Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › "En container i hamnen"
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Ricky.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2016 kl. 10:43 #103263RickyDeltagare
Hejsan gott folk
Ingenting går av sig självt förvisso, men det har ändå varit svårt för mig att generera någon trafik värt namnet till min site. Jag har bestämt mig för att prova Google Adwords in ett par månader men en hyfsat smal budget för att se hur det påverkar trafiken.
Facebook som marknadsföring har jag förstått att många inte är helt nöjda med. Visitkort är en annan grej jag har tänkt på, trots att vi ”bara” har en webbshop och agerar alltså egentligen inte lokalt. Förhoppningen är dock att folk ska dela med sig på nätet till vänner och bekanta och på så sätt sprida ordet att vi faktiskt finns.
Lokaltidningar, eller tidningar överlag, går nog fet-bort. Kostar visst mer än vad det smakar jag har hört.
Tanken har slagit mig att ha en riktig butik, men å andra sidan driver jag min webbshop som ett hobbyintresse och sidoinkomst vid sidan av min ”riktiga” anställning. Att ha en riktig butik hade tidsmässigt inte gått ihop. Hyrorna här i Malmö är inte billiga heller, för den delen.
Just nu känns det verkligen som att min webbshop är en ”container i hamnen” som någon expert sade. Den finns där, och innehållet kan vara hur bra som helst, men om ingen vet om den så hittar ingen dit, och ingen hittar dit eftersom ingen vet om den…
Hur lång tid tog det för er innan ni hade ett bra flöde av besökare till er sida? Vilka marknadsföringskanaler använde ni er av främst?
20 januari, 2016 kl. 10:53 #180517Stefan72Deltagaresäljer man kläder är man ju verkligen knappast bara en container i hamnen utan ett sandkorn på stranden……….
Det krävs nog en hel del för att man ska nå ut och den största problematiken är ju att många inriktar sig på den personliga drömmen, kanske kläder som man själv gillar. Då är kanske det man säljer en stjärna i rymden helt plötsligt.
Att då nå ut till den breda massan kräver nog en hel del riskkapital, annars blir det nog bara ett hobbyprojekt som inte ger nåt.22 januari, 2016 kl. 11:58 #180545RickyDeltagareF*n vad positiva vi var här då
Jag är fortfarande intresserad av att driva mitt projekt vidare; som hobby eller ”riktig” verksamhet.
Så vad är era andras erfarenheter? Hur fick ni upp trafiken till er webbaffär och under hur lång tid fick ni arbeta på det innan ni hade ett någorlunda flöde av besökare?
22 januari, 2016 kl. 13:33 #180548DanDeltagareMarknadsföring är sekundärt till USP:en.
Först behöver du hitta ett svar på frågan: Varför ska kunder handla hos mig och inte på en annan webbutik?
Sortiment, pris, service osv? Beroende på vad svaret är så påverkar marknadsföringen en del. Om du berättar mer om din butik är det lättare ge tips.
Hur får du besökare och kunder idag? Hur många besökare har du på ett cirka per dag och hur många order genererar det?
4 februari, 2016 kl. 09:13 #180669RickyDeltagare@Dan 85716 wrote:
Marknadsföring är sekundärt till USP:en.
Först behöver du hitta ett svar på frågan: Varför ska kunder handla hos mig och inte på en annan webbutik?
Sortiment, pris, service osv? Beroende på vad svaret är så påverkar marknadsföringen en del. Om du berättar mer om din butik är det lättare ge tips.
Hur får du besökare och kunder idag? Hur många besökare har du på ett cirka per dag och hur många order genererar det?
Jag vill gärna tro att vi skriver bra copy. Vi anger alltid samtliga mått på våra plagg, vi har nästan alltid fler bilder på varje enskilt plagg och vi har dem oftast upphängda på ett mer proffsigt sätt.
Förhoppningen är att kunden ska kunna göra ett mer informerat och medvetet val hos oss än hos våra konkurrenter.Sortimentet är relativt selektivt (dock ej exklusivt) och våra priser ligger i det lägre mellan-registret.
