Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad göra när posten slarvat bort/lämnat ut paket?
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 6 månader sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
13 maj, 2015 kl. 08:15 #102699Emelie StockholmDeltagare
För en tid sedan skickades en vara direkt till kunden från England med Expressfrakt (spårbar dock ej rek.) Vi följde paketet och såg att det kom fram till Sverige och att posten lämnat ut paketet. Några dagar efter detta hör kunden av sig och säger att denne inte fått något paket. Vi ringde till posten och de hävdar att paketet är utlämnat. När vi tog kontakt med avsändaren i England säger denne att om paketet är saknad ska vi återkomma så de får undersöka detta och om paketet är utlämnat får vi ta upp detta med posten i Sverige.
Nu har vi gjort en reklamation och fått svar från posten, se nedan;
”Enligt våra registreringar har denna försändelse delats ut 2015-03-20. I denna tjänst som ni som avsändaren valt att skicka ingår ingen utlämningskvittering och inget legitimationskrav. Om mottagaren hävdar att de inte fått denna försändelse och den fortfarande är saknad måste ni som avsändare reklamera till er avsändande transportör i England. Enligt internationell överenskommelse är det avsändaren som måste reklamera detta i avsändarlandet, ingen ersättning utgår i mottagarlandet.”Vad gör man? Kan posten verkligen avsäga sig all ansvar, utan att ens göra en efterforskning, när det står att de lämnat ut paketet till mottagaren? Varan är trots allt värd ca 3000kr.
Tacksam för alla svar!
13 maj, 2015 kl. 09:42 #178419DanDeltagareEtt problem här är att du/ditt företag inte är kund till posten. Posten är kund till Royal Mail i england eller liknande. Det de svarar stämmer, din avsändare måste reklamera.
Det är din avsändare som ej levererat tjänsten du beställt, du har inget avtal med Posten i Sverige för denna leverans och Posten har ej dig som motpart. Så jag hade bett min leverantör bevisa att det lämnats ut till rätt person, om frakttjänsten ej inkluderar id-koll är det ju rätt kört dock, men det är ju leverantören som via sina underleverantörer som misslyckats här.
13 maj, 2015 kl. 09:43 #178420QarillionDeltagareOm som dom säger att det inte ingår någon utlämningskvittering eller legitimationskrav så går dom nog fria här tyvärr.
Det blir lite som när man skickar produkter i brev. Om kunden säger att han inte fått det så går det inte att säga att posten slarvat då det är oförsäkrat och att ingen kvittens krävs för det utan det läggs bara i brevlådan. Sen om någon öppnar brevlådan och tar allt i brevlådan kan inte posten belastas för.
Det bästa är ju att skicka såpass dyra produkter så att den hämtas på utlämningsställe där legitimation krävs.
Vi skulle aldrig skicka produkter för 3tkr utan att någon behöver kvittera.
13 maj, 2015 kl. 10:17 #178421Stefan72DeltagareFast vad handlar det om för frakt egentligen? Jag beställer delar ganska ofta från england och det är mycket få sändningar som inte behöver kvitteras.
Eller handlar det ändå om ett brev i slutändan? Där är det ju lika där som här, man får betala extra för kvittering och det borde ju isåfall säljaren vara medveten om och helt enkelt inte skicka så dyra saker på enklare sätt. Åtminstone så skall kunden upplysas om det för oftast handlar det ju om kostnader. Alla vill ha så billigt som möjligt men få tänker på konsekvenserna. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.