Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Hjälp med Logistiklösning.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Miska
    Deltagare

Hej alla E-handlare!

Jag tänkte höra med er som kommit lite längre än mig angående logistiklösningar.

Jag har sen början skickat med postens 1:a klassbrev, då detta varit enklast och billigast. Nu är jag intresserad av att ”uppgradera” mitt sätt att skicka.

Idag skriver jag ut adressetiketter på 70x42mm A4 etikettpapper med vanlig skrivare och klistrar på med frimärken.

Jag är intresserad av att veta hur ni smidigast skickar allt från att det är packat till att det går iväg. Finns det smidiga färdiga system att köpa t.ex. en ”fraktdator” med våg, scanner och allt ihopkopplat så att man enkelt kan skriva ut etiketter från WooCommerce.

Jag har ungefär 5-10 paket per dag, som väger i genomsnitt 200g.

Tacksam för att lära mig mer och hoppas på att hitta en bra lösning till detta.

Vänligen,
    Miska

Ekraft
    Deltagare

Det är ju kanske inte läge för några våldsamma investeringar, men något som underlättade för mig var papper med utstansad självhäftande etikett. På dem skrev jag ut följesedeln, och såg till att leveransadressen hamnade på etiketten. Bara att ta loss och sätta på försändelsen, nästan omöjligt att förväxla om man packade en åt gången.

Vanliga brev är inte så dumt att använda, de kan lämnas in hos alla postombud och är de inte skrymmande fungerar den vanliga brevlådan. Vill man ”uppgradera” är varubrev nästa steg. De kan endast lämnas in på företagscenter. Kostar lite mer än brev om det inte är skrymmande, lite mindre än brev om de är skrymmande.

Har man ofta försändelser som väger mer än 1kg kan det vara läge att titta på någon pakettjänst som ofta blir billigare, men då behöver man som regel ha i alla fall 2-3 försändelser om dagen.

Miska
    Deltagare

Hej Ekraft,

Tack för din input.

Det är så vi kör idag men vill gärna investera i ett ”färdigt” upplägg.
    Vi har flyttat till nya lokaler och ska börja bygga mer på e-handels delen
    så jag är intresserad av att få till ett bra system som både går snabbt och smidigt med etikettskrivare och hela den biten.

Dan
    Deltagare

Hitta en pacsoft/unifaun plugin till woocommerce. Köp orderkoppling, skaffa en zebraskrivare. Kör varubrev. Det är ”nästa nivå” av det du beskriver skulle jag säga.

Dock går det ej svara på om det är kostnadseffektivt eller det bästa för er att göra, men det är ofta ett naturligt nästa steg för många.

Miska
    Deltagare

Tack för ditt svar Dan!

Det är mer åt den riktningen jag söker, några tips på var man köper zebraskrivare och sånt material?

Jag har länge bara kört på men vill börja få lite struktur i allt nu känner jag.

Vänligen,
    Miska

Dan
    Deltagare

Finns överallt. Sök i forumet så hittar du tips om just specifika zebraskrivare.

Skrivaren i sig löser dock inga problem. Allting handlar om att skicka adressuppgifter från din ehandelsplattform automatiskt till transportören. Så jag skulle börja kolla där istället.

En zebraskrivare har dessutom en breakeven på X antal orders jmf med laseretiketter. Så du måste sätta upp och räkna lite på din planerade orderingång osv för att hitta det mest effektiva. En zebra gör det inte mycket smidigare, däremot sänker det kostnaderna när man når en viss volym.

Stefan72
    Deltagare

innan du börjar titta på varubrev så kolla var du har närmaste företagscenter. Kan du inte lämna in själv så hämtar de såklart men det kostar……..

FredrikGust
    Deltagare

Med varubrev går det att boka upphämtning från en adress också då de kommer och hämtar upp paketen varje dag. Det finns några olika alternativ med antal dagar i veckan, om de får hämta på förmiddagen, eftermiddagen eller en ungefärlig tid med tillhörande prisalternativ i stigande ordning.

Företagscenter har på många håll lite knepiga öppettider med en morgontid och en eftermiddagstid.

Mindre ehandlare löser ibland upphämtningen på en adress med låsbart skåp tex med kombinationslås så chauffören kan hämta och lämna även när ingen är hemma. Funkar dock bäst på mindre orter.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.