Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Plantanica – nischad odlingsbutik – önskar kritik
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av Tiger111.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2015 kl. 19:47 #102920PlantanicaDeltagare
Startade upp min webbutik i runt 20:e juni. Nischad odlingsbutik. Hoyor (porslinsblommor)är jag känd för och dessa är en marknadsföringskanal så här i början, samt att jag skulle komma igång med lite försäljning direkt.
Sortimentet utökas efter hand då jag har begränsat med investeringskapital – en stor nackdel och stoppkloss när jag behöver komma igång rätt snabbt med försäljningen. Växter kan jag dessutom inte skicka under vintern. Då jag har starta eget bidrag fram till december så känns det väldigt bråttom att komma igång då detta är det jag verkligen vill göra!!! I min presentation finns mer att läsa om mig och Plantanica.Webbshoppen har haft ca 2000 besök (varav rätt många utanför EU så dessa är inte tilltänkta kunder). ca 40 st har registrerat sig och handlat. Tillsammans med min försäljning på Tradera har jag i snitt haft en order om dagen sedan jag startade. Många lägger varor i varukorgen men köper sedan inget. Ca en tredjedel av de som handlat är utländska kunder(sidan ska även vara på engelska såsmåning om).
Det är ju rätt många besökare hos mig redan tycker jag men inte så många som jag hade förväntat mig som handlar (då jag vet att många av de som redan nu har hittat butiken är mina tilltänkta kunder).Jag har aldrig tidigare hållit på med e-handel och har inte heller tagit in någon extern hjälp /konsultation nu när jag startade upp.
Nu behöver jag hjälp från er!
Kritik, råd, feedback, tack!
17 augusti, 2015 kl. 20:42 #179237GrasklipparmannenDeltagareSkulle föreslå någon typ av planta eller liknande i logotypen och om du möjligtvis kan hitta något typsnitt som ser bättre ut till menyn längst upp.
18 augusti, 2015 kl. 07:21 #179240FractronicsDeltagareHej jag gillar den personliga tonen i butiken, att det märks att ni/du har detta som specialintresse ger trovärdighet och köplust.
Jag som aldrig hört talas om Hoya plantor blir lite sugen på att ha en i fönstret hemma men saknar lätttilgänglig information om vad jag kan förvänta mig och hur man gör. Informationen finns visserligen i footern, ”Odlingsrås” och ”Vår hoya kvalitet” dessa skulle kunna förbättras (gärna med mycket bilder) och kanske flyttas till en mer synlig plats, kanske i menyn.
Fler bilder och länkar efter/nedanför ”populära produkter” på förstasidan. När man skrollat ner känns det lite tomt. Bra text om vad ni gör men kanske bryta av texten med lite bilder samt länkar till utvalda produkter.
Det har sagts tidigare men loggan ser inte så seriös ut och texten på bilderna i slidern ser inte heller proffsig ut.
En sak till: Bilderna i slidern borde vara klickbara och leda till den avdelning dom gör reklam för.
18 augusti, 2015 kl. 09:10 #179242PlantanicaDeltagareHåller absolut med att logotypen inte är bra, jag har tänkt tagit fram en bättre. Har dock inte dessa kunskaper själv. Likaså bildspelet ska jag fixa till. Har också funderat om bildspelet är bra överhuvudtaget? Är det bättre att ta bort det och bara ha utvalda produkter? Fast samtidigt känns det tomt på sidan då. Jag använder en färdig mall för webbutiken så jag kan inte flytta runt designen hur jag vill.
Mer text, bilder och länkar ska jag fixa! Jättebra tips tack! Man blir lätt hemmablind när man sitter själv!Hur är mina köpvillkor?
Tycker själv att de har blivit väldigt långa. Svårt att skriva, öppetköp och reklamation av växter är ju lite undantag.Fråga om frakter:
Jag har många olika fraktalternativ och frakten baseras på volymvikt. Köparen måste gå till kassan för att se vad frakten kostar där denne får välja fraktsätt. Är det bättre att skriva in alla olika alternativ för frakt och vad det kostar i köpvillkoren / alternativt en länk till en fraktkostnads sida?
Eftersom jag säljer inom hela EU så har jag valt att ha viktbaserad frakt. Hade jag bara sålt inom Sverige så hade det varit mycket smidigare att ha fraktklasser eller fast frakt.27 augusti, 2015 kl. 07:02 #179341Tiger111DeltagareHej! Sidan överlag tycker jag är lätt att navigera i och hitta det man söker. Vad jag gärna hade sett, är en lite roligare logga. Som Ovanstående skrev, kanske någon typ av planta eller liknande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.