Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Konverteringstratt i flera steg

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    kristoffer.gus
    Deltagare

Jag tänker mig att en kund som besöker min sida för att köpa något typiskt följer ett flöde som är: Startsidan – Produktsidan – Kassan – Tack för din order

Jag skulle vilja hitta ett sätt att få fram data på hur många av de som börjar på startsidan når någon av produktsidorna, hur många av dem som når en produktsida går vidare till kassan, osv. Alltså en klassisk tratt.

När jag sitter inne i Analytics så tycker jag dock inte att det på något vettigt sätt går att få fram så här aggregerad information. Det går exempelvis att se att av de som besökte sida så såg fördelning ut på ett visst sätt kring vilken sida de gick vidare till. Men jag skulle på något sätt vilja kunna säga att sida1, sida2, sida4 osv är produktsidor och sedan att man inte behandlar dem som separata sidor utan som en enhet, för att kunna få en tratt som är mer överblickbar.

Vet inte om jag alls fick fram vad jag menar, men är det någon som har tänkt på liknande frågor och kommit fram till något är jag tacksam för svar.

Frejon
    Deltagare

Ett sätt kan vara att sätta upp en målflöde, baserat på exempelvis innehåll i url för produktsida, varukorg/kassa och bekräftelsesida. Då har du enkelt möjlighet att följa hela kedjan samt se var kunder eventuellt droppar av på vägen samt vart de tog vägen.

Du hittar det under Konvertering -> Mål. Där under finns även Visualisering av trattar och Målflöde där du visuellt kan överblicka stegen. Mer att läsa om det finns här:

https://support.google.com/analytics/answer/1012040?hl=sv

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.