Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Tips på "tempo-klocka"?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 4 månader sedan av Ekraft.
-
FörfattareInlägg
-
15 juli, 2015 kl. 18:26 #102855nathandlarentinaDeltagare
Har någon ett bra tips på hur packaren kan ”hålla tempot”, eller ”veta sitt tempo”?. Exempelvis någon form av klick-räknare som man kan trycka på efter varje plockad order för att se hur många som görs per timme exempelvis.
Själva statistiken kan såklart jag som chef ta ut i efterhand, så det är inte där det klämmer. Utan just något hjälpmedel för packaren att veta aktuellt tempo.Skulle även kunna tänka mig någon inmatningsenhet kopplad till datorn och en programvara som gör samma sak och visar det på en display.
Använder någon en liknande lösning?
15 juli, 2015 kl. 20:26 #178984DanDeltagareDet logiska sättet att lösa det är att scanna paket o plocksedlar då får man också tillgång till andra bra saker. Om det inte är möjligt och man vill köra analogt skulle jag använt en schackklocka exempelvis.
En bra lagerarbetare gör alltid sitt bästa i min värld. Då spelar tid ingen roll, om man sätter klockor på dem som säger att de suger kommer de (om de inte redan gjorde sitt bästa) antingen ta genvägar (sämre kvalitet) eller inte bry sig men bli demotiverade.
Det man kan ha som positiv effekt är att man tävlar mot varandra men det funkar fortfarande bara för de som gör sitt bästa enligt min mening
16 juli, 2015 kl. 06:01 #178987EkraftDeltagarePrecis som Dan säger skall man vara lite försiktig med att stressa sina medarbetare för mycket. Är man lite insatt i logistik så vet man att olika sorters saker tar olika lång tid att packa rätt.
Typiska stressfel är:
– Felplock i form av fel produkter och fel antal
– Fel emballage som är för stora och kostar mer, plus att du får betala mer i frakt
– Omtåliga saker packade med för lite stötdämpning som ger fraktskador
– Förväxlingar av paket och adresskort som gör att kunderna får varandras saker
– Försämrad kvalitetskontroll av skicket på de saker man stoppar ned i paketet som leder till fler reklamationer.
– Sämre ordning på lagret där ingen tar sig tid att städa upp och hålla ordning.
– På sikt brukar stress på lager leda till att antalet arbetsskador och sjukfrånvaro går upp eftersom man dels känner efter mer, dels gör mer klantiga saker under för stor stress.I slutänden är det bästa om man kan presentera statistik på vad man utfört under dagen och locka med en belöning för när man gjort bra siffror. Gärna då siffror som premierar bra resultat på det som nämns ovan utöver antalet beställningar. Snabbt och rätt är som regel mycket mer lönsamt än snabbare och fel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.