Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Använda eget varumärke som substantiv
Etiketter: brand, substantiv, varumärke
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 5 månader sedan av Mony.
-
FörfattareInlägg
-
28 maj, 2015 kl. 17:34 #102736oskarerDeltagare
Hej!
Har nyligen startat upp en webbtjänst där vi jobbar med att få till rätt brand och identitet. Vi kan kan säga att tjänsten heter Jonny och ligger på http://www.jonny.se, och är ett sorts planeringsverktyg för att bestämma vad man ska göra på exempelvis en svensexa. Man skapar en ny sida/event för varje tillfälle.
Det vi nu skulle vilja göra är att få folk att säga ”skapa/starta en Jonny” eller ”du kan väl starta en Jonny så styr vi upp detta”. Precis som man säger ”gör/fixa en Doodle så bestämmer vi tid” för http://www.doodle.com.
Är det möjligt att påtvinga ett sånt här beteende? Hur ska man bära sig åt och finns det några do’s/dont’s?
28 maj, 2015 kl. 21:32 #178569DanDeltagareNej, när du blir stor nog och namnet faller sig naturligt för att beskriva aktiviteten och dessutom saknar vettigt etablerat namn så kommer det av sig själv.
Sätt att påskynda det är att bli stor snabb samt vara bra på PR och använda rätt språk på siten och kommunikation som påskyndar det.
Sen känns det som lite konstigt fokus, hur är detta relaterat till att vara en framgångsrik tjänst?
Just det teoretiska exemplet här skulle aldrig lyckas tror jag.
2 juni, 2015 kl. 19:32 #178615MonyDeltagare”En Jonny” associerar inte till någonting annat än ett namn för mig.
Om man i tex skateboard gör ett visst trix med hjälp av stick kan jag tänka mig att namnet Sticktrix uppkommer. Dvs Namnet tillsammans med Utförandet.
Att göra en Jonny, kommer kräva att din tjänst är jättestor och känd. Annars slutar det med att det är bara du och dina kompisar som använder uttrycket.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.