Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Brev REK, fullmakt etc.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102715
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    Säljer produkter som många gånger används i rehabsyfte och då händer det att kunden som lagt beställningen inte kan hämta ut paketet pga diverse olika sjukdomstillstånd etc.

    Vi skickar försändelser med högt ordervärde som Brev rekommenderat (varubrev med full spårbarhet alltså).

    I tidigare case där kunden inte ha kunnat hämta ut paketet själv har det gått bra att en bekant har hämtat ut det med avsändarens legitimation. Vissa ombud har varit lite påstridiga och hävdat att det krävs en fullmakt, men efter lite övertalande har det aldrig varit några problem att låta en bekant hämta ut paketet.

    Men efter att ha stött på ett ombud idag som vägrade att ge med sig så tänkte jag att jag måste kolla upp det här ordentligt och se hur det ligger till. Jag ringer Posten kundsupport två gånger (två gånger för att få prata med två personer och vara på den säkra sidan) och de är helt säkra på att det enda som krävs är avsändarens legitimation. När jag nämner fullmakt så får jag svaret att ”nej, nej det där gäller inte REK eller andra brevtjänster”.

    Ringer ombudet igen som står på sig, vilket slutar med att jag ringer upp min säljare som även han ringer till ombudet. Allt detta efter han kollat runt med sina kollegor under en bra stund och kommit fram till att det inte krävs någon fullmakt. Min säljare ringer sedan upp mig och förklarar att han och hans kollegor nu kommit fram till att det tydligen krävs en fullmakt…

    Den enda lösningen är tydligen att skicka tillbaka paketet till oss och så får vi skicka det igen med en annan avsändare som kan hämta ut paketet. Att ändra något förfogande går inte med REK. Att ändra ett förfogande med MyPack ska dock inte vara några problem, men med REK går det inte. Nu är det inte aktuellt för oss att skicka produkter på under 500g med Mypack, men det hade ju varit intressant att veta..

    Min fråga nu är därför – finns det ingen annan möjlighet att lösa detta på än att paketet går tillbaka till oss? För att få en nöjd kund skickar vi så klart ett nytt paket redan idag med annan avsändare, men tänker på framtida scenarier…

    Blev kanske lite rörigt det här, men man slutar verkligen aldrig att förvånas över Posten…..

    #178476
    GregerA
    Deltagare

    Såvitt jag vet så skall det gå bra om mottagaren skrivit under avin och du har med dennes legitimation förutom din egen. Det finns ju fält för mottagarens namnteckning och budets namnteckning på avierna.

    Det största kruxet är nog om man skall hämta ut en försändelse till någon mottagare som inte är hemma, och därför inte kan skriva under avin. I ett sådant fall borde en fullmakt kunna funka, som då skulle ge budet rätt att kvittera försändelsen för mottagarens räkning.

    #178477
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    @GregerA 82789 wrote:

    Såvitt jag vet så skall det gå bra om mottagaren skrivit under avin och du har med dennes legitimation förutom din egen. Det finns ju fält för mottagarens namnteckning och budets namnteckning på avierna.

    Det största kruxet är nog om man skall hämta ut en försändelse till någon mottagare som inte är hemma, och därför inte kan skriva under avin. I ett sådant fall borde en fullmakt kunna funka, som då skulle ge budet rätt att kvittera försändelsen för mottagarens räkning.

    Saken är den att hon har fått en SMS-avi. Hade hon fått en avi i brevlådan så hade det löst sig så som du beskriver.

    Man tycker ju att det borde gå att lösa även vad gäller SMS-avier, men tydligen inte alltså…

    #178478
    Bloggagenturen
    Deltagare

    Det borde ju räcka att bådas legitimation registreras. Eller så får ombudet skriva ut en lapp som budet skriver under.

    #178479
    anton
    Deltagare

    En liknande grej hände i veckan fast för mig själv. Inte samma, men liknande problematik om just fullmakt.

    Ett rek från min bank skulle hämtas ut, för företaget (som är rätt så nyregistrerat) men även namngett med mitt namn, men jag fick inte hämta ut det ”för att jag inte hade fullmakt enligt systemet”. Bara det att det bara är jag som är firmatecknare på firman, så isåfall skulle jag alltså behöva ge mig själv fullmakt först för att få hämta ut reket. Jag vet liksom inte vem annars som skulle kunna hämta det än jag, Posten.

    Posten, seriously, bättre kan ni.

    #178482
    Stefan72
    Deltagare

    @Erik Elmqvist 82792 wrote:

    Saken är den att hon har fått en SMS-avi. Hade hon fått en avi i brevlådan så hade det löst sig så som du beskriver.

    Man tycker ju att det borde gå att lösa även vad gäller SMS-avier, men tydligen inte alltså…

    är det inte enklare att skicka sånt här utan sms avisering då? Då får ju alla en lapp i lådan och problemet är löst.

    #178483
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    @Stefan72 82797 wrote:

    är det inte enklare att skicka sånt här utan sms avisering då? Då får ju alla en lapp i lådan och problemet är löst.

    Då får ju kunderna vänta en dag extra? Brev-avin dimper ner först dagen efter att paketet har kommit.

    En SMS-avi får du dessutom ofta redan på förmiddagen när postbilen har lämnat av det hos ett ombud. Då kan du åka och hämta det direkt eller på vägen hem från jobbet.

    #178484
    Stefan72
    Deltagare

    tror du inte kunderna överlever det då om du nånstans förklarar att det är så här det blir med vald transporttjänst ?

    #178486
    GregerA
    Deltagare

    @Erik Elmqvist 82792 wrote:

    Saken är den att hon har fått en SMS-avi. Hade hon fått en avi i brevlådan så hade det löst sig så som du beskriver.

    Man tycker ju att det borde gå att lösa även vad gäller SMS-avier, men tydligen inte alltså…

    Man kan ju invänta påminnelseavin som kommer i brevlådan.

    Sen håller jag naturligtvis med om att det borde finnas ett smidigare sätt att hantera en bortrest mottagare.

    #178487
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    @GregerA 82804 wrote:

    Man kan ju invänta påminnelseavin som kommer i brevlådan.

    Sen håller jag naturligtvis med om att det borde finnas ett smidigare sätt att hantera en bortrest mottagare.

    Ja, det sa jag också. Men enligt min säljare samt kundtjänsten på Posten kommer det ingen påminnelseavi för REK brev om man har valt SMS avi. Däremot får man en påminnelseavi via posten för Mypack…men jag har svårt att se att det skulle vara olika, förmodligen är det de jag pratat med på Posten som inte har koll, som vanligt…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.