Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Amerikanskt företag tar inte betalt för moms. Hur gör jag med bokföringen?
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2016 kl. 15:16 #103249LagomTjockDeltagare
Jag köper mina domäner av det Amerikanska företaget Namecheap och de tar inte betalt för moms som de borde när folk från EU köper. Hur ska jag bokföra köpen?
13 januari, 2016 kl. 18:18 #180423DanDeltagareOm du som svenskt företag köper av ett amerikanskt företag så ska moms inte tas ut. Inte helt med på frågeställningen här?
13 januari, 2016 kl. 20:34 #180426EkonomiLabbetDeltagareVilket alltså innebär (Dan har ju rätt) att du bokför hela köpesumman som kostnad.
14 januari, 2016 kl. 07:10 #180427DancarDeltagareOm jag inte är ute och cyklar så ska du även bokföra så kallad fiktiv moms då det är frågan om import. Du betalar alltså ingen moms till företaget som sålt tjänsten och ej heller till skattemyndigheten, i och med att de två momskontona tar ut varandra. Detta görs endast av statistiska skäl.
Kontona för fiktiv moms brukar vara 2614 (K) och 2645 (D).
14 januari, 2016 kl. 09:21 #180431LagomTjockDeltagare@Dan 85565 wrote:
Om du som svenskt företag köper av ett amerikanskt företag så ska moms inte tas ut. Inte helt med på frågeställningen här?
Ok. Gäller detta även om jag inte uppger mitt VAT-nummer vid köpet? Det amerikanska företaget Digitalocean tar nämligen svensk moms när man köper utan att uppge sitt VAT-nummer:
https://www.digitalocean.com/help/pricing-and-billing/tax-help-eu/14 januari, 2016 kl. 09:26 #180432Stefan72DeltagareHar du ett VAT nummer så uppger du det och slipper moms, så enkelt är det. Är de momsregistrerade här och du inte uppger ditt VAT nummer så drar du av momsen som vanligt antar jag. Men då ska ju svensk moms framgå på kvittot och även deras momsnummer.
Fast normalt sett om vi bortser från detta så ska det ju aldrig vara moms på import från övriga världen.14 januari, 2016 kl. 10:58 #180435DanDeltagareOm Digitalocean är momsregistrerade inom EU så gäller inte tidigare inlägg, då ska omvänd momsskyldighet träda i kraft om de säljer från ett land utanför Sverige. Om de säljer från Sverige så ska det hanteras som svenskt bolag momsmässigt.
15 januari, 2016 kl. 10:00 #180449VATadviserDeltagareJag lägger in en snabb kommentar här så att det blir lite tydligt.
Det är rätt svar hela vägen i denna tråden
Men jag lägger till lite och sammanfattar så att det blir förståeligt.
Det verkar på det som framgår här som att det Amerikanska företaget är registrerat för moms inom EU för försäljning av elektroniska tjänster till privatpersoner. Det är också antagligen därför som de frågar efter momsnr. Om du inte har något sådant så måste de fakturera med köparens lands moms.
Men om du är ett momspliktigt företag i Sverige så behöver inte ett företag utanför EU ta hänsyn till momsen, om de säljer tjänster på detta sättet. De kan fakturera utan moms helt och hållet, även om de har en momsregistrering. Dock så är tjänsten omsatt här och du som näringsidkare skall själv ta upp momsen i block C ruta 22 i skattedeklarationen samt göra avdrag för samma belopp i BLock D ruta 30.
Om säljaren anser att de säljer tjänsten från ett EU land så skall omvänd skattskyldighet gälla. Då skall det framgå i fakturan från säljaren att det är så. I det fallet skall Man ta upp momsen i Block C ruta 21 samt göra avdrag för samma belopp i Block D ruta 30.
Hoppas att det var tydligt:-)
15 januari, 2016 kl. 10:04 #180450VATadviserDeltagareEtt litet tillägg till,
Om man får en faktura med moms fast det inte skall vara det. Alltså felfakturerad moms så har man inte avdragsrätt för den. Alltså om man som företag får en faktura med moms pga man missat att uppge sitt momsnummer, ska man inte dra av den i sin momsredovisning. Man måste i så fall begära en kredit från säljaren och korrigera den vägen.
17 januari, 2016 kl. 00:27 #180475LagomTjockDeltagare@VATadviser 85595 wrote:
Jag lägger in en snabb kommentar här så att det blir lite tydligt.
Det är rätt svar hela vägen i denna tråden
Men jag lägger till lite och sammanfattar så att det blir förståeligt.
Det verkar på det som framgår här som att det Amerikanska företaget är registrerat för moms inom EU för försäljning av elektroniska tjänster till privatpersoner. Det är också antagligen därför som de frågar efter momsnr. Om du inte har något sådant så måste de fakturera med köparens lands moms.
Men om du är ett momspliktigt företag i Sverige så behöver inte ett företag utanför EU ta hänsyn till momsen, om de säljer tjänster på detta sättet. De kan fakturera utan moms helt och hållet, även om de har en momsregistrering. Dock så är tjänsten omsatt här och du som näringsidkare skall själv ta upp momsen i block C ruta 22 i skattedeklarationen samt göra avdrag för samma belopp i BLock D ruta 30.
Om säljaren anser att de säljer tjänsten från ett EU land så skall omvänd skattskyldighet gälla. Då skall det framgå i fakturan från säljaren att det är så. I det fallet skall Man ta upp momsen i Block C ruta 21 samt göra avdrag för samma belopp i Block D ruta 30.
Hoppas att det var tydligt:-)
Tack för ett så detaljerat svar. Angående det fetstilta, vad exakt är det som ska stå på fakturan för att det ska framgå att säljaren anser sig sälja tjänsten från ett EU land? På Digitaloceans fakturor finns alltid deras VAT ID med:
101 Avenue of the Americas, 10th Floor
New York, NY 10013
VAT ID: EU528002224Innebär det att jag ska bokföra som om de säljer tjänsten från ett EU land?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.