Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Import från Kina "By sea"
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 7 månader sedan av xsirez.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2015 kl. 10:18 #102624MenMMMDeltagare
Hej.
Jag är i fullgång med att köpa in en pall med produkter från en tillverkare i Kina.PÅ invoicen jag har fått från säljaren står priset angivet i CIF
Är det rätt väg att gå?Vilka andra kostnader förutom tull/moms kommer jag åka på?.
jag tror att produkten har alla märkningar för att importeras till Sverige.
vem kan jag ringa för att kolla så detta verkligen stämmer?.Hur går förloppet tillväga? När väljer jag importör och hur går jag tillväga för att allt ska gå så smidigt som möjligt?
Priset för mina produkter (cif) är 16000:-
9 april, 2015 kl. 14:04 #178102GregerADeltagareExakt vad som innefattas i CIF hittar du bl.a på http://www.incoterms.se
CIF, Cost, Insurance, Freight
(Fri kostnad, försäkring och frakt) (Med angiven destinationshamn)CIF används bara vid sjötransport.
CIF betyder att båda parter har samma skyldigheter och rättigheter som vid CFR med undantag att säljaren har skyldighet att teckna och betala en varuförsäkring för sjötransporten i köparens nman.
Köparen står risken efter det att varorna lastats i avgångshamnen. Detta innebär att vid skador eller förlust så betalar försäkringsbolaget ut ersättning till köparen.
Säljarens är endast skyldig att teckna en försäkring med minimalt skydd. Vill köparen ha en försäkring med utökad täckning skall säljaren ordna det men köparen ska stå för kostnaden, om man inte avtalat något annat i köp-sälj avtalet.
Det är köparen som ska ordna med importen och avlastningen i ankomsthamnen om det inte ingår i transporten.
Försäkring skall tecknas av säljaren för köparens räkning till angiven destinationshamn.
Kostnad från hamnen till dig kan alltså tillkomma.
När det gäller att ”jag tror att produkten har alla märkningar för att importeras till Sverige” så går det inte att tro – man måste veta. Det är dessutom inte märkningen som är det väsentliga – utan att produkten verkligen uppfyller de relevanta kraven. Du måste alltså veta vilka EU-direktiv och harmoniserade standarder som gäller för de produkter som du importerar, och på lämpligt sätt försäkra dig om att kraven är uppfyllda på produkterna. Märket som sitter på är DITT intygande om att produkterna uppfyller kraven. Vad en kines säger eller tycker är oväsentligt.
10 april, 2015 kl. 10:46 #178111MenMMMDeltagareJag förstår att jag måste veta. Vem frågar jag om alla intyg?
11 april, 2015 kl. 06:17 #178118GregerADeltagareDet beror på vad det är för produkter.
Du har inte fyllt i din profil på forumet, så det går inte ens att få en hint där om vad du skall syssla med. Därmed går det inte att svara mer specifikt.
13 april, 2015 kl. 08:08 #178131VATadviserDeltagareEn liten petgrej bara.
Momsen är ingen kostnad för dig om du är momsregistrerad. Det är inte ens ett utlägg idag. Du tar upp momsen i din momsdeklaration och drar av den i samma deklaration.
23 april, 2015 kl. 17:39 #178237xsirezDeltagareHej.
är varorna skickade?
man kan lätt tänka fel och att frakten är billig.
Det kostar inte mycket att skicka från kina till sverige men det är lite dyrare i sverige då det tillkommer flera avgifter.
Det alternativ som oftast är billigast är att skicka FOB.
Och att du kontaktar en frakt part här i Sverige som kan sköta frakten från kina till Sverige och införtullning samt fixar alla hamn och transit avgifter.CIF är frakt inräknat
FOB kinesen kör det till närmaste kända hamn.
ExWorks du skall arrangera hämtning på fabriken (fraktbolaget)vill inte göra reklam man jag anväder själv premiere logistic när jag skall ta hem saker från kina.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.