Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Våga vägra varubrev
Etiketter: ej levererat, försvunnen, postnord tappar paket, saknas, varubrev
- Detta ämne har 35 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av misterbling.
-
FörfattareInlägg
-
13 april, 2015 kl. 10:51 #102636misterblingDeltagare
Jag vill ta upp ämnet och problemet Posten Varubrev. Vi är rätt utsatta själva att paket bara försvinner. Tjänsten Varubrev är en bra idé i grunden. En ”billig” tjänst för att skicka varor. Speciellt för lågvärde orders. Att tjänsten inte har en fraktförsäkring är helt OK. Det stora problemet när varor försvinner är att vi inte vet/får veta om dessa har kommit till kund och de säger de inte kommit för att slippa betala. Eller om försändelsen har försvunnit inom Posten genom stöld eller på annat vis. Varubreven lämnas ut genom ombud utan kvittering, genom brevbärare i postlådan eller utanför dörren så dessa kan stjälas av vem som helt. Man vet inte heller hos Posten själva hur dessa är utlämnad eller hur de skulle lämnats ut! Skämmas borde man göra! Detta problem kommer leda till att öka bedrägerier med kunder som inte vill betala sina fakturor. Vi e-handlare måste på någotvis få fram budskapet till Posten att detta inte är acceptabelt och ställer till massor av problem. Vi måste få en avläsning att försändelsen är kvitterad mottagen, eller tidpunkt och avläsning den är lämnad i kundens brevlåda. Försändelser borde absolut inte få lämnas utan för en dörr. Posten själva kan framvisa fin fina siffror på leveranssäkerhet, men ta i åtanke det mörkertal på alla försändelser som inte reklameras för man får ju ändå bara ett skamligt mail: ”Vi beklagar att ert Varubrev inte kommit fram till mottagaren så som förväntat. xxxx… Tjänsten Posten Varubrev har inte någon varuförsäkring och av den anledningen kan vi inte betala ut någon ersättning.
Det här är en tjänst man direkt marknadsför till oss e-handlar som en bra fraktlösning. Jag tycker inte vi e-handlare ska acceptera en tjänst där vi får sitta och hoppas grejorna vi skickar kommer fram. Jag uppmanar till ”våga vägra varubrev” fram till Posten ordnar sina rutiner kring denna tjänst och erbjuder en avläsning när försändelsen är lämnad i brevlåda eller uthämtad hos ombud!Med vänlig hälsning
Per Ledin
VD
http://www.misterbling.se13 april, 2015 kl. 15:57 #178142FredrikGustDeltagareDetta verkar vara ett återkommande problem som i vissa branscher och med vissa målgrupper har olika stor grad av borttappade paket.
Vi har skickat ett gäng tusen varubrev vid det här laget och har på dessa bara haft fyra försvunna varubrev. Ett av dessa kunde vi via kundens Instagram konstatera kommit fram, ett var uppenbart bedrägeri från person som Klarna stoppade efter att vi skickat och två är bara försvunna.
Skickar aldrig dyrare än x kr via varubrev.
Mina kunder är nästan alltid 35+ och bor oftast i villa.
Hade helst velat skicka mypack, men med våra volymer skulle det inte funka prismässigt. DHL och Schenker tar minst 3-5 dagar på sig att leverera och detta skapar missnöja kunder.
Skickar ofta rek i stället för mypack pga priset på dyrare varor.
Spårbart och brevtjänst som Skicka Lätt (fast fungerande) där det alltid hamnar hos ombud och man kan se att det är uthämtat skulle vara perfekt. Då skulle man iaf slippa stölder ur brevlådor och de som hämtar ut utan att säga att de gjort det.
13 april, 2015 kl. 16:55 #178143misterblingDeltagareAtt problemet uppkommer i vissa branscher gör inte problemet mindre. Vi ska inte heller göra det enkelt för oärliga människor genom att servera dem en tjänst som inte håller måttet på säkerhet. Tjänsten ska fungera på ett sånt sätt att man inte behöver spionera på kundernas Facebooksidor eller annan Socialmedia för att se om de fått produkterna. Överlag har vi stort förtroende för Posten och vår Account Manager på Posten är väldigt bra. Vi har jättebra pris på MyPack, men det finns en lucka som skulle kunna täppas igen med ett väl fungerande varubrev. Tyvärr måste vi strypa utskicken med Varubrev nu och skickar dessa med DHL Service Point. Ska vi e-handlare verkligen acceptera att paket försvinner utan att veta vart i kedjan de försvunnit? Vad tycker ni???
