Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Prissättning?
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 11 månader sedan av Ekraft.
-
FörfattareInlägg
-
5 december, 2015 kl. 12:18 #103149onenineDeltagare
Hej!
Jag undrar vad som gäller vid prissättning av varor som man är återförsäljare av, finns det några regler som styr hur lite man får ta betalt för en vara eller är det grossisten som avgör?
Det jag tänkte på var om man som nystartad e-handlare kan sälja varor utan att göra vinst på det, eller tom så att man går back på den specifika varan i syfte att locka kunder med billiga priser?
Jag har länge varit sugen på att testa en ehandel, jag jobbar helgskift inom industri, och har därför mycket tid över under vardagarna och jag har ju lön från jobbet så jag är inte i akut behov av att göra vinst.
5 december, 2015 kl. 12:56 #180016blazernDeltagareIngen mening att dumpa priserna för att få kunder, sätt ett bra pris från början så du slipper höja sen. Locka kunderna med annat som t.ex. snabba leveranser, bra betalsätt osv.
E-handel kräver massa tid och det är inte värt att jobba utan vinst eller till och med gå med förlust.
5 december, 2015 kl. 15:06 #180018onenineDeltagare@blazern 85048 wrote:
Ingen mening att dumpa priserna för att få kunder, sätt ett bra pris från början så du slipper höja sen. Locka kunderna med annat som t.ex. snabba leveranser, bra betalsätt osv.
E-handel kräver massa tid och det är inte värt att jobba utan vinst eller till och med gå med förlust.
Men min fråga var ifall det rent teoretisk är möjligt/lagligt att göra så?
5 december, 2015 kl. 15:09 #180019onenineDeltagareOch det jag menar inte att man behöver prisdumpa hela sitt sortiment, utan att man kanske har någon artikel som lockvara utöver sitt övriga sortiment.
5 december, 2015 kl. 15:57 #180020Mathias AnderssonDeltagareJa det är inte olagligt att göra en dålig affär och grossisten får inte bestämma dina priser men klart dom kan bli sura på dig.
5 december, 2015 kl. 16:51 #180023EkraftDeltagareMan kan väl lägga till att grossister kanske rent av slutar sälja till dig om man gör på det sättet. I längden är ju inte din affärsmodell hållbar. Om du först tar en stor marknadsandel från deras befintliga återförsäljare, och sedan går i konkurs när du är trött på att jobba gratis, så kommer ju deras produkter nästan försvinna från marknaden. Den risken vill ingen ta.
6 december, 2015 kl. 09:55 #180031onenineDeltagare@Ekraft 85056 wrote:
Man kan väl lägga till att grossister kanske rent av slutar sälja till dig om man gör på det sättet. I längden är ju inte din affärsmodell hållbar. Om du först tar en stor marknadsandel från deras befintliga återförsäljare, och sedan går i konkurs när du är trött på att jobba gratis, så kommer ju deras produkter nästan försvinna från marknaden. Den risken vill ingen ta.
Tar en stor marknadsandel från detas befintliga återförsäljare och konkar, jag förstår inte varför du överdriver så förbannat. Allt jag menade var att man kan erbjuda billiga priser på utvalda varor en begränsad tid medans man startar upp för att få lite ruljans medans man ändå inte är i behov av att gå med vinst. Klart som fan jag fattar att man inte kan ha ett helt sortiment men grejer man går minus på och tro man kan leva på det..
Tack för svar Mathias!
6 december, 2015 kl. 10:28 #180032DanDeltagareJa du får göra så men vad är poängen att ha ruljans utan vinst?
Kunder som man ”tar” pga priset återkommer aldrig om du inte är billigast nästa gång också. Dessutom ger den typen av kunder väldigt lite merförsäljning av ordinarie prissatt sortiment.
Jag tänkte precis såhär förr i tiden också och har testat det många gånger. Det jag lärde mig var att det inte funkar.
Men det finns inga lagliga hinder för dig att göra det.
6 december, 2015 kl. 12:21 #180034EkraftDeltagare@onenine 85065 wrote:
Tar en stor marknadsandel från detas befintliga återförsäljare och konkar, jag förstår inte varför du överdriver så förbannat. Allt jag menade var att man kan erbjuda billiga priser på utvalda varor en begränsad tid medans man startar upp för att få lite ruljans medans man ändå inte är i behov av att gå med vinst. Klart som fan jag fattar att man inte kan ha ett helt sortiment men grejer man går minus på och tro man kan leva på det..
Tack för svar Mathias!
Jag har jobbat i grossistledet något decennium, och det första som händer när en återförsäljare dumpar priset är att 100 eller 200 andra återförsäljare hör av sig till grossisten och kräver att kunna sälja för samma pris med bibehållna marginaler, eller så åker produkterna bort från deras hyllor. De vill inte sälja något man inte tjänar pengar på, för de vet att man inte överlever. Det enda som händer är att man vänjer kunden vid en prisnivå som inte är hållbar i längden. Därför kommer grossister att bli ganska avigt inställda till dig och din affärsidé om du börjar använda priset som främsta vapen. Du får rätt mycket problem om grossister vägrar ge dig kredit, om populära produkter är ”slut” när du vill beställa, om det tar flera veckor att få sin beställning etc. Jag kan säkert skriva en hel bok om hur man kan se till att återförsäljarna håller sig till den prisstrategi som finns. Mitt råd är att du försöker visa att du kan göra långsiktigt hållbara affärer, tillsammans med grossisterna (som visst brukar tycka att en introduktionsrea första veckan är OK för en nystartad aktör), så kommer det bli roligare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.