Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Utskrift av fraktsedel via DHL?
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Larsa.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2016 kl. 15:59 #103340LarsaDeltagare
Hallå alla E-handlare!
Min första trådstart (av antagligen ett helt gäng!) på forat.
Har precis startat upp en ebutik (som är parkerad och ej online ännu) och har lite funderingar på det här kring logistiken. Har införskaffat en nyare begagnad frankeringsmaskin från Francotyp Postalia för de mindre brev som kommer att skickas.
Men för de tyngre paketen som jag lär skicka med DHL så har jag funderingar kring just det här med fraktsedlar. När jag sen bokar en leverans via DHL Multishipping så bör man ju få en fraktsedel att skriva ut.
Fungerar det med en vanlig laserskrivare och hela etikett-ark och manuellt skära ut dessa? Eller bör man skaffa sig ytterligare en etikettskrivare typ Zebra? Jag räknar inte med någon större volym nu i början där tidsåtgången för denna hantering blir en effektivitetsfråga.
Jag har tillgång till mer eller mindre gratis utskrifter då både skrivare, patroner och etiketter finnes från ett annat företag, med tillåtelse såklart.
Jag har en Brother QL-700 till de lättare breven för logo- samt adressetiketter.
Har ni några tips så uppskattas dessa enormt!
17 februari, 2016 kl. 16:16 #180793jonathanbDeltagareLaserskrivare med transportetiketter funkar utmärkt: http://office.aroxs.com/ProductDetail.aspx?ProductId=1487573
Variant med tre etiketter på samma, dock osäker på om Multishipping stödjer dessa:
http://office.aroxs.com/ProductDetail.aspx?ProductId=1487564
Zebra GK-420D är ett tips när volymerna tar fart. Det blir lite billigare per utskrift men det tar ett tag att tjäna in inköpet av skrivaren.17 februari, 2016 kl. 17:40 #180795LarsaDeltagare@jonathanb 86031 wrote:
Laserskrivare med transportetiketter funkar utmärkt: http://office.aroxs.com/ProductDetail.aspx?ProductId=1487573
Variant med tre etiketter på samma, dock osäker på om Multishipping stödjer dessa:
http://office.aroxs.com/ProductDetail.aspx?ProductId=1487564
Zebra GK-420D är ett tips när volymerna tar fart. Det blir lite billigare per utskrift men det tar ett tag att tjäna in inköpet av skrivaren.Tack för svaret, Jonathan!
Har kollat på en Zebra GK-420D som verkar vara ett bra alternativ om, eller rättare sagt när () det sparkar igång!
Det står i beskrivningen om DHL, så det bör väl vara accepterat? Men det kanske är olika. Jag är ju ny! 😮
18 februari, 2016 kl. 11:46 #180803xsirezDeltagareZebra GK-420 DT kör vi här till våra DHL etiketter.
En mycket bra skrivare som jag kan rekommendera,
18 februari, 2016 kl. 19:53 #180807LarsaDeltagare@xsirez 86043 wrote:
Zebra GK-420 DT kör vi här till våra DHL etiketter.
En mycket bra skrivare som jag kan rekommendera,
Tack för svaret xsirez. En Zebra står på inköpslistan den dagen vi behöver en snabbare maskin!
19 februari, 2016 kl. 10:13 #180811Stefan72Deltagareskickar du lite så duger det ju med vanligt kopieringspapper och tejp? Så körde jag i början, bara skriva ut frakthandlingen på papper och vika ihop och tejpa fast.
21 februari, 2016 kl. 17:51 #180838LarsaDeltagare@Stefan72 86054 wrote:
skickar du lite så duger det ju med vanligt kopieringspapper och tejp? Så körde jag i början, bara skriva ut frakthandlingen på papper och vika ihop och tejpa fast.
Det skulle absolut fungera och var vår första tanke också, men känns inte tillräckligt professionellt. Vi vill ge ett otroligt bra intryck redan från start. Vår bransch är såpass nischad.
21 februari, 2016 kl. 19:18 #180839blazernDeltagareAtt köpa 500 st etiketter för laserskrivare är ingen stor utgift, betydligt smidigare än tejpa papper på paketen…
21 februari, 2016 kl. 21:40 #180842DanDeltagareInnan du har skickat 100 orders så gör det som är billigast och enklast. Printa på papper eller köp etiketter. Spelar ingen roll, slösa inte tid på det. Måste du lägga 10 minuter på att skaffa etiketter – gör det inte.
Optimera aldrig din tid för att leverera orders innan du faktiskt säljer något. Lägg all energi på att få orders istället.
23 februari, 2016 kl. 09:01 #180861Kassa-systemDeltagare@Dan 86089 wrote:
Innan du har skickat 100 orders så gör det som är billigast och enklast. Printa på papper eller köp etiketter. Spelar ingen roll, slösa inte tid på det. Måste du lägga 10 minuter på att skaffa etiketter – gör det inte.
Optimera aldrig din tid för att leverera orders innan du faktiskt säljer något. Lägg all energi på att få orders istället.
Mycket kloka ord!
Att lägga tid, köpa en etikettskrivare (!) och få den att fungera är vansinne.
@Larsa 86030 wrote:
Men för de tyngre paketen som jag lär skicka med DHL så har jag funderingar kring just det här med fraktsedlar. När jag sen bokar en leverans via DHL Multishipping så bör man ju få en fraktsedel att skriva ut.
Fungerar det med en vanlig laserskrivare och hela etikett-ark och manuellt skära ut dessa? Eller bör man skaffa sig ytterligare en etikettskrivare typ Zebra?
Trots att vi säljer Zebra-skrivare så kan jag bara rekommendera att lyssna på alla andra kloka ord här. Avvakta!
Vi har till exempel i åratal skrivit ut vanliga A-4 ark från DHL då man får fraktsedlarna på mail som pdf:er vid bokningar där. Fungerar utmärkt.
Man klipper, och tejpar fast dom på kartongen som ändå skall tejpas och förseglas med transpartent tape förstås.
En A4-skrivare med vanliga papper har du redan, eller hur och den ska ju jobba för sina pengar.
Mh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.