Än så länge vi som bäst 10 besökare per dag, men det är undantagsfall. Annars ligger besöksantalet snarare på 3-4 besökare.
Utan att ange några siffror så kan jag säga att vi har inte genererat många ordrar än så länge. Vi har varit aktiva med öppen webbshop sedan årsskiftet 2015/2016 – d.v.s. ungefär en månad nu.
Jag behöver locka fler besökare helt enkelt. Adwords hjälpte lite men det fick inte något uttalat resultat. Just nu ligger Adwords-kampanjen pausad. Organiska träffar kommer lite då och då, men…ja…det är inte tillräckligt med besökare för att generera mycket till sälj…
4 februari, 2016 kl. 09:42 #180670EkraftDeltagareDet går kanske att jobba en del med konvertering.
Du har runt 50 produkter i shopen. Alla finns i endast ett exemplar, och de går inte att sortera på efter storlek. Man får lov att klicka och scrolla rätt långt ned på sidan för den lilla detaljen, som ju ändå är rätt avgörande för om man vill köpa ett plagg eller ej.
Det finns tomma kategorier (hela herr-sektionen), och det är inget stort utbud man möts av. Jag tror att om man vill få konvertering så att Adwords börjar bli lönsamt så behöver man mötas av hundratals plagg i alla kategorier, sorterade något så när efter storlek. Man skall känna att det här är ett ”Myrorna på nätet”, men med selektivt urval av verkligt unika plagg. Då kommer fler som lockats dit att köpa.
4 februari, 2016 kl. 09:50 #180671RickyDeltagareJättetack för inputen.
Jag får också känslan av att jag kanske har öppnat butiken för tidigt. Det är lite därför jag försöker trycka på att ”fler plagg är på gång” i både huvudbannern och i toppbanderollen.
Men då förlitar jag mig iofs lite på att folk kommer ihåg och/eller bookmarkar för att komma tillbaka vid ett senare tillfälle för att se om de hittar något då – och detta är kanske dumt tänkt?
Jag har en funktion redo för att sortera på storlekar (vi kommer att köra på olika ”storlekskategorier” för att få med alla olika tillverkares storlekar), men än så länge känns det som att vi har för få plagg ute för att kunna göra en sådan sortering.
Om det hade varit er butik, vad hade ni gjort? Jag känner att jag har lite olika val:
– fortsätta driva som det är nu och lägga upp nya plagg löpande och informera på hemsidan om att nya plagg är tillgängliga, men låta Adwords vara pausat.
– sätta butiken i underhållsläge med text ”Vi är tillbaka i mars” (eller något liknande) och öppna portarna ”på riktigt” då.
Om jag får rådfråga folket här på ehandel.se: vad hade ni valt?
4 februari, 2016 kl. 10:12 #180672VATadviserDeltagareDu kan räkna lite på vad du skulle få in på varje marknadsföringskrona genom att ha koll på din konvertering.
För kläder tror jag att ett kanske två köp per 100 besök är helt ok. Har du det så blir din fråga hur många besök får jag per 1000 lapp på Adwords, Facebook etc.
Min erfarenhet är att du inte får ut vad det kostar i första omgången. Utan först när du fått kunden som handlade gång ett att köpa ytterligare en gång.
Lycka till
Stefan
4 februari, 2016 kl. 12:55 #180673EkraftDeltagare@Ricky 85875 wrote:
Om det hade varit er butik, vad hade ni gjort? Jag känner att jag har lite olika val:
– fortsätta driva som det är nu och lägga upp nya plagg löpande och informera på hemsidan om att nya plagg är tillgängliga, men låta Adwords vara pausat.
Fortsätt lägga upp fler saker, så kommer det successivt bli roligare för besökare att botanisera bland dina plagg.
4 februari, 2016 kl. 17:11 #180674SeinfeldDeltagareHåller med Ekraft. Fortsätt att lägga upp varefter utveckla siten vidare. Möjligen hålla en stramare adwordsbudget. Har du intressanta plagg så kommer folk tillbaka.
Lycka till -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.