Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Import utanför EU
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 2 månader sedan av Peaceless.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2015 kl. 14:41 #102861johnnetrDeltagare
Hej,
Jag ska importera in varor utanför EU, från Vietnam. Min leverantör använder av sig TNT, UPS eller DHL. Någon som har erfarenheter med dessa logistik företag? och min viktigaste fråga är, gör dessa kurirföretagen en tulldeklaration åt dig automatiskt?(som Posten/PostNord) eller måste du göra det själv?
En annan fråga; Upphämtning sker oftast på företagscenter, om jag har uppfattad det korrekt, men är det möjligt att det skickas till närmsta postombud (som vanliga privat köp)
Tack i förväg!
17 juli, 2015 kl. 15:05 #179009Stefan72DeltagareTroligen går det över på Posten och deras tullhantering även om det skickas med annat bolag från Vietnam och då får du det på efterkrav.
Ska det gå direkt via fraktbolaget så måste du ha konto hos tullverket och deklarera och ha allt klart i samma veva det skickas . (importerar inte själv i nån utsträckning på det viset så nå detaljer kan jag inte)17 juli, 2015 kl. 15:09 #179010GregerADeltagareTNT, UPS, DHL och Fedex gör alltid tulldeklaration när godset ankommer till Sverige. Det är en del av deras tjänst.
Sen beror det på om du har tullkredit eller inte hur du får betala tull och moms. Antingen kommer en faktura från Tullen eller en faktura från transportören. I det senare fallet tar de i allmänhet ut en viss avgift för att de förskotterat tull och moms.
19 juli, 2015 kl. 18:46 #179015johnnetrDeltagareMycket tacksamt för svaren!
GregerA, ifall varorna är tullfritt, vad händer då? Kurirföretagen kommer antagligen blir TNT, UPS eller DHL. I detta fallet vad är mest effektiv i form av tid och pengar, att göra en egen tulldeklaration (vilket ta 2-3veckor) eller låta kurirföretagen göra det åt mig och betala en avgift. Och har du någon aning vad denna avgiften ligger på ungefär?
Tack i förväg!
11 augusti, 2015 kl. 12:57 #179165PeacelessDeltagare@GregerA 83476 wrote:
TNT, UPS, DHL och Fedex gör alltid tulldeklaration när godset ankommer till Sverige. Det är en del av deras tjänst.
Sen beror det på om du har tullkredit eller inte hur du får betala tull och moms. Antingen kommer en faktura från Tullen eller en faktura från transportören. I det senare fallet tar de i allmänhet ut en viss avgift för att de förskotterat tull och moms.
Ursäkta om jag hijackackar tråden här men det stämmer alltså att de sköter tulldeklarationen åt mig som företag? Har gått och oroat mig över hur jag ska klara av att fylla i alla fält och var jag än läst så verkar det vara himla besvärligt att tulldeklarera. Så jag ringde Fedex nu och de sa att det kostar 100 kr i adminavgift. Eftersom hon inte verkade förstå vad en tulldeklaration var utan trodde jag pratade om redovisningen till skatteverket kände jag att hon kanske inte riktigt visste vad hon pratade om men det är ju en stor sten som faller från mina axlar nu! I vilket fall blir man tvungen att deklarera själv undrar jag då? Om jag inte tar med mig godsen in i EU för egen maskin menar jag
11 augusti, 2015 kl. 14:33 #179167GregerADeltagareExpressföretagen gör alltid tulldeklarationen på ankommande gods. Det är inräknat i priset för tjänsten. Normalt brukar det ingå upp till tre statistsika nummer (varuslag). Skulle du ha en sändning med en massa olika varor så tillkommer det extra avgifter för det.
Adm.avgiften är troligen vad de tar ut för att de förskotterar och fakturerar tull och ev moms, så att du inte behöver betala in det innan de levererar paketet.
Vill man själv sköta tulldeklarationerna måste man registrera sig hos Tullen och meddela transportföretaget. Men jag vill minnas att det ställs vissa kompetenskrav för att man skall få lov att göra det.
Jag har importerat saker i snart 11 år, och har aldrig fyllt i en tulldeklaration. Det har expressföretagen eller speditionsföretaget skött.
11 augusti, 2015 kl. 15:12 #179169PeacelessDeltagareSå bra! Tänk vad man kan komplicera saker för sig själv om man söker information på fel sätt Jag har ansökt och fått tillstånd att deklarera via TID det var iaf inga problem, ja jisses! Tack Greger You made my day!
11 augusti, 2015 kl. 15:31 #179170PeacelessDeltagareFörresten, har en Raspberry Pi hemma, love it! Jailbreakade Apple tv – släng dig i väggen!
31 augusti, 2015 kl. 08:26 #179358PeacelessDeltagareHej igen! En ny fråga; jag har fått tag i en leverantör i Indien som jag gärna skulle samarbeta med men när vi kommer till tull så verkar vi inte helt överens så jag måste ställa den här frågan eftersom de verkar tycka att det här är självklart.
Jag mailade för ett tag sedan med Tullverket om import från Indien. Det är 0% i tull för import därifrån men man måste ha ett certificate of origin för att det ska bli 0, det betydde att exportören i indien måste skriva en speciell text på fakturan och signera den. Det jag undrar är egentligen om det pappret måste vara med i försändelsen, låt säga att vi använder Fedex, så att Fedex vet hur de ska deklarera (0%). Eller är det upp till mig att se till att jag har en sådan faktura som jag kan visa upp om jag blir kontrollerad? Eller hur fungerar det?
Exportören säger att de inte skickar med faktura om vi använder Fedex men att de kan göra det om de skickar per vanlig post och det vill jag inte eftersom jag då måste tulldeklarera själv (antar jag).
Eftersom Fedex kundtjänst verkar lite förvirrade stundtals ville jag stämma av här hos er också
Edit: jag har nu pratat med Fedex och lika glada som vanligt berättar de att de behöver bara en packsedel i försändelsen. Är det 0% i tull så blir det bara en administrationsavgift så länge det tydligt står ett organisationsnummer på försändelsen.
Jag tycker det låter för bra för att vara sant, vad är det i så fall Tullverket syftar på?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.