Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fördelar med egna artikel nr?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Tobbea
    Deltagare

Hallå!

Jag jobbar på ett företag som idag använder sig utav leverantörens artikel nummer till 98% ungefär. Vi har fått problem och klagomål på att det byts till nya artikelnr alltför ofta då leverantörer ofta uppdaterar produkter. Det blir även mycket fel i lagersaldo och allmänt mycket jobb runtomkring detta med. Vi har tagit upp att kanske byta till egna artikelnr för att slippa byta art nr på en vara som till exempel endast bytt utseende på en flaska… Någon som varit i liknande situation? Vad är för- samt nackdelar? Vore väldigt tacksam för lite funderingar!

Mvh,
    Tobia

Jimmys
    Deltagare

@Tobbea 81558 wrote:

Hallå!

Jag jobbar på ett företag som idag använder sig utav leverantörens artikel nummer till 98% ungefär. Vi har fått problem och klagomål på att det byts till nya artikelnr alltför ofta då leverantörer ofta uppdaterar produkter. Det blir även mycket fel i lagersaldo och allmänt mycket jobb runtomkring detta med. Vi har tagit upp att kanske byta till egna artikelnr för att slippa byta art nr på en vara som till exempel endast bytt utseende på en flaska… Någon som varit i liknande situation? Vad är för- samt nackdelar? Vore väldigt tacksam för lite funderingar!

Mvh,
    Tobia

Vi använder egna artikelnummer och är tacksam att jag började med det direkt (och inte enbart för att jag tyckte det var kul). Jag använder endast siffror då jag tycker det är smidigare att bara använda sifferknappsatsen när det ska knackas in. Jag byggde upp 7-siffriga nummer enligt regeln 3-2-2, vilket innebär att de tre första är varumärket, nästa två är användningsområdet och de sista två är ett löpnummer.

Så oavsett om jag sorterar lagerlistan efter namn eller artikelnummer så hamnar de varumärkesvis, och jag söker nästan alltid efter artiklar via artikelnumret i affärsystemet då jag nu vet vad de flesta varumärken börjar på för tre siffror.

Ett annat sätt att ha artikelnummer, som även är till stor hjälp för plockaren är att använda sig av exempelvis de sista sex siffrorna i EAN-koden, men det kan ju krocka om man har väldigt många artiklar, då får man använda sig av fler siffror, använder man hela EAN-koden så ska de inte finnas dubbletter, såvida inte någon skapat koden själv.

Nu är ju jag en logistik-tomte och min partner tycker väl att det är ok med egna artikelnummer, men skulle nog inte brytt sig, eller lagt ned tiden på att göra det om inte jag gjort det.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.