Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Frakta från Shenzhen
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 2 månader sedan av xsirez.
-
FörfattareInlägg
-
23 juli, 2015 kl. 12:48 #102872IPhouse_FrankDeltagare
Hej,
vi importera från Kina med DHL men kostander är ju skyhög. Har någon erfarenhet att tar alternativ fraktväg ie sjöväg eller företag från Kina med vilken erfarenhet?
Hur är det med tull hantering (DHL är ju rätt smidigt i den bemärkelse).
Frank
23 juli, 2015 kl. 13:24 #179047DanDeltagareDhl kan köra det på båt också. Be om offert bara och räkna 4-6 veckor. Antagligen mest lämpligt i det upplägget om du har en pall åtminstone. Men oklart hur stora sändningar du har här. För små enstaka kan kinesiska posten nog vara alternativ också.
23 juli, 2015 kl. 18:43 #179050IPhouse_FrankDeltagareVi frakta per månad ca för 5000-10000 SEK. Men bra tips, tack.
26 juli, 2015 kl. 09:30 #179055xsirezDeltagareTa hem större kvantiteter med båt det är mycket billigare.
fick nyss hem en pall med lite saker tog upp 1,8kubik och kostade 608kr för båtfrakten sen tillkommer avgifter och körning i sverige det är det dyraste12 augusti, 2015 kl. 12:20 #179184Ayman90Deltagare@xsirez 83537 wrote:
Ta hem större kvantiteter med båt det är mycket billigare.
fick nyss hem en pall med lite saker tog upp 1,8kubik och kostade 608kr för båtfrakten sen tillkommer avgifter och körning i sverige det är det dyrasteHej!
Vilken transportör använder ni er av ? väldigt billigt med 608kr…
Tack!12 augusti, 2015 kl. 12:46 #179186EkraftDeltagareJag tog för några år sedan hem fyra ton från Kina, 10 kubik. Båtfrakten skulle då kosta runt 450USD, men när räkningen sedan kom såg den ut så här:
Lossning 2444kr
LCL Service 375kr
VHA 149kr
ISPS 25kr
ISF 583kr
CISF 2230kr
BAF 878kr
Exp.Avg 625kr
Sped.Arv. 450kr
Inr.Trp 3891kr
Tull. Dekl 685krDollarn stod i 6:60 på den tiden, så det blev runt 3ggr så dyrt.
12 augusti, 2015 kl. 13:10 #179187jonathanbDeltagareNär man beställer båtfrakt behöver man ha koll på leveransvillkoren som avgör vilka kostnader som ingår och vad som tillkommer. De vanligaste är:
FOB: Inkluderar transport från leverantör till hamn+exportlicens+lastning på båt
CIF: Som ovan + frakt till destinationshamn+försäkring
DAP/DDU: Som ovan + avlastning+transport till slutdestinationOftast blir det billigast att boka FOB genom leverantören och ordna resten själv. Finns många fraktbolag att välja på såsom Geodis Wilson, Postnord, Damco, Terminus m.fl. Vill man göra det enkelt för sig låter man leverantören boka DDU via deras fraktagent, blir oftast lite dyrare. CIF bör man undvika, då man åker på ockerpriser när godset ska hanteras i Sverige.
Fraktpriserna varierar mycket beroende på dollarkurs och säsong. Genom att jämföra och förhandla kan man komma ner rejält i pris.
31 augusti, 2015 kl. 18:20 #179359xsirezDeltagare@Ayman90 83697 wrote:
Hej!
Vilken transportör använder ni er av ? väldigt billigt med 608kr…
Tack!Jag har använt mig av premiere logistic.
Men som en skrev att frakten är billig.
Det är avgifter och frakt i sverige som är dyrt.
frakt från kina till sverige 608kr frakt från terminal till mig 500kr .
Det är bara till att säga välkommen till sverige.Men det är billigast för dig att välja ExWorks eller FOB.
FOB är bäst då kör leverantören det till hamnen å så fixar din fraktpartner resten.CIF låter jätte billigt men det blir dyrare för dig eftersom då tillkommer extra avgifter både i kina och sverige som fartyget vill ha.
16 september, 2015 kl. 09:08 #179493alxvDeltagareHej,
Jag fick nyligen hem en leverans från Kina. I Sverige hanterades den av Dacotrans. Jag hade kontakt med en Fredrik (fredrik.walter@dacotrans.se) som sa att nästa gång jag tog hem varor från Kina så skulle jag höra av mig till dem i förväg så kunde de fixa hela transporten och jag skulle slippa de ”skumma Kina-avgifterna”… Vet inte vad det innebär men tänkte maila honom bästa gång det är dags att fylla på varulagret.21 september, 2015 kl. 04:13 #179539xsirezDeltagare@alxv 84063 wrote:
Hej,
Jag fick nyligen hem en leverans från Kina. I Sverige hanterades den av Dacotrans. Jag hade kontakt med en Fredrik (fredrik.walter@dacotrans.se) som sa att nästa gång jag tog hem varor från Kina så skulle jag höra av mig till dem i förväg så kunde de fixa hela transporten och jag skulle slippa de ”skumma Kina-avgifterna”… Vet inte vad det innebär men tänkte maila honom bästa gång det är dags att fylla på varulagret.Själva frakten är jätte billig kan man säga.
att ta hem en pall kostar kanske inte mera än 500kra typ.Men så tillkommer det hamnavgifter lastnings och lossningsavgifter.
Så kinesen du köper från betalar frakten så får du betala alla hans avgifter för lastning och liknade för detta följer med godset.Men att beställa FOB är sjukt lätt.. man kontakta sitt importbolag säger att man har en pall i shanghai. så kommer du att få alla uppgifter till deras kontor så behöver du bara vidarebefordra detta till din kinesiska säljare så fixar dom resten ihop och allt blir billigare för dig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.