Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › KCO problem gällande tfn nummer och C/o adress
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
26 augusti, 2015 kl. 10:59 #102941Hakan KDeltagare
Jag har haft upp en sak med Klarna gällande KCO som har ett par brister enligt mig och jag är intresserad av att se om några fler håller med mig om detta:
1. fältet ”Mobil/telefonnummer” ska det endast stå ”Mobilnummer” enligt min mening eftersom vi har varje vecka några som skriver sitt vanlig tfnnummer och då kan inte Klarna sms avisera fakturan till att börja med, sedan får du inte ut pacsoft filerna eftersom det är ett tfnnummer i smsfältet istället för ett mobilnummer. Helt galet?
2. fältet ”adress” med knappen ”Lägg till C/o” är väldigt knepigt eftersom det är helt värdelös information när man sänder ett vanligt paket till ett ombud! C/o personen kan inte hämta ut paketet eftersom det kräver att de har mottagarens leg också, tyvärr finns det flertalet kunder som inte förstår hur man använder detta och därav är det väldigt förvirrande. Jag tycker att detta borde vara en option för enskild butik om det vill ha det synligt eller inte beroende på vilket sätt de skickar sina försändelser
OBS. Detta gäller även när man som kund väljer leverans till annan leveransadress.
Vad tycker Ni, eller har Ni en lösning på problemet som jag inte känner till?
26 augusti, 2015 kl. 16:21 #179332JimmysDeltagare@Håkan K 83861 wrote:
Jag har haft upp en sak med Klarna gällande KCO som har ett par brister enligt mig och jag är intresserad av att se om några fler håller med mig om detta:
1. fältet ”Mobil/telefonnummer” ska det endast stå ”Mobilnummer” enligt min mening eftersom vi har varje vecka några som skriver sitt vanlig tfnnummer och då kan inte Klarna sms avisera fakturan till att börja med, sedan får du inte ut pacsoft filerna eftersom det är ett tfnnummer i smsfältet istället för ett mobilnummer. Helt galet?
2. fältet ”adress” med knappen ”Lägg till C/o” är väldigt knepigt eftersom det är helt värdelös information när man sänder ett vanligt paket till ett ombud! C/o personen kan inte hämta ut paketet eftersom det kräver att de har mottagarens leg också, tyvärr finns det flertalet kunder som inte förstår hur man använder detta och därav är det väldigt förvirrande. Jag tycker att detta borde vara en option för enskild butik om det vill ha det synligt eller inte beroende på vilket sätt de skickar sina försändelser
OBS. Detta gäller även när man som kund väljer leverans till annan leveransadress.
Vad tycker Ni, eller har Ni en lösning på problemet som jag inte känner till?
Bryr sig Pacsoft vad/hur telefonnumret är skrivet, det har iaf ingen betydelse för oss i Unifaun, vilket bör vara samma. Och fakturan kommer väl per mejl, eller brev ändå?
C/O-problemet är väl inget problem. Om Kalle Anka anger en C/O-adress till Musse Pigg för att han bor där tillfälligt så är det ju fortfarande Kalle Anka som ska hämta ut det, det är ju bara i händelse av en brev-avi som C/O-adressen behöver finnas. Eller missförstår jag?
26 augusti, 2015 kl. 16:23 #179333allstarsDeltagareInte helt on topic, men c/o information är ju bra, iaf för mig som inte har mitt eget namn på dörren/brevlådan.
Jag har aldrig behövt krångla med något annans leg än mitt vid uthämtning av paket.28 augusti, 2015 kl. 12:44 #179354Hakan KDeltagareHej Jimmy
Unifaun och pacsoft är samma miljö tack vare att unifaun är de som driftar den och utvecklar den åt posten. Om du skriver in ett vanligt tfn nummer i sms aviserings fältet så kommer pacsoftfilen ej skrivas ut pga. fel format på numret, den känner av det och då blir det stopp när du har automatiserade system! I dagens samhälle med fler mobiler än invånare i landet så är väl mobilen i första hand mest viktigast speciellt för en ehandlade konsument, eller??
C/o problemet är självklart ett problem för vissa butiker och inget problem för andra! För oss är det problem när konsumenten inte helt är insatt in hur saker och ting funkar hos posten osv. eftersom hur mycket vi än skriver så vet både och jag att folk läser inte allt;)
T.ex har vi farmor som beställer något till sitt 3 åring barnbarn och skriver barnbarnets namn som mottagare och sen c/o till en föräldrarnas namn, Postens nitiska regler hos ombuden gör att ombudet vägrar att lämna ut paketet till föräldarna pga. mottagaren har inget leg.( detta har hänt vid flertalet tillfällen, tyvärr) och det blir en dyr historia att göra en ”ändrat förfogande” men givietvis kan detta problem även hända när man inte har c/o men dessa gånger är betydligt färre(2 gånger under 10 år).
Alt. ex. mottagaren skriver sitt namn som c/o adressen och person som bor på adressen är utomlands och då kan du glöm att du får ut paketet!
Antingen har vi bara otur med dessa okunninga konsumenter eller kan man göra något åt det genom att vi får välja att ta bort den funktionen!
Då undrar Ni hur ofta detta sker, ca 3-5 gånger i månad och det blir dyrt!
28 augusti, 2015 kl. 14:10 #179355KockenDeltagareVad har ni för butikssystem? Till och med vårt gamla Osc system från 2006 rensade bort ogiltiga telefonnummer till Packsoft/Unifaun.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.