Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Officiella tråden om Tictail shoppers
Etiketter: marknadsföring, marknadsplats, tictail
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 1 månad sedan av leiflindberg.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2016 kl. 20:39 #103611birknilsonDeltagare
Hej,
Mitt namn är Birk Nilson. Jag är en utav grundarna bakom Tictail och den som lett arbetet kring ett nytt initiativ som vi kallar för Tictail shoppers – som nyligen lanserades till alla våra kunder. Sedan vi tillkännagav denna nyhet har vi fått helt fantastisk respons från våra kunder och det har varit helt ovärderligt med all feedback och frågor som kommit in hittills. Eftersom många av er medlemmar här även har en Tictail butik är min förhoppning att med denna tråd öppna upp för ännu mer feedback, diskussion och svar på eventuella frågor som ni har kring detta initiativ.
Vad är Tictail shoppers för initiativ?
Vi startade Tictail för att personer med en idé skulle kunna realisera sin dröm, bli en entreprenör och driva ett framgångsrikt varumärke – oavsett teknisk bakgrund. Första hindret för många var att ens kunna sätta upp och lansera sin butik och därmed det första problemet vi ville lösa med Tictail. Men vi visste att den stora utmaningen ligger i att bygga en produkt som inte bara tar dig till lansering utan till framgång och varumärkesutveckling. Det är där Tictail shoppers kommer in.Vi kommer nu investera miljoner i marknadsföring för att driva en enorm mängd trafik, exponering och sälj via vår marknadsplats – destinationen som vi ämnar göra till världsledande för konsumenter att hitta nya, innovativa, varumärken med en genuin och unik story bakom. Dessa kunder kallar vi för Tictail shoppers; personer som genomfört deras första köp från dig via marknadsplatsen. Köp från den här typen av kunder kommer att innebära en provision där du får 90% av transaktionen och vi 10%. Vår del av intäkterna kommer vi att använda för att återinvestera i marknadsföring för att fortsätta locka mer och mer kunder.
Frivilligt att ta del av detta initiativ
Det är viktigt att poängtera att detta är ett frivilligt initiativ. Som kund hos Tictail ska du ha fått besked i ditt dashboard om att vi kommer driva en Tictail shopper till dig innan du ens behöver ta beslutet – för att få se hur och att det fungerar och bidrar med sälj. När nästa köp genomförs av en Tictail shopper kommer vi fråga om du vill fortsätta få synlighet, trafik och sälj via vår marknadsplats. Om du inte är intresserad av detta kan du avstå och du kommer då inte behöva betala någon kommission för det första köpet, men behåller trots detta kunden och ordern.Medför inga förändringar till din existerande, kostnadsfria, butik hos oss
Slutligen medför detta initiativ inga förändringar till din egna butik som förblir kostnadsfri – oavsett ditt intresse och val vad gäller Tictail shoppers. Det gäller naturligtvis även de kunder som du drivit in till din egna butik och fortsätter att driva in i framtiden. Vi kommer inte ta en provision på de transaktionerna.Med Tictail shoppers tar vi steget att gå från endast en plattform till en aktiv partner i din framgång, om du vill. Ser fram emot att höra alla eventuella frågor och feedback kring detta initiativ från er.
28 juni, 2016 kl. 06:32 #181895C.LarssonDeltagareJättespännande. Kommer ni marknadsföra er med eget content på produkttexterna eller kommer det att vara era tictail kunders produktexter? eller kanske en mix.
28 juni, 2016 kl. 08:06 #181896RickyDeltagareJag säljer 2nd-hand och vintage kläder och accessoarer. Detta innebär att jag alltid bara har ett enda exemplar av mina varor. När denna vara är såld så är den borta helt enkelt…
Passar Tictail för mitt koncept ändå? Hur?
/Ricky, http://www.ra-rely.se
28 juni, 2016 kl. 10:15 #181898EkraftDeltagareDet jag inte riktigt begriper är varför man glömde bort en sådan sak som bulkimport via fil när man skapade Tictail. Att manuellt sitta och lägga in allt är verkligen en höjd på trappsteget som är omöjligt för många att göra.
28 juni, 2016 kl. 21:24 #181905birknilsonDeltagare@C.Larsson 87507 wrote:
Jättespännande. Kommer ni marknadsföra er med eget content på produkttexterna eller kommer det att vara era tictail kunders produktexter? eller kanske en mix.
