Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Tid/Datum-bestämda utskick

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102484
    Sepo
    Deltagare

    Hej alla glada e-handlare! Hoppas ni har en härlig fredagkväll.

    Jag har alltid varit instresserad av e-handel, och gått i tankarna att starta en ’klubb’, likt alla de olika te-klubbarna osv som börjar dyka upp på nätet, där man kan prenumerera på en månadsvis låda med te.

    Jag undrar dock hur logistiken skall gå till där… Får man bättre och billigare avtal ifall man inte skickar ströpaket varje dag, som en vanlig e-handel, utan har datum bestämda utskick, typ den 10:e i varje månad?

    Min andra fråga är ett litet ’rop’ på tips av er erfarna. Vilket fraktbolag skulle kunna tänkas vara bäst i ett sånt här system? Schenker, posten och DHL finns i vårt samhälle. Vad jag förstått så är mypack populärt, men inte spårbart + att jag är lite fundersam om inte måttena är för små för mig där.

    Skulle vara väldigt tacksam ifall någon hade lite kommentater kring logistiken runt en tjänst likt denna.

    Mvh :)

    #177638
    Dan
    Deltagare

    I teorin ja, i praktiken ja, men när du har enorma volymer.

    De flesta brevförsändelser är billigare om man skickar större volymer vid ett och samma tillfälle än om man fördelar de per dag. Både Posten varubrev och vanliga inrikesbrev blir billigare när du har en större sändning. Priserna står på Posten.se, sändning för varubrev är minst 100 brev.

    Paket blir billigare också men mest i teorin. En hämtning hos dig som kund kostar pengar om man kan hämta en full lastbil bara en gång i månaden har speditören tjänat pengar jmf med om man hämtade samma volym fördelat på alla vardagar i samma månad. Men att använda det för att förhandla ner priset innan du har några tusen kollin per sändning är nog ganska svårt.

    Vad som är lämpligast för dig beror på vad du skickar primärt. Varubrev är bra om du skickar lätta saker utan krav på spårbarhet. Om du ska skicka tepåsar låter det dumt att köra en spårbar tjänst för det blir mycket dyrare.

    Mypack är spårbart. Om du inte har några volymer eller kan komma upp i volym snabbt så kommer DHL vara billigast via ett ramavtal. Om du skickar lättare saker är varubrev ett vettigt alternativ.

    Steg 1 är att läsa trådarna i forumet som handlar om liknande ämne. Steg 2 är att läsa prislistorna för tjänsterna samt specifikationerna för dessa på speditörernas sidor.

    #177639
    Sepo
    Deltagare

    @Dan 81719 wrote:

    I teorin ja, i praktiken ja, men när du har enorma volymer.

    De flesta brevförsändelser är billigare om man skickar större volymer vid ett och samma tillfälle än om man fördelar de per dag. Både Posten varubrev och vanliga inrikesbrev blir billigare när du har en större sändning. Priserna står på Posten.se, sändning för varubrev är minst 100 brev.

    Paket blir billigare också men mest i teorin. En hämtning hos dig som kund kostar pengar om man kan hämta en full lastbil bara en gång i månaden har speditören tjänat pengar jmf med om man hämtade samma volym fördelat på alla vardagar i samma månad. Men att använda det för att förhandla ner priset innan du har några tusen kollin per sändning är nog ganska svårt.

    Vad som är lämpligast för dig beror på vad du skickar primärt. Varubrev är bra om du skickar lätta saker utan krav på spårbarhet. Om du ska skicka tepåsar låter det dumt att köra en spårbar tjänst för det blir mycket dyrare.

    Mypack är spårbart. Om du inte har några volymer eller kan komma upp i volym snabbt så kommer DHL vara billigast via ett ramavtal. Om du skickar lättare saker är varubrev ett vettigt alternativ.

    Steg 1 är att läsa trådarna i forumet som handlar om liknande ämne. Steg 2 är att läsa prislistorna för tjänsterna samt specifikationerna för dessa på speditörernas sidor.

