Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Grundsetup & guide för logistik
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
28 september, 2015 kl. 21:43 #103015antonDeltagare
Jag skulle vilja få tips på en ”grundsetup” för logistik för ett nytt e-handelsbolag. Helt enkelt en guide.
T.ex. fraktavtal, vilka system man behöver jobba med (pacsoft online etc) och på vilket sätt, hur man kan organisera lagret, vad man behöver ha för skrivare (typ etikettskrivare etc), emballage och tänk kring det (och vart man köper in), hur hämtning/lämning av paket/brev funkar och för/nackdelar, returer/reklamationer, hur man reklamerar till sina fraktleverantörer, vad det finns för smarta systemstöd förutom sitt e-handelssytem för att hålla koll på lagersaldon/lagret och ALLT däremellan.
Vem skriver en sån här? Vill ha best practices!
29 september, 2015 kl. 05:59 #179587Stefan72Deltagaredet är väl omöjligt att svara på. Alla gör ju efter sina förutsättningar och bygger vidare. Steg ett är väl att skaffa ett bra avtal som fungerar på din ort. Har du inget bakom dig så är det ju bara typ fraktnätverket eller pluskontot som gäller och de bistår med lämpligt system. Sen om du vill ha kopplingar till andra system är ju upp till dig.
3 oktober, 2015 kl. 14:55 #179653antonDeltagare@Stefan72 84176 wrote:
det är väl omöjligt att svara på. Alla gör ju efter sina förutsättningar och bygger vidare. Steg ett är väl att skaffa ett bra avtal som fungerar på din ort. Har du inget bakom dig så är det ju bara typ fraktnätverket eller pluskontot som gäller och de bistår med lämpligt system. Sen om du vill ha kopplingar till andra system är ju upp till dig.
Precis som det finns hundratals guider för hur andra gör med marknadsföring t.ex. så tycker jag att det borde finnas för logistik. Självklart har alla verksamheter olika förutsättningar, men ”best practices” är ju till för att alla inte ska börja om från noll varje gång. Självklart borde det gå att använda sig av den samlade kompetens ehandelsvärlden har för att kunna göra mer rätt från början än om man börjar blint och bara gissar sig fram? Så tänker jag i alla fall.
Tror det finns fantastiskt mkt kompetens men väldigt lite av den är delad med världen. Det är det jag eftersökte
5 oktober, 2015 kl. 09:30 #179669Stefan72Deltagarejo men det är för många variabler att ta hänsyn till. Hur ska man veta hur hämtning och lämning av paket fungerar där du bor? Kan livligt föreställa mig att det är ganska stora skillnader mellan tätort stockholm och landsbygd och kanske ännu längre ut i periferin. Lika är det med allt annat. Vi vet inte hur mycket startkapital du har och vad du kan starta med i början? Eller hur duktig du är osv osv……..Det skulle ju bli en hel bok till slut om man ska få med allt. De flesta börjar i liten skala och lär sig efter vägen. Tyvärr tror många att det bara är att smälla upp en shop så rasar det in beställningar och det sköter sig själv. Riktigt så är det nog inte.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.