Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Dropshipping – avtalsförslag & saker att undvika

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102837
    Tobias Rangbo
    Deltagare

    Hej alla e-handlare,

    Jag har försökt leta upp en lämplig tråd för detta ämne sedan innan men ej lyckats hitta någon – har jag missat får ni gärna hänvisa mig dit.

    Vi sitter just nu i upphandlingar med diverse olika leverantörer där vi kommer dropshippa stora delar utav vårt sortiment och som jag förstått det finns här många som redan idag gör detta och er hjälp hade varit oändligt uppskattad.

    Vad jag främst letar efter i det här läget är ett praktiskt exempel (gärna lyckat såklart) på avtalsförslag som någon skrivit med leverantörer. Maila gärna till tobias@rangbo.se om ni vill dela med er.

    Det hade även varit intressant att få annan värdefull input på er syn om dropshipping. Klassiska minor? Varför lyckas vissa väl, andra mindre bra?

    Tack för er hjälp!

    /Tobias

    #178899
    VATadviser
    Deltagare

    Tänk på att om du dropshipar mellan länder så kan du få momsproblem. Kontrollera ditt affärsupplägg innan du sätter igång det.

    #178903
    Tobias Rangbo
    Deltagare

    Tack Stefan, det kommer främst vara inom Sverige i steg 1 men med planer på att ganska snabbt gå utomlands.

    #178906
    Dan
    Deltagare

    Tveksamt om det finns standardavtal. Leverantörerna lär ju ha avtal. Problemet med drop shipping är att det traditionellt är leverantörens marknad då ”nischen” började som ett sätt för små e-handlare att slippa hålla lager eller investera i verksamheten. Jag tror det där lever kvar mycket även om omvärlden ändrats. Alltså att ”take it or leave it” från leverantörerna.

    Annars är väl saker man vill få med:

    -Ledtider
    -Ansvarsfördelning
    -Returhantering?
    -Betalvillkor
    -Tillgänglighet av lager
    -Reklamationsansvar och de ekonomiska aspekterna av detta (vem betalar hemtagande av defekt kylskåp, e-handlare eller drop shipper?)
    -Nog rätt mycket mer som jag inte kommer på

    Den stora ”fallgropen” jag hade oroat mig för är returhantering och ångerrätt. Säljer man dyra varor med relativt låg marginal måste man bygga en affärsmodell som inte faller med en utnyttjad ångerrätt. Tyvärr ser man många som gör det. Med nya lagen så kan man ju testa och använda varan och vara betydligt mer ”kräsen” än man kunde förut.

    Här skyddas man ju ofta av att det är omöjligt att skicka tillbaka skrymmande och tunga saker som privatperson, men är det bra service att inte lösa detta åt kunden till självkostnad? Jag tror tyvärr att e-handlare som dropshippar levererar överlag mycket sämre service till sina kunder pga. just detta och att man inte tagit höjd för returer, service, reklamationer och specialfall kring leveranser.

    #178907
    Tobias Rangbo
    Deltagare

    Precis så – stort tack Dan.

    #178909
    anton
    Deltagare

    @Tobias Rangbo 83329 wrote:

    Hej alla e-handlare,

    Jag har försökt leta upp en lämplig tråd för detta ämne sedan innan men ej lyckats hitta någon – har jag missat får ni gärna hänvisa mig dit.

    Vi sitter just nu i upphandlingar med diverse olika leverantörer där vi kommer dropshippa stora delar utav vårt sortiment och som jag förstått det finns här många som redan idag gör detta och er hjälp hade varit oändligt uppskattad.

    Vad jag främst letar efter i det här läget är ett praktiskt exempel (gärna lyckat såklart) på avtalsförslag som någon skrivit med leverantörer. Maila gärna till tobias@rangbo.se om ni vill dela med er.

    Det hade även varit intressant att få annan värdefull input på er syn om dropshipping. Klassiska minor? Varför lyckas vissa väl, andra mindre bra?

    Tack för er hjälp!

    /Tobias

    Har aldrig skrivit nåt specifikt avtal för detta upplägg med en leverantör, däremot är det alltid en förhandlingsfråga om t.ex. att avsändaren/brandingen måste vara butikens (inte leverantörens), fraktpris och så vidare. Även rent praktiskt/tekniskt, hur går ordrar in till dem och vem kontaktar man om det krånglar?

    Är mer en praktisk fråga än en avtalsfråga men kan säkert vara bra med ett enklare avtal om man är orolig.

    #178910
    Tobias Rangbo
    Deltagare

    Tack Anton,

    Det är min uppfattning med och det förvånar mig något hur dålig koll många leverantörer har. Just därför kan ett avtal där man får punkta upp allt vara en skön säkerhet att ha tycker jag.

    #178911
    anton
    Deltagare

    @Tobias Rangbo 83348 wrote:

    Tack Anton,

    Det är min uppfattning med och det förvånar mig något hur dålig koll många leverantörer har. Just därför kan ett avtal där man får punkta upp allt vara en skön säkerhet att ha tycker jag.

    Ja, det kan säkert vara bra.

    Däremot är min erfarenhet att ganska många leverantörer inte vill ha dropshipping egentligen. Så det är ingen självklarhet heller.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.