engång för alla.Slösa inte din tid med dem.
12 januari, 2017 kl. 20:47 #183079nitlottDeltagareNu har det hänt saker, otroliga saker och helt sannslösa saker och saker som jag
gått och haft små misstankar kring och som jag dessutom fått på pränt från
streber idioterna på SHB!13 januari, 2017 kl. 07:52 #183080logicDeltagareOk nitlott, vill du dela med dig av vad dessa otroliga och sanslösa saker är?
14 januari, 2017 kl. 17:39 #183086nitlottDeltagareTja det står ju en hel del i tidigare poster, har du inte läst igenom?
Det är väll helt uppenbart vilken systematik t.ex banker haft och har under välldigt många år att konsekvent ge dåliga råd, undahålla information, begära groteska avgifter, ge dåliga räntor och så vidare, det viktigaste är inte kunden, utan hur banken kan tjänar pengar. Och de gör det genom att år efter år leverera dåliga produkter och tjänster. Så vad är nytt under solen då? Tja att de är ännu sämre nu än året innan.
Härvan fortgår och således framkomer mera dumheter, men jag hade ju hoppats på lite mer av debatt här på forat kring sådant här av er andra?! hela den här delen av forat handlar ju om betalsystem som sådant och det borde ju ligga i er framtida oligarkers intresse av hur ni lättast och smidigast kan sno åt er era så-kallde kunders stålar, eller hur?
16 januari, 2017 kl. 09:17 #183088OscarJDeltagareDet känns som att ditt enda mål är att försöka svartmåla Telenor Tyvärr så gör ditt sätt att formulera dig på (-raderat-) att det bara känns som en smutskastning. Jag får bilden av att du är en väldigt jobbig person att ha att göra med, något som kanske Telenor också upplever.
Du skriver att det hänt mer saker men hänvisar till gamla saker, något känns riktigt dåligt med hela den här tråden. -
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Telenor och kundperspektiv och banks betalsyste” är stängt för nya svar.