Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Erfarenhet av fysisk butik?
- Detta ämne har 8 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 9 månader sedan av Safar.
-
FörfattareInlägg
-
31 januari, 2015 kl. 19:58 #102426JoelDeltagare
Nu vet jag att många av er e-handlare (inkl mig själv) skulle skrika rakt ut att det är en dålig idé att gå ut i den fysiska världen med allt vad det innebär.
Men nu när vi blivit erbjudna en lokal i ett attraktivt läge i ett välbesökt köpcentrum i närområdet, kan jag inte låta bli att känna en viss äventyrslystna och jag-vill-prova-på-allt-känsla.
Så vad är era erfarenheter? Är det rimligt att betala 3 ggr så mycket per kvm jämfört med en lagerlokal? Vad är rimligt att räkna på i omsättning per kvm, antal kunder per dag etc? Vad behövs i personalstyrka? (räcker det t.ex med 1 butikschef +2 deltidare)? Och sist men inte minst, får man plats med tillräckligt mycket på en yta av c:a 180 kvm? Jag förstår ju att vi inte får in alla våra 12000 produkter men kanske topp-100?
All feedback mottages ödmjukast!
1 februari, 2015 kl. 08:45 #161218EmilllDeltagareJag arbetar med butiksinredning till vardag med ganska många större kedjor. Jag är av den åsikten att om man får ett bra läge att etablera sig på så tror jag att det kan vara ett bra steg att ta.
Jag vet inte hur det är kring omsättning och vinst mm, det blir ju säkert inte lika högt som på e-handeln. Men en butik ger ofta en känsla av ”seriositet” och även om de kanske inte köper något i butiken så bygger det ändå upp ett varumärke och jag tror personligen att du skulle öka din konvertering på nätet med hjälp av en butik.
Men det är bara min 2 cents.
1 februari, 2015 kl. 09:05 #161219JoelDeltagare@Emilll 81206 wrote:
Jag arbetar med butiksinredning till vardag med ganska många större kedjor. Jag är av den åsikten att om man får ett bra läge att etablera sig på så tror jag att det kan vara ett bra steg att ta.
Jag vet inte hur det är kring omsättning och vinst mm, det blir ju säkert inte lika högt som på e-handeln. Men en butik ger ofta en känsla av ”seriositet” och även om de kanske inte köper något i butiken så bygger det ändå upp ett varumärke och jag tror personligen att du skulle öka din konvertering på nätet med hjälp av en butik.
Men det är bara min 2 cents.
Tack Emil! All feedback uppskattas som sagt
Jag ser också ett stort ”reklamvärde” att synas i köpcentrum där många rör på sig.
1 februari, 2015 kl. 10:57 #161223NicklasDeltagareVi har haft fysiskbutik och fick inte den att gå runt, dock så hade vi inte den i ett köpcentrum.
Det dyra är att få till en vettig butiksinredning och fylla butiken med produkter, det som säljer bra på webben säljer oftast inte bra i den fysiska butiken.
Se till att du skaffar ett hyreskontrakt som går att komma ur inom rimlig tid så att du inte sitter fast i flera år om du av någon anledning vill säga upp det.
Du kanske även skulle lägga den fysiska butiken i ett eget bolag så att du kan avyttra eller utöka med fler butiker eller Franchise.
Något som kan funka är att sälja ut prylarna som ni får tillbaka och inte kan sälja som prima igen, lite som en outlet i en del av butiken.
Jag skulle själv vilja sätta upp några popup store under ett par månader om året på platser med mycket folk då jag tror mer på detta så att man får ut mesta möjliga under de månader som funkar bäst och skippar månaderna som inte ger något.1 februari, 2015 kl. 21:29 #161229BjornDeltagareSom Nicklas nämner ovan, en popup vid halloween tror jag kan vara en bra medelväg att börja på, brukar väl alltid finnas någon tom lokal i större köpcentrum. Självklart dyrare för en så kort period men bra sätt att testa.
1 februari, 2015 kl. 22:24 #161230FredrikGustDeltagareBortsett från hyra och personalkostnader måste man med fysisk butik lägga ut rätt mycket pengar på annonsering i papperstidningar för att kunder ska komma. Folk verkar ha dåligt minne vart man handlar om de inte blir påminda ofta. Stora annonser ger stor utdelning.
För oss är det helt olika saker som säljer i butik respektive ehandeln. Vi ligger dock inte i den absoluta centrumkärnan och får därför inte del av flödet från dem som är inne i galleriorna. Det är helt klart svårt att finna lönsamhet om man ska matcha öppettider och hålla med personal om man inte har något som får trogna kunder att handla om och om igen.
Tror nog egentligen inte att storlek på stad är det viktigaste här då allt är dyrare i större städer och billigare på mindre orter.
1 februari, 2015 kl. 23:39 #161231fr1ppeDeltagareVi har precis själva tagit detta steget oh genom geo targetad fb annonsering fått upp ett bra flöde även i den fysiska butiken för små pengar. Dock skiljer det sig såklart på branscherna. PMa så kan du få mobil nummer där jag kan svara på lite frågor om du önskar.
Instämmer med tidigare talare att det stärker ens varumärke. Ger andra små fördelar också då man kan träffar kunder IRL.
Vi bytte ut vår 3PL mot denna fysiska butik, samma månadskostnad inkl personal men ännu en försäljningskanal.
3 februari, 2015 kl. 09:38 #161265gottisDeltagareSnabba tankar
Köpcentrum är bra, om köpcentrumet är bra. Är det ett halvtaskigt flöde, ja då är det inte så kul. Mitt tips om man har tid, ställ dig i centrumet vid olika tillfällen och mät trafiken. Lite inte på centrumens egna siffror då dom har en tendens att vara konstigt framtagna.
Sen ska man inte glömma, centrum är nästan alltid öppna med endast fåtal stängda dagar om året. Har man råd att ha 1-2 personer som står där mitt i sommaren under lågsäsong?
Så här har vi lagt upp scheman. Öppet 10-20 vardagar, 10-18 helger. 1 person jobbar 10-18 och 1 14-20. Då har vi 4 timmar att lösa leveranser, luncher och andra grejer som kan behövas vara 2 till. Det kommer ticka på i löner.
Hur är kontraktet med köpcentrum utformat? Ingår marknadsföring i hyran? sophantering? uppvärmning? Mitt egna tips när det gäller hyra. Förhandla en låg bashyra med en omsättningshyra istället för en större bashyra. Detta hjälper en del under sommaren när man inte säljer lika mkt = betalar inte lika mycket.
11 februari, 2015 kl. 10:33 #177409SafarDeltagareMin spontana tanke är att det är bra ut marknadsföringssynpunkt. Klart det är en kostnad med lokal och personal men du syns och uppfattas seriös. Jag är ganska säker också på att konverteringen på nätet ökar då det ökar tillförlitligheten för de som inte känner till er. ”ahaa de har en butik också….”.
Jag är i Gävle säkert en gång i månaden och ser eran banderoll utanför eran lagerlokal påväg till svärföräldrarna. Många tummen upp för den
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.