Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Försäljning demovaror
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Larsa.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2016 kl. 23:21 #103362LarsaDeltagare
Så,
Inför uppstarten så har det blivit mycket produktfotografering. Några av produkterna har varit förseglade där jag tvingats bryta förpackningen.
Hur är det med försäljning av dessa? Det är förbrukningsvaror det handlar om, där användning mestadels innebär omedelbart slitage.
Har för närvarande lagt upp dessa som demovaror och ger 20% rabatt, men skriver tydligt ut att det är produkter vars förpackning har brutits. Men i nyskick såklart.
Hur har ni gjort i dessa lägen? Hur fungerar ångerrätten överlag när produkter anses ”förbrukade” vid användning? Jag vet ju såklart om att en kund har rätt att okulärt besiktiga en vara och bestämma sig därefter..
25 februari, 2016 kl. 08:37 #180902DanDeltagareKan du säga vad det är för varor så underlättar det.
Det finns tydliga undantag för när ångerrätten ej gäller men om det går att applicera i detta fallet kan jag ej säga utan att veta mer.
25 februari, 2016 kl. 09:54 #180903LarsaDeltagareDet handlar alltså om dartartiklar, där produkter ”tar skada” mer eller mindre omedelbart de använts. Det vill säga dartpilar, stolpar och vingar.
Har under ett par veckor tagit med mig produkter till diverse tävlingar, där jag låtit kunder känna på produkterna, men inte provat. Då slitaget renderar dem begagnade i princip omedelbart om man har otur.
25 februari, 2016 kl. 10:47 #180905DanDeltagareOkej, dessa är ju i gråzonen helt klart. Den nya lagen säger dessutom att man kan ångra köp även av använda varor och få reduktion motsvarande värdeminskningen.
Jag tror det är tveksamt om du kan hävda att ångerrätten inte gäller med detta produktsegmentet faktiskt.
25 februari, 2016 kl. 16:52 #180912LarsaDeltagareTack för svaret!
Det är ju tacksamt att produkterna, de flesta av dem, är ganska billiga att köpa in. Så ångrar en kund sig så är det oftast bara en förpackning som är ”förlorat”. Men har produkter i samma kategorier som i vissa är 20-30 gånger så dyra som budgetvarianterna.
Jag menar, teoretiskt sett, skulle en kund kunna köpa flera hundra av dessa ”dyra” produkter, använda allihop och sedan ångra sig. Det skulle ju innebära döden i princip..
25 februari, 2016 kl. 18:28 #180914DanDeltagareJa i teorin kanske,
Men du kan hävda värdeminskning då vid retur. Men det är ingen som vet hur denna ska beräknas eller vad praxis är tyvärr25 februari, 2016 kl. 20:26 #180919EkraftDeltagareMitt tips är att du säljer dessa demoexemplar när du är ute på tävlingar och liknande, till ett ”demoexpris”. Om kunden ser vad denne köper är det mycket liten risk för ångrade köp sedan, och dessutom blir du populär om kunderna gör en bra affär.
En annan modell är ju att du använder dessa exemplar för att demonstrera dina produkter, och ser det som en marknadsföringskostnad för din verksamhet. Jag tror att fler är intresserade om man kan provkasta.
Det finns i bägge fallen en poäng med att inte ha en massa nedsatta demoex i webbutiken, eftersom det är svårt att gå runt med Adwordskostnader och liknande om kunderna i stor utsträckning köper produkter med reducerat pris.
26 februari, 2016 kl. 01:19 #180921LarsaDeltagare@Ekraft 86189 wrote:
Mitt tips är att du säljer dessa demoexemplar när du är ute på tävlingar och liknande, till ett ”demoexpris”. Om kunden ser vad denne köper är det mycket liten risk för ångrade köp sedan, och dessutom blir du populär om kunderna gör en bra affär.
En annan modell är ju att du använder dessa exemplar för att demonstrera dina produkter, och ser det som en marknadsföringskostnad för din verksamhet. Jag tror att fler är intresserade om man kan provkasta.
Det finns i bägge fallen en poäng med att inte ha en massa nedsatta demoex i webbutiken, eftersom det är svårt att gå runt med Adwordskostnader och liknande om kunderna i stor utsträckning köper produkter med reducerat pris.
Tack! Det här med att köra dessa som demoprodukter var inte en dum idé. Det ska allt grubblas på!
Dock kommer kunder i min shop mycket sällan att beställa endast 1 exemplar av en vara. Är ju förbrukningsvaror trots allt och man bränner igenom t.ex 10 förpackningar av ”dartvingar” på ganska kort tid.
Men absolut, tipsen uppskattas!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.