Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hur ska jag lägga upp permalänkstrukturen?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 8 månader sedan av
Searchmint.
-
FörfattareInlägg
-
29 juli, 2015 kl. 19:29 #179081
Mony
DeltagareVad söker dina kunder på?
Det är detta du ska ha i din url, även om url:en inte väger så jättetungt längre vad gäller SEO.
Jag sökte på ”Piké polo” för skojs skull. De flörsta träffarna visade ordet pike och polo i url:en.
Så mitt svar på din fråga är att behålla den gamla url:en3 augusti, 2015 kl. 07:27 #179105Searchmint
DeltagareHej!
Sannolikt kommer du att ha många av dina produkter i flera kategorier. Exempelvis kan en tröja finnas i både /varumarke-här/tröja-här/ och /tröjor/tröja-här/. Att ha samma innehåll på flera ställen i e-butiken är inte helt bra för din synlighet på Google, och är ungefär som att ha samma artikel på flera sidor i en tidning – det blir förvirrande.
Det finns flera lösningar på problemet;
1. Att använda en s.k canonical-tag som berättar för Google att en av URL:erna är den som är aktuell, och att de andra bara är kopior av den sidan.
2. Att låta produkterna sakna tillhörighet till en kategori i permalänk-strukturen.Vilken som är bäst beror helt på hur din plattform fungerar, men personligen tycker jag att alternativ två har flertalet fördelar sett till logik i internlänk-struktur.
Min rekommendation är alltså att använda alternativ två om du har många produkter som kan ligga i 2 eller fler kategorier, och alternativ ett om dina produkter oftast bara ligger i en kategori (vilket är sällsynt).
Lycka till!
Allt gott,
Magnus -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.