Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Någon rekommendation på tredjepartslogistik?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Ehandlaren
    Deltagare

Hej!

Jag är i behov av ett tredjepartslogistikföretag för min webbshop.

Varorna jag säljer kommer att skickas förpacketerade med FedEx till lagret, det enda som behövs göras är att klistra på rätt adresslapp på rätt paket.

Jag har drivit denna shoppen i ett par månader och hanterar just nu cirka 40 orders per dag, jag räknar med att antalet kommer att öka snabbt de närmaste månaderna. Haken är att marginalerna är små och jag troligtvis endast har råd med en hanteringskostnad på 5kr paket (ex. moms).

De flesta paketen är i kuvertstorlek med en vikt på under 50 gram, för tillfället har jag cirka 80 olika varor.

Är det orimligt att hitta en partner för detta? Finns det någon ni kan rekommendera? :)

Tack!

Dan
    Deltagare

Om du inte har eget lager och ej gör ompackning så tror jag 3pl tillför ganska lite. De kommer inte göra det för 5kr oavsett om du inte kör på deras fraktavtal där de skär emellan på marginalen.

Hur lång tid tar en dags arbetsmoment, med inleverans, ometikettering osv när man ska hitta rätt paket till rätt etikett osv. 5kr per paket är ju en effektiv arbetstid om 1-2 minuter utan overheadkostnader.

Ehandlaren
    Deltagare

@Dan 82781 wrote:

Om du inte har eget lager och ej gör ompackning så tror jag 3pl tillför ganska lite. De kommer inte göra det för 5kr oavsett om du inte kör på deras fraktavtal där de skär emellan på marginalen.

Hur lång tid tar en dags arbetsmoment, med inleverans, ometikettering osv när man ska hitta rätt paket till rätt etikett osv. 5kr per paket är ju en effektiv arbetstid om 1-2 minuter utan overheadkostnader.

Hej Dan,

Tack för infon, det var tråkigt att höra, logistiken måste outsourcas, jag får väl i värsta fall byta ut en stor del av dagens sortiment mot annat med bättre marginaler.

Har du någon ide om vad ett lägsta pris skulle kunna vara för 3pl av varor i kuvertstorlek med tanke på infon i mitt första inlägg?

Dan
    Deltagare

Njäe inte direkt.

Du får nog be om offerter, men det är oftast dyrare än att sköta logistiken själv i kronor och ören (upp till en viss volym såklart).

Det du köper är tid och frihet samt skalbarhet och att du slipper problem med för stora lager, personal som bara har halv beläggning, personal som inte presterar 100% osv.

Men en enkel räkneexcercis är att sätta någon du känner som aldrig sett dina varor på att göra jobbet med instruktioner från dig. Räkna sedan 200kr i timmen gånger tiden det tar för personen att göra ditt jobb. Sen på den tid du får instruera kan du ta 500kr i timmen. Blir det 5 kr kan du kanske ha en deal, jag gissar det blir 50 :)

Om all kunskap ligger i ditt huvud eller systemen är kassa eller massor av manuell handpåläggning, ja då skalar det inte. 3pl går ut på att du ska kunna sätta in vem som helst i teorin som presterar på hög nivå ganska snabbt utan massa handpåläggning, det kräver bra system och supertydliga arbetsrutiner annars skalar det inte.

anton
    Deltagare

@Ehandlaren 82780 wrote:

Hej!

Varorna jag säljer kommer att skickas förpacketerade med FedEx till lagret, det enda som behövs göras är att klistra på rätt adresslapp på rätt paket.

Jag har drivit denna shoppen i ett par månader och hanterar just nu cirka 40 orders per dag, jag räknar med att antalet kommer att öka snabbt de närmaste månaderna. Haken är att marginalerna är små och jag troligtvis endast har råd med en hanteringskostnad på 5kr paket (ex. moms).

De flesta paketen är i kuvertstorlek med en vikt på under 50 gram, för tillfället har jag cirka 80 olika varor.

Är det orimligt att hitta en partner för detta? Finns det någon ni kan rekommendera? :)

Tack!

Det låter som ett lite okonventionellt upplägg för en tredjepartslogistikleverantör, men kolla med Dreamlogistics eller Elogistik så kanske de kan hjälpa.

Ett alternativ är såklart att hitta en egen lokal + anställa en student. 5kr / paket är dock inte mycket, så det är nog svårt att få ihop ekonomin för det hur man än gör.

Ehandlaren
    Deltagare

Hej igen och tack för era svar!

PS. Mycket snygg design på headler.se Anton :-)

Logistikern_
    Deltagare

@Ehandlaren 82780 wrote:

Hej!

Tack!

Bonver Logistics kanske kan vara ett alternativ!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.