Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Massimporterar ni produkter?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    snartehandlare
    Deltagare

Hej!

Har länge undrat om ehandlare som har t.ex 10 000- 100 000 produkter sitter och matar in dessa produkter i butiken en och en, eller om de använder något verktyg för att massimportera dessa?

Dem jag har jobbat med har matat in en och en, men hur gör ni?

blazern
    Deltagare

CSV-fil och sen import har fungerat hyfsat för vår del.

FredrikGust
    Deltagare

Om man har lite större utbud finns det fina verktyg för att hantera sina produkter utanför ehandeln, vilket vi som jobbar med flera försäljningskanaler gärna jobbar med. Dessa system kallas PIM-system vilket står för Product Information Management. Kör man open source finns t.ex. Pimcore eller Akeneo. Större bolag använder tex inRiver, Hybris, Stibo, Informatica. Dessa verktyg erbjuder fina möjligheter att ladda på stora volymer och underhålla det i verktygen.

I mitt fall ägs allt artikeldata med bilder av ett pimsystem som jag sedan laddar på ehandeln med där bara dådant som är godkänt och klart att säljas i nätbutiken följer med.

Alla artiklar vi säljer kommer finnas i både affärssystemet, kassan, etikettsystemet, crm m.m. där allt kommer via pim.

Leverantörens prislistor laddas separat för att hålla koll på att man hela tiden har koll på utpriserna.

För mindre verksamheter går det nog också ladda på detta med csv där man underhåller det importerade datat i ehandeln och bara laddar på nytt via csv.

snartehandlare
    Deltagare

Stort tack för svar. Men har ni ett automatiskt script som lägger ett pålägg på alla produkter baserat på leverantörens pris?

FredrikGust
    Deltagare

Framför allt en kontroll som hindrar mig från att sälja produkter med mindre än en given marginal eller för den delen att jag inte är för billig jämfört med någon annan på prisjakt. Ibland när man köper något på kampanj kan det hända att man glömmer ändra tillbaka priset till det ordinarie efter kampanjens slut och då är det ju viktigt vid nästa inköp att man höjer priset igen. Samtidigt ger det en möjlighet att bevaka förändringar i leverantörens priser. Detta förutsätter dock att man kan få prislistor från leverantören för att det ska fungera.

Den fråga jag besvarade handlade framför allt om hur de stora gör, vilket gör att många inte använder denna typ av verktyg i sin verksamhet. Jag som jobbar som konsult mot de lite större företagen har därmed en lite rikare flora verktyg än andra mindre handlare, det är nog långt från alla som kan ha automatisk prisjustering mot konkurrenter och leverantörer. :-)

snartehandlare
    Deltagare

@FredrikGust 84709 wrote:

Om man har lite större utbud finns det fina verktyg för att hantera sina produkter utanför ehandeln, vilket vi som jobbar med flera försäljningskanaler gärna jobbar med. Dessa system kallas PIM-system vilket står för Product Information Management. Kör man open source finns t.ex. Pimcore eller Akeneo. Större bolag använder tex inRiver, Hybris, Stibo, Informatica. Dessa verktyg erbjuder fina möjligheter att ladda på stora volymer och underhålla det i verktygen.

I mitt fall ägs allt artikeldata med bilder av ett pimsystem som jag sedan laddar på ehandeln med där bara dådant som är godkänt och klart att säljas i nätbutiken följer med.

Alla artiklar vi säljer kommer finnas i både affärssystemet, kassan, etikettsystemet, crm m.m. där allt kommer via pim.

Leverantörens prislistor laddas separat för att hålla koll på att man hela tiden har koll på utpriserna.

För mindre verksamheter går det nog också ladda på detta med csv där man underhåller det importerade datat i ehandeln och bara laddar på nytt via csv.

Får jag lov att fråga vilket pimsystem du använder dig utav? :) Finns så himla många att välja mellan. :)

filiplindwall
    Deltagare

Det finns några produkter för att tracka prisförändringar och samla in produktdata, t.ex. QuickLizard & Wiser.

Man lägger upp sin produktkatalog i verktyget och sedan scrapar verktyget t.ex. konkurrenters siter anonymt i realtid på prisförändringar. Verktygen kan också samla in produktdata och bilder.

Man kan sätta olika prisstrategier baserat på inköpspris, vilken konkurrent, typ av produkt etc.

Datan kan sedan sparas i ett PIM-system. Ett PIM som har bra stöd för detta och massimport är t.ex. inRiver.

FredrikGust
    Deltagare

@snartehandlare 84712 wrote:

Får jag lov att fråga vilket pimsystem du använder dig utav? :) Finns så himla många att välja mellan. :)

Jag kör just nu Akeneo pim men varierar eftersom jag bland annat jobbar med att flytta data mellan system och brukar flytta runt mitt eget data. Håller på att implementera ett annat system nu som kommer ge mig möjlighet växa och automatisera mer.

En av mina personliga favoriter är just inRiver som vuxit till sig till ett riktigt kompetent system. Hos mina kunder mest jobbar med Stibo för närvarande.

snartehandlare
    Deltagare

Stort tack för alla tips och förslag! Ska testa inriver, om det blir för dyrt så kör jag nog på aKeneo. :)

FredrikGust
    Deltagare

Frågan gällde hur företag med tiotusentals produkter underhåller dessa. Skulle tro att för dig och många andra kommer väldigt långt med ett excelark och en csv-import. Att införa ett pim-system innebär en hel del arbete med integrationer och har man bara något hundratal produkter och är ensam om att sköta underhåller skapar detta bara merarbete.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.