Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Sända varor från Sverige till Norge

Etiketter: , ,

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102514
    efraim3000
    Deltagare

    Vi har ett företag i Norge som producerar varor i Estland och importerar till vårt lager i Norge och säljer därifrån dels i vår egen webbutik, men även till ett 30-tal sportaffärer runt om i Norge.

    Nu ska vi även börja sälja utanför Norge (endast EU i första läget). Därför är planen att flytta ut lagret till Sverige, för att slippa först ta varorna ut ur EU och sedan in igen. Lagret i Sverige är tänkt att serva både återförsäljare och privatkunder i EU (vilket inte ska vara några problem) men även alla återförsäljare och privatkunder i Norge.

    Funderingarna jag har gäller just när man skickar från Sverige till Norge, vi vill ju inte att privatkunderna i Norge ska behöva gå och betala moms när de ska få ut varorna för att de skickats från utlandet. Samma sak med återförsäljarna.

    Hur löser man det med momsen när man skickar från Sverige så att man själv sköter den biten?

    #177649
    Dan
    Deltagare

    Ni startar norskt bolag eller filial och norsk tullkredit.

    När en norsk kund handlar så köper de av ert norska bolag. Men när ni skickar från sverige säljer och skickar ni varorna till ert norska bolag och det betalar moms/tull för varorna. Sedan splittas er sändning och går som enskilda kollin till norska kunderna med ert norska bolag som avsändare.

    #177653
    efraim3000
    Deltagare

    Okej, vi har företaget registrerat i Norge och vi sitter i Oslo.

    Förstår jag det rätt som att vi ska skicka det över gränsen till oss själva så får vi skicka det vidare inom Norge? Går det att göra så att det bara går via oss ”på papperet” så att varan fysiskt går direkt från lagret i Sverige till slutkunden i Norge?

    #177657
    Dan
    Deltagare

    Japp stämmer, det görs bara på pappret med de normala uppläggen.

    Man gör en bulkshipment på pall med alla paket på till speditörens lager i exvis Oslo, sedan splittas sändningen (du har redan satt fraktetiketter på de enskilda paketen med norska bolaget som avsänrare och norska kunden som mottagare). Sedan går det in i vanliga norska distributionsnätet.

    Alla speditörer har sådana lösningar.

    #177658
    efraim3000
    Deltagare

    Tack för all hjälp! :)
    Så man måste använda sig av någon som har lager både i Sverige och Norge för att göra detta?
    Till privatkunder kanske det handlar om 5 försändelser per dag, och det är relativt små paket (en tunn tröja eller långkalsong i en kartong) sedan en del stora försändelser då och då till återförsäljare. Blir det alldeles för dyrt att skicka små försändelser per dag?

    Och vilka kan man använda sig av som är duktiga ut till hela Europa? Eventuellt var kan man vända sig för att ta reda på en så bra lösning som möjligt?

    #177659
    Dan
    Deltagare

    Alla speditörer har detta upplägget, Posten, Bring, Schenker, DHL. Sen är Posten och Bring de som jobbar mest med just Norge.

    Du skickar dina kunders små paket på en pall. Denna pallen har en tulldeklaration och handelsfaktura på sig. Mottagaren är ditt bolag, fast på Postnords adress för deras Osloterminal. När det kommer fram så öppnar de pallen och kör iväg de små paketen till dina kunder i norge, men med dig som avsändare (ditt norska bolag).

    För 5 försändelser om dagen skulle jag rekommendera man minskar skeppningarna till 1-2 ggr i veckan. Både bring och posten vill helst ha 10 kollin per ”split shipment” eller ”bulk shipment”. Men det blir mest rätt mycket jobb för dig att göra sändningen för 5 paket.

    Hur dyrt det blir beror på vilket avtal du får, men ja det är ganska dyrt med Norge oavsett. Du kan alltid skicka konsumentpaketen som brev istället så blir det mycket billigare. Det finns dock inte lika smidiga lösningar för förtullning via elektroniska lösningar osv om de inte fixat det senaste året.

    Allting handlar om volym om man vill ha bra priser. Alla speditörer skickar hela europa. När det gäller vanliga ”pakettjänster” är de väl inte så annorlunda i tjänstekvalitet. Däremot finns det ju kurirtjänster som Fedex och UPS som har lite högre service för kunden.

    Du får nog be om offerter skulle jag säga. Om du inte vill göra logistikupplägget själv finns det konsulter som jobbar med det men det kostar ju rätt mycket.

    Har du inga stora volymer så kör en vanlig pakettjänst eller komplettera med brev utomlands. Dina konsumentordrar låter det som att du ska skicka som brev tills du ökar volymen och kan skicka spårbart mer prisvärt.

    Be om offert på paket hos posten, dhl, schenker och bring.

    Kolla upp alla ramavtal som finns för DHL exempelvis, vet inte om de har kvar sina europeiska pakettjänster i ramavtalet hos Pluskontot men det kanske någon annan här har koll på.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.