Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Reklamationsfråga- behöver lite råd

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Emelie Stockholm
    Deltagare

Hej! För en månad sedan sålde vi en produkt, värde ca 3000kr. Efter att produkten levererats till kunden får vi ett mejl om att varan är lite skadad. Eftersom skadan går enkelt att åtgärda och inte påverkar varans skick erbjuder vi ersättning mot att kunden behåller varan som den är eller att denne returnerar varan till oss och får pengarna tillbaka. Kunden tackar ödmjukast för ett snabbt svar och ett professionellt agerande och går med på att få priset reduceras med 500kr. Efter ca 3 veckor hör kunden av sig igen och påpekar ett annat obemärkt fel på produkten och frågar vad vi har för lösning på detta. Kunden får ett snabbt svar där vi återger svaret från tillverkaren om att det inte är något fel på produkten utan att det ska se ut så som det gör. Kunden blir inte nöjd med svaret och tycker att denne fått ett bra bemötande första gången men inte denna gång.

Vad gör man? Har kunden rätt att återkomma med små obefintliga fel och förvänta sig ersättning varje gång?

Själv tycker jag att vi varit tillmötesgående och erbjudit kunden bra kompensation som denne gått med på och tackat ja till att behålla produkten som den är? Vad säger lagen?

Tacksam för alla svar och så klart tack på förhand!

C.Larsson
    Deltagare

Du har nog fått en kund som vill mjölka ut så mycket som möjligt. Mitt råd skulle vara om kunden återkommer hela tiden att försöka komma till ett avslut för att slippa kunden. I värsta fall säga att kunden skickar tillbaka vara och pengar om denna ej är nöjd

Stefan72
    Deltagare

lagen spelar ju ingen roll om du kör goodwill på det viset men jag hade nog erbjudit goodwill en gång som du redan gjort och uppstår det mer så får kunden isåfall skicka tillbaks produkten och få en ny.

Dan
    Deltagare

Beror på vad de köpt, köper man dyra prylar förväntar man sig perfektion, det gör jag också. Ibland är jag en av de störiga kunderna när produkten inte håller måttet.

Men detta andra felet verkar ju vara bekräftat att det inte är ett fel, ni kan inte ersätta kunden för saker som är som de ”ska vara”. Så jag hade sagt att ni återköper varan eller att ni tyvärr inte kan göra något då produkten är som den ska.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.