Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångerrätt/Avbeställning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103883
    Jolo
    Deltagare

    Hej,

    Behöver hjälp att klargöra följande:

    Ångerrätt

    Ångerrätt gäller från att kunden hämtat ut varan, eller hur?

    Men om kunden ångrar sitt köp efter att varan är skickad, på väg eller ligger på uthämtningsstället så måste väl kunden hämta ut varan samt returnera den och stå för returkostnaden?


    Avbeställning

    Om varan inte är skickad och kunden ångrar sin beställning så kan kunden istället avbeställa varan, så då räknas det som en avbeställning?

    Men..om man har varor som är specialtillverkade till kund (och som man därför inte har någon ångerrätt på) kan man då ta bort rätten på avbeställning efter att varan börjat produceras?.
    Säg att kunden beställer en vara och denna börjar produceras, kan kunden då alltså avbeställa denna mitt i tillverkningsprocessen, eller efter att den är färdig fast den inte har någon ångerätt?

    Om det nu är så att det inte går att ta bort avbeställningsrätten trots specialvara, vad gäller då med tanke på ersättning för de omkostnader man haft, finns det någon praxis, något man måste /bör följa?

    Har kollat lite på vad andra företag gör och tex Ikea tar betalt 50% av varan om den avbeställs efter 24 timmar (måttbeställd bänkskiva)
    Förstår att man bör anpassa ersättningen efter faktiska kostnader men Ikea verkar alltid ta 50% oavsett priset på varan.

    Ser att många butiker inte ens anger avbeställning i sina köpvillkor, måste man inte ha med info om detta?
    Om man inte har med det kan man då verkligen dra av en ersättning vid avbeställning ändå?

    Oj..många och röriga frågor..men önskar vara helt säker på min sak :)

    Hoppas på många tydliga svar från er som har superkoll på läget :D

    #182828
    Stefan72
    Deltagare

    är ingen expert men det låter som att du borde ha haft en hel del info i dina köpvillkor som passar din verksamhet. Specialbeställningar kan rimligen inte omfattas av returrätt av normal karaktär men blir nog svårt att göra till ett case om du inte har med det i dina villkor? Samma med vem som ska stå för returfrakt om de inte ens hämtar ut det. Många har ju en rad där de skriver att ej uthämtade paket debiteras med det och det.

    #182835
    Jolo
    Deltagare

    Ja det var ett rörigt inlägg jag postade 😮

    Har väldigt tydliga villkor i min butik, man kan avbeställa mot en kostnad och att låta bli att hämta ut sitt paket faller inte under ångerrätt utan då får man stå för retur och tillbakafrakt igen.

    Det jag egentligen känner mig osäker på är:

    1. Måste man verkligen erbjuda möjlighet till avbeställning när man inte har ångerrätt, pga av specialtillverkning, vad säger lagen?

    2. Var går normalt gränsen när något räknas som ångerrätt och avbeställning, vad säger lagen?

    Man brukar ju säga att kundens ångerrätt startar när denna tagit emot varan och att avbeställning måste ske innan leverans till kund bokats.
    Men tiden mellan detta, från att transport bokats till att kund hämtar ut sitt paket :confused: Man borde rimligen inte kunna varken avbeställa eller ångra sitt köp under denna tid då utan det är då en ”transportsträcka” mellan avbeställningstiden och ångerrättstiden… :rolleyes:

    #182836
    GregerA
    Deltagare

    Ångerrätt gäller precis som du säger när köparen tagit emot varan. Man kan väl i och för sig acceptera ånger innan han hämtat ut den, men då kan/bör man ta ut de extra fraktkostnader man drabbas av pga outhämtad försändelse.

    Sen är det väl numera så att man inte är tvungen att erbjuda ångerrätt på varor som kostar under 400:- om jag minns rätt.

    Avbeställning kan ske innan säljaren bekräftat ordern. Levererar man varan så är det ju en tydlig bekräftelse på att man accepterat ordern. :) Är det en vara med leveranstid så bör man alltså se till att skicka en bekräftelse, annars har kunden rätt att avbeställa.

    Att tänka på är att en bekräftelse ”att vi har tagit emot din order” normalt inte bör utgöra en accept av ordern. På så sätt har man möjlighet att tacka nej till order som man av någon anledning inte kan eller vill leverera. (Fel pris, ingen tillgång, etc)

    En äkta orderbekräftelse, som innebär accept av ordern, bör man bara skicka sedan man granskat ordern.

    #182837
    Jolo
    Deltagare

    Stort tack för svar :)

    Här kommer massa fler frågor ;)

    ”Sen är det väl numera så att man inte är tvungen att erbjuda ångerrätt på varor som kostar under 400:- om jag minns rätt.”

    Men detta gäller väl bara vid Avtal utanför försäljninglokaler; hemförsäljning, tillfälliga försäljningställen och försäljning utanför butik.
    Men den gäller väl inte enligt distanslagen?

    Gällande orderbekräftelse, menar du att om kunden lägger en beställning och orderbekräftelse skickas så har kunden inte längre rätt att avbeställa varan?

    Men om orderbekräftelsen skickas ut men varan skickas ut någon vecka senare pga tillverkningstid har kunden inte rätt att avbeställa varan då heller eftersom orderbekräftelsen är utskickad?

    Vad menar du med en äkta orderbekräftelse?
    Min butik skickar ut en orderbekräftelse automatiskt när kunden har lagt sin order, detta borde väl räcka, de har ju godkänt köpet i butiken?

    Så här står det på sidan: hallakonsument.se
    Konsumentköplagen:
    Avbeställning
    Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Företaget kan då inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för varan. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen


    De lagar jag hänvisar till i mina villkor:

    Villkor om avbeställning: Konsumentköplagen (1990:932) 41 §.
    Villkor om ångerrätt: Distans- och hemförsäljningslagen 2005:59.

    Har det blitt några ändringar här, är det några andra lagar jag ska se på?

    :confused:

    #182909
    Jolo
    Deltagare

    Fortsatt feedback mottages gärna då jag ännu inte känner mig hundra på ovanstående.

    Kanske är det någon mer som säljer specialtillverkade varor och har någon ide om avbeställning?

    ;)

    #182926
    Ankis
    Deltagare
    #182928
    Jolo
    Deltagare

    Om det är detta du menar så ja, då står det tydligt:
    ”Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller
    Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel.”

    Men det jag undrar är vad som gäller för lagar kring avbeställning av varor där ångerrätt inte gäller?
    😮

    #182953
    Ankis
    Deltagare

    Avbeställa=ångra

    #182968
    Jolo
    Deltagare

    Fast hur menar du här :)

    Ångerrätt och rätt till att avbeställa är ju inte samma sak..

    Ångra ett köp kan ju inte kunden göra innan denna har tagit emot varan.
    Avbeställning måste ske innan varan är packad och transport påbörjad ut till kund.

    Två olika lagparagrafer 😎

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.