    Tack så väldigt mycke för ett informativt svar!

    Då förstår jag. Jag har tittat runt på forumet och nätet rent generellt, och precis som du är inne på så verkar pluskontot/lessmore/formulate international ( eller vad dom nu heter ) vara populära alternativ. Där är som du påpekade DHL det vanligaste alternativet verkar det som.

    Jag har kollat runt lite vad ’konkurrenter’ använder sig av, och vad jag förstått, och kunnat läsa mig till, är posten det vanligaste alternativet. Då kollar jag på klubbar/företag som inte ger ett speciellt stort/seriöst intryck, så tror inte dom har flera tusen prenumeranter.

    Av min egen erfarenhet ( som inte är mycket mer än att köpa hem prylar med service point iofs.) så har posten gynnsammare service point ställen, jämfört med DHL.

    Låt säga att jag kommer att skicka en låda med 130 g x 5 = 650 g + själva lådan, ’pappersfyllning’ + en broschyr/fraktetiketten. Landar kanske på runt 900-1000 g.

    Jag tror och förutser att kunna komma upp i minst 100-200 prenumeranter nästan direkt vid start då jag har samlat runt 850 mejladresser med en landningssida.. Det kanske är en droppe i havet för posten dock..?

    Tack återigen för ett bra svar!

    Mvh :)

    #177641
    Dan
    Deltagare

    Japp det är en droppe :)

    Men ibland jobbar Posten med bolag som de tror på mycket också och som är ambitiösa. Det handlar mycket om vilken säljare man får också eller vilket säljkontor man har.

    Jag lyckades förhandla varubrev Sverige när jag hade 30-40.000 försändelser om året. Då fick jag nån procents rabatt :)

    Brev är inte särskilt förhandlingsbart om vi inte pratar ENORMA volymer. Varubrev internationellt är dock rätt förhandlingsbart.

    Pakettjänster med de volymerna kan du inte förhandla ner till ramavtalens priser skulle jag säga.

    #177642
    Sepo
    Deltagare

    @Dan 81723 wrote:

    Japp det är en droppe :)

    Men ibland jobbar Posten med bolag som de tror på mycket också och som är ambitiösa. Det handlar mycket om vilken säljare man får också eller vilket säljkontor man har.

    Jag lyckades förhandla varubrev Sverige när jag hade 30-40.000 försändelser om året. Då fick jag nån procents rabatt :)

    Brev är inte särskilt förhandlingsbart om vi inte pratar ENORMA volymer. Varubrev internationellt är dock rätt förhandlingsbart.

    Pakettjänster med de volymerna kan du inte förhandla ner till ramavtalens priser skulle jag säga.

    Oj. Ja några 30-40.000 försändelser kommer jag tyvärr inte upp till de närmaste dagnarna :rolleyes:

    Då blir det nog något av alla avtal som finns där ute att sikta in sig på. Nu när jag ändå har experten på linjen, du har ingen bra rekommendation på något avtal som har Posten som avtalspartner? De flesta har ju som sagt DHL..

    Såg att Fortus har Posten som partner iaf. Drar iväg ett mejl till dem. :)

    Mvh

    #177643
    Dan
    Deltagare

    Fortus erbjuder typ 10% på företagspaket.

    Posten gör inte ramavtal. Det finns inga sådana på konsumenttjänster.

    #177644
    Sepo
    Deltagare

    @Dan 81725 wrote:

    Fortus erbjuder typ 10% på företagspaket.

    Posten gör inte ramavtal. Det finns inga sådana på konsumenttjänster.

    Ahhhh men det var ju som fasiken. Då har jag lärt mig något nytt ikväll iallafall. Posten är det bara att förhandla med direkt som gäller alltså.

    Då har jag blivit 5% mer expert på det här området iallafall. :D Tack återigen Dan.

    #177645
    Dan
    Deltagare

    Japp tyvärr är det så. Det var så lite så!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.