13 april, 2015 kl. 20:32 #178145DanDeltagareJag ser inte riktigt problemet på samma sätt. Varubrev är en brevtjänst, varubrev blir helt vanliga inrikesbrev när de passerar landsgränsen. De är billiga och smidiga just pga. att de inte är spårbara.
Om de ska vara spårbara så kostar de ju mer och det är därför de är ett alternativ/komplement till REK och MyPack. Om man gör varubrev till en pakettjänst, ja då är den inte billig längre och då vet jag inte vilket problem man löst.
Ja, brev försvinner men det lägger man ju i sin kalkyl när man väljer mellan spårbarhet eller inte för försändelserna. Vi räknade på 1-2% brevsvinn kontra att skicka allt spårbart (som ökar kostnaden på 100% av försändelserna) och då var det en mycket bra affär. Att vägra varubrev kostar nog e-handlarna mest, de är ju en försvinnande andel i svenska eller internationella brevflödet.
Spårningsimplementation i ett brevflöde är ju inget man sätter upp i hela Europa på en månad precis, att ha spårning på slutdestination i brevlåda kräver handdatorer till alla brevbärare, utbildning, nya it-system osv och det kostar ju rätt mycket. Det finns ju en hybridlösning i Skicka Lätt i Sverige, men det är en helt annan sak att få Italienare att köpa att vi vill att de köper handdatorer nu och att de får pröjsa ur egen ficka
Men jag kan ha missuppfattat något här, för jag förstår inte riktigt vad man eftersöker för lösning. Om det inte är varubrev spårbart till samma pris, men det är ju inte realistiskt.
13 april, 2015 kl. 21:47 #178146antonDeltagare@Dan 82375 wrote:
Jag ser inte riktigt problemet på samma sätt. Varubrev är en brevtjänst, varubrev blir helt vanliga inrikesbrev när de passerar landsgränsen. De är billiga och smidiga just pga. att de inte är spårbara.
Om de ska vara spårbara så kostar de ju mer och det är därför de är ett alternativ/komplement till REK och MyPack. Om man gör varubrev till en pakettjänst, ja då är den inte billig längre och då vet jag inte vilket problem man löst.
Ja, brev försvinner men det lägger man ju i sin kalkyl när man väljer mellan spårbarhet eller inte för försändelserna. Vi räknade på 1-2% brevsvinn kontra att skicka allt spårbart (som ökar kostnaden på 100% av försändelserna) och då var det en mycket bra affär. Att vägra varubrev kostar nog e-handlarna mest, de är ju en försvinnande andel i svenska eller internationella brevflödet.
Spårningsimplementation i ett brevflöde är ju inget man sätter upp i hela Europa på en månad precis, att ha spårning på slutdestination i brevlåda kräver handdatorer till alla brevbärare, utbildning, nya it-system osv och det kostar ju rätt mycket. Det finns ju en hybridlösning i Skicka Lätt i Sverige, men det är en helt annan sak att få Italienare att köpa att vi vill att de köper handdatorer nu och att de får pröjsa ur egen ficka
Men jag kan ha missuppfattat något här, för jag förstår inte riktigt vad man eftersöker för lösning. Om det inte är varubrev spårbart till samma pris, men det är ju inte realistiskt.
Men det är väl spårning på varubrev, fast med färre punkter?
Jag tycker varubrev fungerar väldigt bra faktiskt, som du säger Dan så är det ett val man gör och sedan vi började skicka mer med varubrev har vi helt klart sparat pengar på det gentemot mypack+vanliga brev.
En superbra sidoeffekt av att Posten varubrev skickar ut aviserings-sms till kunden är att det blir färre fel med c/o-adresser m.m. och uteblivna pappersavier. Eftersom kunden får det per sms, uppstår ingen friktion.
Däremot tycker jag att det är på tok för dyrt att skicka med mypack och pakettjänster. Priserna borde kunna halveras utan problem med den uppskalning som nu sker/skett. Förhoppningsvis sker detta per automatik med större konkurrens, men än så länge ser det mörkt ut på horisonten.
13 april, 2015 kl. 22:51 #178147DanDeltagarePosten säger aldrig att det är spårbart och det är ju i bästa fall grundläggande spårning vid spridning/distribution ibland och vid ankomst till utlämningsställe (om skrymmande) samt utlämning (tror jag, ej säker).
I grunden är varubrev ett brev men med sms-avisering istället för brevavi, vilket ökar leveranstakten med 1 dag, gör att e-handlaren kan köra det via EDI istället för porto betalt/frankostämplat. Men det är ingen spårbar tjänst, den spårning som finns är en bonus snarare skulle jag säga.
