Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vinstmarginalbeskattning faktura/bokföringsprogram

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102909
    yotinai
    Deltagare

    Skaffade visma e-ekonomi men det går inte ens att fakturera med VMB i programmet och att bokföra är ytterst komplicerat. Nån som har koll på hur det ligger till med Zervant och Promibook? Jag hittar ingen info om detta på deras hemsidor.

    Jag handlar bara med begagnade artiklar köpta av privatpersoner så Visma känns obrukbart.

    #179166
    yotinai
    Deltagare

    Jag har hittar e-conomic som faktiskt har en guide hur man fakturerar med, VMB. Erfarenheter av detta program någon? Skall jag kanske dumpa visma och byta till detta?
    Jag har enskild firma ska sägas.

    #179182
    Stefan72
    Deltagare

    varför inte skippa vmb och köra som vanligt? De flesta gör väl så nuförtiden då det är så vansinnigt krångligt med vmb.
    Du kan såklart inte dra av nån moms på inköp men lägg på vinst och moms och sälj som vanligt och allt blir enkelt och smärtfritt.

    #179192
    yotinai
    Deltagare

    @Stefan72 83695 wrote:

    varför inte skippa vmb och köra som vanligt? De flesta gör väl så nuförtiden då det är så vansinnigt krångligt med vmb.
    Du kan såklart inte dra av nån moms på inköp men lägg på vinst och moms och sälj som vanligt och allt blir enkelt och smärtfritt.

    Ok men är jag ute och cyklar? Blir det då inte mycket dyrare för mig då om jag ska betala moms på hela beloppet och inte bara på vinsten?

    #179200
    Ekraft
    Deltagare

    Om man har hela sin försäljning i form av begagnade varor skall man naturligtvis köra VMB. Är det en liten sidoverksamhet är det ofta rätt så struligt, så man tar den extra kostnaden ändå.

    #179202
    Stefan72
    Deltagare

    @yotinai 83707 wrote:

    Ok men är jag ute och cyklar? Blir det då inte mycket dyrare för mig då om jag ska betala moms på hela beloppet och inte bara på vinsten?

    nu är jag ju ingen expert i det här området men det är väl inte du som betalar momsen utan kunden? Lägger du bara på vinst och moms så blir det dyrare för kunden men du betalar väl inget extra själv?

    Köper du in ett bord för 100kr, lägger på 100% vinst plus moms är lika med 250kr
    och de pengarna får du av kunden. Lägger du bara på minimala marginaler typ 20kr så kommer ju pengarna ätas upp av all tid som går åt till att bokföra vmb iallafall.

    #179209
    yotinai
    Deltagare

    @Stefan72 83717 wrote:

    nu är jag ju ingen expert i det här området men det är väl inte du som betalar momsen utan kunden? Lägger du bara på vinst och moms så blir det dyrare för kunden men du betalar väl inget extra själv?

    Köper du in ett bord för 100kr, lägger på 100% vinst plus moms är lika med 250kr
    och de pengarna får du av kunden. Lägger du bara på minimala marginaler typ 20kr så kommer ju pengarna ätas upp av all tid som går åt till att bokföra vmb iallafall.

    Visst sjutton är det ju jag som betalar utgående momsen? På begagnade varor inköpta av privatpersoner finns ju ingen ingående moms att dra av så gör jag som ”vanligt” får jag ju betala moms på hela försäljningsbeloppet istället för bara på vinsten.
    Jag klarat dock inte av att få till bokföringen av detta och i ett bokföringsprogram.

    #179225
    Stefan72
    Deltagare

    rätta min tankegång isåfall………..du köper in ett beg bord för 100kr som du såklart inte kan dra av nån moms på. Du lägger på 100kr vinst och sen 50kr moms. Allt detta betalar väl kunden och du vidarbefordrar 50kr moms till staten?
    Eller hur tänker du?

    #179227
    LillaTegelbruket
    Deltagare

    Utan att vara någon direkt expert men är det inte så att med VMB så belägger du endast vinsten (skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris) med moms. Eftersom kunden är priskänslig så vill du hålla ner momsen och då blir VMB fördelaktigt.

    I ditt exempel Stefan72 så skulle momsen på vinsten bli 25% av 100 kr. Därmed behöver du bara lägga på 25 kr istället för 50 kr.

    Jag har ingen personlig erfarenhet av VMB men kan verkligen rekommendera e-conomic som hänvisas till tidigare i tråden. Enkelt, snyggt och med goda integreringsmöjligheter.

    #179230
    Ekraft
    Deltagare

    Det är till och med så att man inte redovisar någon moms ut till kunden (som då inte kan dra av någon) vid VMB. Istället deklarerar man skillnaden mellan utpris och inpris, och betalar in moms med en femtedel av det beloppet.
    Köper man ett bord för 100kr och säljer det för 250kr, betalar man in 30kr i moms, och TB är 120kr.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.