Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Affiliatenätverk för små ehandlare?
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av Paola.
-
FörfattareInlägg
-
21 juli, 2015 kl. 13:11 #102867PaolaDeltagare
Hej!
Jag startade upp min butik för lite mer än ett år sedan och funderar på att prova på affiliate för att få in fler besökare till butiken. Så i förra veckan kontaktade jag dem nätverken som jag kände till och blev förvånad över att de inte vill ha en som kund…ingen fråga om omsättning eller CR…bara uteblivna svar eller nej…
Så vad gör man om man driver en liten butik? Är affiliate uteslutet eller finns det några nätverk som vill samarbeta med oss små?
21 juli, 2015 kl. 20:56 #179025LillaTegelbruketDeltagareHej,
Nu vet jag inte vilka du frågat men vi använder Double.net vilket jag kan rekommendera. Vi anses nog inte särskilt stora och hade inga problem att bli kund.
22 juli, 2015 kl. 07:32 #179028PaolaDeltagareTack för svar!
De var en av de jag kontaktade men inte fick svar från skickade iväg formuläret igen nu kanske försvann det på vägen, eller så är jag för otålig med att få svar
22 juli, 2015 kl. 09:19 #179032EkraftDeltagareJag roade mig med att lära mer om affiliatemarknaden, både hur annonsörer och publishers tänker.
Annonsörerna tänker att nu kommer massor av duktiga trafikskapande människor att börja ösa in folk till min sajt som handlar som aldrig förr. Det kommer troligen inte att hända om man inte har en rasande intressant produkt som världen skriker efter. Vägen mellan att se något om en vara, klicka på en länk och slutföra ett köp är väldigt lång. I synnerhet om man inte är ute efter just en sådan vara vid det tillfället.
Publishers vill därför helst jobba med annonsörer som har intressanta produkter som världen skriker efter. Gärna välkända varumärken, och helst med en ledande marknadsposition. De får ju bara betalt om det blir affärer, och varför skall man jobba med rent hopplösa projekt som kommer ge en usel timpenning? Om man nu tror sig vara en jäkel på att kränga t.ex. plånböcker från en liten aktör med okänt märke är det kanske bättre att sälja dem själv, och ta hela förtjänsten?
Och då tänker många affiliatenätverk att det är meningslöst för dem att jobba med saker som inte kommer att göra någon publisher glad, och därför heller inte ge någon glad och lycklig annonsör.
Vad man möjligen får som liten skutt på affilliatemarknaden är några tafatta blogginlägg som ingen läser och så rabattkodssajter som försöker sno åt sig en provision på köp som redan ligger i varukorgen där köparen googlar ditt företagsnamn + rabattkod. Då klickar de glatt på nästan vad som helst, och sätter en trackingcookie som du får betala provision för. Det kommer inte göra dig glad om affiliate plötsligt står för 30-40% av din försäljning utan att du ökat omsättningen.
22 juli, 2015 kl. 10:24 #179034PaolaDeltagareDet där låter väldigt dystert, och tänker nätverken så förstår jag att de nästan bara kommer arbeta med de stora där personen som får en cookie från webbsidan i princip redan hade bestämt sig för att köpa produkten från dem. Det är ju såklart lättare att tjäna pengar på dem absolut.
Men jag blir ändå nyfiken på vad andras erfarenhet är. Ni andra små e-handlare (mindre än ca 500 000kr i årsomsättning) vad har ni för erfarenheter?
22 juli, 2015 kl. 10:39 #179035EkraftDeltagare@Paola 83505 wrote:
Det där låter väldigt dystert, och tänker nätverken så förstår jag att de nästan bara kommer arbeta med de stora där personen som får en cookie från webbsidan i princip redan hade bestämt sig för att köpa produkten från dem. Det är ju såklart lättare att tjäna pengar på dem absolut.
Jag tyckte också det var dystert, men efter rätt så klena resultat så började jag kolla på hur det såg ut och förstod varför affiliatetrafiken till sajten inte blev så stor.
22 juli, 2015 kl. 20:00 #179037RobDeltagareNär man söker på ordet som är i din domän så rankas du först plus att du även har enda annonsen över sökresultatet (med sitelinks och allt). I det läget skulle jag inte bjuda in alla seo:are i Sverige med att affiliateprogram. Då vill ju alla dom tävla med dig om att ranka högst och istället sälja kunderna till dig.
24 augusti, 2015 kl. 06:14 #179290BloggagenturenDeltagareTesta Blogfame.com som också tar in mindre shoppar. Sedan kan du själv också arbeta med affiliates när du väl är inne i något system. Finns mycket kul samarbeten man kan göra med bloggare.
15 september, 2015 kl. 19:18 #179489PaolaDeltagareTack alla för lite nya perspektiv och idéer på andra leverantörer! Ska fundera vidare på det här innan jag tar något beslut.
Vänligen,
Paola30 oktober, 2015 kl. 00:43 #168013wedholmDeltagareTS: Affiliatenätverken har såklart ett intresse av att få in redan etablerade ehandlare som dessutom inte har några problem att betala en ”bra” startavgift. Riktigt tråkigt att höra att de inte ens svarar på dina mail.
Ekraft: Jag kan bara tala för hur jag som publisher tänker. Jag har aldrig varit annonör. När är jag väljer ut annonsörer vill jag ha riktigt relevanta annonser för mina sajter. Det ska vara produkter eller tjänster med tillräcklig sökvolym, eftersom jag uteslutande driver trafik från Google. Sedan finns det såklart annonsörer som jobbar bredare och inte kör lika riktade affiliateannonser, tänk modebloggar. Modebloggarna har sällan som mål att ranka bra på sökord som ”handväskor” utan lägger upp annonser som är någolunda passande för deras återkommande läsare. Där kommer välkända varumärken in och där håller jag helt med dig. Stora aktörer har det lättare eftersom deras varumärke säljer.
TS: Sökmotoroptimering eller Adwords är alternativ jag skulle rekommendera dig att testa. Läs på ordentligt om du gör det själv, och dubbelkolla dina källor. Adwords är väldigt bra eftersom det går att mäta exakt hur mycket du tjänar på varje sökord och annons. Men det är också lätt att betala för mycket om man inte är införstådd med hur budgivningen funkar eller om man slarvar med uppföljning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.