Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ångerrätt Norge?
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av david71.
-
FörfattareInlägg
-
21 september, 2015 kl. 07:25 #102998david71Deltagare
Har kunder i Norge samma ångerrätt som svenska kunder? Webbutiken är ett svenskt bolag som riktar sig till svenska konsumeter i första hand.
Följdfråga (ångerrätt generellt), om kunden väntat länge med att hämta ut paketet, räknas dessa vilodagar hos paketombudet eller är det alltid 14 dagar från uthämtning som gäller?
21 september, 2015 kl. 11:06 #179543NicklasDeltagareVad jag har förstått det hela med ångerrätten så börjar den gälla när kunden hämtar ut sitt paket.
Norge kan jag inte svara på men jag skulle vilja veta samma sak fast Danmark.21 september, 2015 kl. 11:10 #179544david71Deltagare@Nicklas 84118 wrote:
Vad jag har förstått det hela med ångerrätten så börjar den gälla när kunden hämtar ut sitt paket.
Norge kan jag inte svara på men jag skulle vilja veta samma sak fast Danmark.Ja, efter lite googlande kom jag också fram till att det börjar gälla när kunden fått varan.
Men då återstår det här med ångerrätten i andra länder. Såvitt jag förstår så är det ångerrätt i alla EU-länder på samma vis som i Sverige men eftersom Norge inte är med i EU så tänker jag att det kan vara annorlunda där.
21 september, 2015 kl. 11:35 #179545NicklasDeltagareOm man tittar i köpvillkoren från ett par Svenska butiker i Norge så ser det ut som 14 dagar där med.
21 september, 2015 kl. 11:40 #179546david71Deltagare@Nicklas 84120 wrote:
Om man tittar i köpvillkoren från ett par Svenska butiker i Norge så ser det ut som 14 dagar där med.
Men nu tänker jag på vad som gäller i Svenska butiker i Sverige som säljer till Norge
21 september, 2015 kl. 12:01 #179547NicklasDeltagareDet borde vara det svenska villkoren som gäller då.
21 september, 2015 kl. 12:37 #179548david71DeltagareOk, vi säger så här då. Kan man avtala bort ångerrätten för privata kunder från Norge (och andra länder utanför EU)?
Vidare fundering, om Norsk kund returnerar vara, hur ska denne gå tillväga för att få varan genom svenska tullen utan att det tillkommer avgifter?
22 september, 2015 kl. 14:04 #179556VATadviserDeltagare@david71 84123 wrote:
Ok, vi säger så här då. Kan man avtala bort ångerrätten för privata kunder från Norge (och andra länder utanför EU)?
Vidare fundering, om Norsk kund returnerar vara, hur ska denne gå tillväga för att få varan genom svenska tullen utan att det tillkommer avgifter?
Jag har svårt att tro att man kan avtala bort reglerna i ett annat land så länge som man säljer till personer i det landet. Om du däremot säljer och låter dem komma och hämta varan i Sverige så tror jag att det är annorlunda. Jag har hört att reglerna i Norge är hårdare vad gäller returer etc än de är i Sverige men det vet jag inte.
22 september, 2015 kl. 14:23 #179557PlastskivorDeltagareHär borde det gå att hitta informationen:
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett
22 september, 2015 kl. 17:07 #179560david71DeltagareTack för era svar. Jag hittade via länken ovan att ångerrätten gäller i Norge och EU-länder. Jag trodde att Norge var undantaget då de inte är med i EU. Då kommer två följdfrågor…
1. Har norsk kund också rätt att få tillbaka pengarna för frakten? (i så fall kan jag lika gärna sluta sälja till Norge med tanke på hur dyrt det är)
2. Hur får den norska kunden in varororna till Sverige utan att det läggs på tull/moms?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.