Vad kul att höra att du tycker det @C.Larsson! Bra fråga. I vår marknadsplats är det din egna beskrivning som används och det vi även föredrar att använda i marknadsföringskampanjer. Undantaget är när vi gör lokala kampanjer i andra marknader och behöver översätta innehållet för att göra det mer tillgängligt. Alternativt om det gäller redaktionellt material där vi kan behöva ge en lite mer kontextuell beskrivning av produkten.
Så det korta svaret är att det är en mix, men att vi alltid föredrar att visa din egna beskrivning om det inte blir en stor förbättring av att ändra den (som i fallet att översätta). Jag hoppas det besvarar din fråga?
@Ricky 87508 wrote:
Jag säljer 2nd-hand och vintage kläder och accessoarer. Detta innebär att jag alltid bara har ett enda exemplar av mina varor. När denna vara är såld så är den borta helt enkelt…
Passar Tictail för mitt koncept ändå? Hur?
Absolut! Kläder och accessoarer är väldigt populära kategorier på vår marknadsplats – inklusive vintage. Vår marknadsplats kräver däremot att du har hela din butik hos oss och det är så den kan hålla koll på ditt lager och hur den ska distribuera trafiken därefter. Jag ser att du har en annan lösning i dagsläget. Tittar du på att flytta till Tictail? Eller är du intresserad av att endast synas på vår marknadsplats i dagsläget som kompliment till din egna butik?
28 juni, 2016 kl. 21:41 #181906birknilsonDeltagare@Ekraft 87510 wrote:
Det jag inte riktigt begriper är varför man glömde bort en sådan sak som bulkimport via fil när man skapade Tictail. Att manuellt sitta och lägga in allt är verkligen en höjd på trappsteget som är omöjligt för många att göra.
Tack för bra feedback @Ekraft. Vi är, i allra högsta grad, fortfarande i färd med att skapa Tictail. Vi är inte ens i närheten av klara med produkten – sett till vad vår vision var när vi lanserade för 4 år sedan. Givet att vi dessutom fortsätter att förfina och förbättra den visionen kontinuerligt, så är min förhoppning att vi ständigt kommer förbli långt ifrån klara
Att effektivisera administreringen av butiker med många produkter är absolut ett område som vi ämnar att förbättra ytterligare framöver. Jag vet redan om ett par funktioner som kommer att lanseras under sommaren som tar steg i den riktningen.
29 juni, 2016 kl. 06:19 #181911C.LarssonDeltagareOm ni använder er av kunders produktexter är det inte risk att detta blir duplicate content och blir dåligt för en av parterna rent seo mässigt. Eller kan man om man vill skriva en egen unik produkttext till eran nya plattform?
29 juni, 2016 kl. 10:06 #181914RickyDeltagare@birknilson 87519 wrote:
Absolut! Kläder och accessoarer är väldigt populära kategorier på vår marknadsplats – inklusive vintage. Vår marknadsplats kräver däremot att du har hela din butik hos oss och det är så den kan hålla koll på ditt lager och hur den ska distribuera trafiken därefter. Jag ser att du har en annan lösning i dagsläget. Tittar du på att flytta till Tictail? Eller är du intresserad av att endast synas på vår marknadsplats i dagsläget som kompliment till din egna butik?
Tja!
Rent spontant känns det som att jag mest är intresserad av Tictail som ett komplement till min nuvarande webbshop.
Ligger det några sådana planer i pipeline hos er eller är det ”all in” som gäller?
Mvh, Ricky
30 juni, 2016 kl. 20:33 #181932birknilsonDeltagare@C.Larsson 87525 wrote:
Om ni använder er av kunders produktexter är det inte risk att detta blir duplicate content och blir dåligt för en av parterna rent seo mässigt. Eller kan man om man vill skriva en egen unik produkttext till eran nya plattform?
Duplicate content är en utmaning för alla marknadsplatser, men genom att använda en egen domän till din butik så berättar vi för Google och andra sökmotorer att innehållet ägs av den domänen via användandet av Canonical URLs som Google rekommenderar.
30 juni, 2016 kl. 20:40 #181934birknilsonDeltagare@Ricky 87529 wrote:
Ligger det några sådana planer i pipeline hos er eller är det ”all in” som gäller?
Det är någonting vi har diskuterat, men ingenting som vi arbetar på i dagsläget då vi är fullt fokuserade på att bygga en världsledande marknadsplats som driver framgång till vårt community av butiker. Samt fortsätta vidareutveckla deras funktionalitet för att stödja deras ökad trafik och framgång.
Men det är otroligt kul att du är intresserad av vår marknadsplats som kompliment till din butik. Jag hoppas att vi ser dig där snart
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.