Håller med om att priserna för nya e-handlare på spårbara tjänster är höga. Men eftersom alla konsumenttjänster inom spedition innefattar upphämtning när man är avtalskund så innebär det att en speditör i worst case ska hämta ett paket, skicka det till andra änden av Sverige och fortfarande tjäna något. Lägg till det all annan overhead som finns per kund.
Det finns alltså inga enorma skalfördelar på att ha 1000 kunder som skickar ett paket om dagen jämfört med en kund som skickar 1000 paket om dagen. Gissar att mycket av problemen ligger i det.
En lösning hade ju varit spårbara tjänster där man hanterar ”första steget” själv, dvs får vettiga priser men lämnar paketet på ICA själv, då tar man bort mycket dryga kostnader för speditörerna men en mindre e-handlare gör också en bra affär. Detta är mina gissningar dock, jag vet inte helt varför det är som det är.
En annan bra sak hade varit att släppa in Skicka Lätt i EDI-flödet, men det tror jag inte det finns några planer på. Inte som jag hört i alla fall eftersom det är en konsumenttjänst primärt.
@anton 82376 wrote:
Men det är väl spårning på varubrev, fast med färre punkter?
Jag tycker varubrev fungerar väldigt bra faktiskt, som du säger Dan så är det ett val man gör och sedan vi började skicka mer med varubrev har vi helt klart sparat pengar på det gentemot mypack+vanliga brev.
En superbra sidoeffekt av att Posten varubrev skickar ut aviserings-sms till kunden är att det blir färre fel med c/o-adresser m.m. och uteblivna pappersavier. Eftersom kunden får det per sms, uppstår ingen friktion.
Däremot tycker jag att det är på tok för dyrt att skicka med mypack och pakettjänster. Priserna borde kunna halveras utan problem med den uppskalning som nu sker/skett. Förhoppningsvis sker detta per automatik med större konkurrens, men än så länge ser det mörkt ut på horisonten.
14 april, 2015 kl. 05:36 #178149nmnDeltagare@Dan 82377 wrote:
Håller med om att priserna för nya e-handlare på spårbara tjänster är höga. Men eftersom alla konsumenttjänster inom spedition innefattar upphämtning när man är avtalskund så innebär det att en speditör i worst case ska hämta ett paket, skicka det till andra änden av Sverige och fortfarande tjäna något. Lägg till det all annan overhead som finns per kund.
Postens priser är höga för att de är ineffektiva och har en felaktig prismodell, någon större vinst levererar de inte in till statskassan. Allt försvinner på vägen.
Att jämföra Postens avtalsprislista för MyPack och DPD med ServicePoint och DHL paket på pluskontots avtal är skrattretande.
14 april, 2015 kl. 07:20 #178150Katrin LundgrenDeltagareFör min del gjorde varubreven att problemet med brev som ”försvann” upphörde helt. Jag hade mycket problem med försvunna brev innan men när vi övergick till varubrev försvann inte ett enda. Min gissning är att mina kunder trodde att varubreven var spårbara och därför försvann färre. Det säger en del om ens kunder och om vad man säljer tycker jag när väldigt många försändelser försvinner. Man bör nog göra en analys, kanske är det vissa varor som försvinner oftare och man ska fundera på skicka dem spårbart i stället och lägga på lite på priset där. Kanske är det vissa områden som ska skickas spårbart till, kanske vissa åldersgrupper behöver spårbar försändelse. En analys kan säga mycket.
En spårbar brevtjänst är såklart drömmen men som Dan är inne på tror jag väldigt få är beredda att betala vad det faktiskt kostar att göra det. Vill man inte använda varubrev är det ju bara att sluta och köra med DHL via pluskontot eller liknande tjänst. Lite dyrare men då får man den spårbarhet man efterfrågar till icke posten priser.
14 april, 2015 kl. 07:52 #178151danielanderssonDeltagareVad är definitionen av ”rätt utsatta”? Handlar det om 1 försvunnet brev på 1000 skickade?
14 april, 2015 kl. 07:55 #178152blazernDeltagareVi kör nästan enbart med Varubrev och har 1-2 st per 1000 paket som ”försvinner”, detta tycker vi är mer än godkänt och allt fungerar perfekt, vi har granskat fakturorna under flera månader och inte lyckats hitta en felvägning.
Våra kunder har en ålder mellan 30-75 år, värdet på paketen är i snitt ca 500 kr.
Folk lyckas ju bluffa ut spårbara paket också så det är ju ingen garanti det heller även om det är mer sällsynt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.