Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Hur ska jag lägga upp permalänkstrukturen?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Mony
    Deltagare

Vad söker dina kunder på?
    Det är detta du ska ha i din url, även om url:en inte väger så jättetungt längre vad gäller SEO.
    Jag sökte på ”Piké polo” för skojs skull. De flörsta träffarna visade ordet pike och polo i url:en.
    Så mitt svar på din fråga är att behålla den gamla url:en

Searchmint
    Deltagare

Hej!

Sannolikt kommer du att ha många av dina produkter i flera kategorier. Exempelvis kan en tröja finnas i både /varumarke-här/tröja-här/ och /tröjor/tröja-här/. Att ha samma innehåll på flera ställen i e-butiken är inte helt bra för din synlighet på Google, och är ungefär som att ha samma artikel på flera sidor i en tidning – det blir förvirrande.

Det finns flera lösningar på problemet;

1. Att använda en s.k canonical-tag som berättar för Google att en av URL:erna är den som är aktuell, och att de andra bara är kopior av den sidan.
    2. Att låta produkterna sakna tillhörighet till en kategori i permalänk-strukturen.

Vilken som är bäst beror helt på hur din plattform fungerar, men personligen tycker jag att alternativ två har flertalet fördelar sett till logik i internlänk-struktur.

Min rekommendation är alltså att använda alternativ två om du har många produkter som kan ligga i 2 eller fler kategorier, och alternativ ett om dina produkter oftast bara ligger i en kategori (vilket är sällsynt).

Lycka till!

Allt gott,
    Magnus

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.