Startsida Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Feedback på koncept – LekMedStil.se

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    carlbeck
    Deltagare

Hej!

Jag sitter och snickrar på en sida för sexleksaker, med fokus utstickande design för att ge intryck av exklusivitet/stilrenhet; https://lekmedstil.se

Utöver allmän feedback, är det ett par detaljer som jag klurar på,

1. Övergången från landningssidan till produkterna:

I ett tidigt skede var tanken att ha en ”one-page” design med fancy parallallx scrolling osv, med i princip allt innehåll samma sida. Men i takt med utveckligen har det gått mot ett mer och mer ”traditionellt” upplägg, med produktmeny på toppen, separata produktsidor, etc.

Kvar av den ursprungliga designen är ”Utforska!” call-to-action knappen som skickar ned besökaren till den grafiska menyn.

Är den allmänna åsikten att man har något att hämta på att anstränga sig för att få till en snitsig lösning där, eller ska man helt enkelt ta bort scrollmöjligheten på förstasidan för att istället skicka användaren direkt till en ”butikssida” med produktmenyer/produkter? Eller kanske skippa landningssidan helt?

2. Bakgrund:

Jag tycker om fenomenet fullskärmsbakgrund, men vad finns det för nackdelar här? (förutom att alla har olika smak om vad som är en bra bild, och att det är trix att få det att se vettigt ut på alla enheter/skärmstorlekar/orienteringar)

Stort tack på förhand!

Ekraft
    Deltagare

Min generella åsikt är att det där betyder ganska lite för konvertering eller kundernas köplusta. Gör det hyfsat enkelt så det fungerar på alla enheter, att det inte är för mycket data att föra över så det blir långsamt och att man kan använda sidan oavsett skärmstorlek. Se också till att Google och andra sökmotorer kan indexera dina sidor utan problem. Dina kunder kommer inte handla mer för att du har skojjiga tekniska lösningar i din shop, utan de handlar för att de hittat vad de vill ha, och till rätt pris.

Dan
    Deltagare

Att ta upp din mest dyrbara ytan till en bakgrundsbild och inte produkter tror jag är helt fel.

När jag kommer in tänker jag ”blogg”, inte ”butik”. Detta ökar bounce-rate för de som söker produkter. Det minskar relevansen för folk som sökt på en specifik term och kommit till startsidan då ingen anknytning görs mellan det jag sökte på och det jag ser på skärmen.

Produkter ska synas above fold i alla enheter när man kommer in på startsidan av en butik enligt mig.

Precis som att Åhlens inte kör rollups som täcker upp hela deras skyltfönster utan produkter så bör man tänka samma i sin e-handel.

MyJosephine
    Deltagare

Framsidan
    Håller med föregående om den stora bilden på framsidan.

Jag personligen gillar ”fullskärmsbakgrunder” om de görs på ett snyggt sätt utan att ta över eller distrahera. I detta fall känns startsidan tom och ofärdig. Hade rekommenderat att ha så man ser produkterna direkt, en tydlig meny över ditt innehåll/kategorier någonstans i header/toppen eller left-column/vänstersidan.

Kategorisidan/Produktlistorna
    Känns lite tom här också. Du kan minska den känslan genom att minska bredden på din inre box – iallafall i den högre upplösningen (för ju högre upplösning desto större blir tomheten).

Menyn
    Svårt att se den svarta texten mot mörka delen av bakgrunden.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.