Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Byta plattform, kan nu välja annan kortlösning. Vilken?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    jon_h
    Deltagare

Vi startade butiken, ostlabbet.se, som en enkel tictailbutik i höstas. Behövde lite proof of concept innan mer pengar och tid skulle läggas på verksamheten (som är en sidoverksamhet, vi arbetar båda heltid med annat). Vi säljer utrustning, bakteriekulturer och andra ingredienser för att tillverka ost och syrade mjölkprodukter hemma, och är i princip ensamma om detta i Sverige.

Tictail har ju många begränsningar, bland annat när det kommer till betallösningarna. Vi fick alltså köra på Paypal för korthantering och valde att lägga till Klarna Faktura. Vi har omkring 60 ordrar i månaden, med ett snittordervärde på ca 500 kronor. Av dessa är ungefär hälften kortbetalningar.

Nu, efter att ha haft verksamheten igång i ett drygt halvår, står det klart att det är värt att satsa på en bättre plattform. Vi valde Wikinggruppen (efter att ha lurkat här en hel del) och kan nu välja en ny lösning för kortbetalning, om vi önskar.

Paypal har ingen fast månadsavgift, men tar 3,25 kr plus 3,4% av ordervärdet per transaktion. Rejält mycket, alltså.

Ett annat alternativ vore att använda vår bank, Swedbank, som har ett lösning med Payex. Där kommer vi betala en fast transaktionsavgift på 4 kronor för vanliga betalkort (ca 80% av våra transaktioner), samt 4 kronor plus 1,9% för övriga kort. Betydigt bättre alltså, men vi åker på en månadsavgift på 545 kronor. Med dagens antal transaktioner blir det utslaget 18 kronor per transaktion. Övriga betalväxlar och kortinlösenavtal verkar ligga på ungefär samma belopp.

Det innebär att i dagsläget kan vi betala 71,25 till Paypal om vi har en order på 2000, medan det skulle kosta 4 kronor i bästa fall med Swedbank.

Med en snittorder på ca 500 kronor verkar kurvorna mötas precis där vi ligger nu, alltså på ca 30 transaktioner per månad, alltså runt 20 kronor per transaktion. Skulle vi dubbla antalet korttransaktioner halverar vi kostnaderna per transaktion med Swedbank, medan Paypal skulle ligga kvar på samma. Det verkar vara på gång att bli en liten trend att göra ost hemma, så sannolikt kommer marknaden att växa. Alltså, vettigt att byta, eller hur?

Sedan en liten tanke kring varumärket PayEx. De sysslar ju även med inkasso, och jag har bara stött på det företaget när jag missat att betala en räkning. Tror ni att kunder kan få en dålig känsla av att se PayEx logga i kassan?

Slutligen, har någon ett annat förslag på betallösning för kortbetalning? Jag kan ju helt ha missat något alternativ.

(Och ledsen för wall of text..)

Jon

johanejohansson
    Deltagare

Jag tycker du har bra koll på läget så jag vet inte riktigt vad du behöver för input från oss andra :-) om orderingången är eller förblir konstant så kommer det löna sig med inlösenavtal. Annars kommer det löna sig med ett alternativ utan fasta kostnader. I praktiken blir ju kostnaden runt 2% för er plus fasta eller 3% utan fasta, men jag förstår inte riktigt varför du måste begränsa dig till endera.

Du kan köra kort på Tictail inkl inlösen för 2,9% idag och byter du plattform kan du förmodligen erbjuda både PayPal, kortbetalning, faktura, direktbetalning mm. Desto mer desto bättre kommer du nog sälja.

Emilll
    Deltagare

Tycker billmate är en bra betallösning för mer nystartade e-handlar, även fast vi nu kommer gå över till Klarna checkout som är rejält mycket dyrare. Vi byter för att vi hoppas att konverteringen kan öka, framförallt med vår nya shop som är påväg upp.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.