Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Export – har jag missat något?
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av Woolwich.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2014 kl. 23:37 #102324WoolwichDeltagare
Hej,
Jag har planer på att börja skicka varor utomlands (både inom och utom EU) och jag skulle bara vilja kontrollera så att jag har förstått allt korrekt.
1. Beställning inkommer. Varorna packas som vanligt.
2. Försändelsen frankeras med helt vanliga frimärken (samma som används inrikes) enligt Posten portotabell för utrikes brev.
3. En prioritaireetikett fästes på försändelsen. Var kan jag köpa prioritaireetiketter?
4. En CN22-etikett fylls i och fästs på försändelsen. Var kan jag köpa CN22-etiketter?
5. Försändelsen postas i en vanlig gul brevlåda.
Är det inte mer komplicerat än så? Gäller ovanstående både inom och utom EU? Reglerna för moms tror jag nog att jag har kläm på.
Tack på förhand!
19 december, 2014 kl. 07:55 #177197sanmicDeltagare1. –
2. –
3. Gratis hos Posten: Beställ blanketter
4. 3. Gratis hos Posten: Beställ blanketter
5. –
Tulletikett behöver du bara om du ska skicka utanför EU.
19 december, 2014 kl. 11:01 #177199WoolwichDeltagarePosten tar alltså inte ut några avgifter överhuvudtaget? Är det etiketter som är färdiga att klistras på försändelserna eller är det papper som man själv måste tejpa fast? Vilken blankett är det som är CN22 – Exportdeklaration Post, Grön Tulletikett eller Tulldeklaration?
19 december, 2014 kl. 14:48 #177202sanmicDeltagareDessa är 100% gratis att beställa.
CN22 är ”Grön Tulleteikett”
Bägge är färdiga klisterlappar, bara att klistra på på paketet
Prioritaire behövs inte på ”vanliga” brev, endast på rek om jag inte missminner mig.
19 december, 2014 kl. 15:46 #177203GregerADeltagareTill utlandet skall man använda A/Prioritare, annars hanteras det som B/Economy. Det är precis tvärtom på inrikes.
19 december, 2014 kl. 20:41 #177205WoolwichDeltagareSå när man skickar inom EU så är det bara en prioritaireetikett som måste klistras på försändelsen? CN22:an behöver inte bytas ut mot någon annan typ av etikett?
19 december, 2014 kl. 21:20 #177206GregerADeltagareDet sker ingen tullbehandling mellan EU-länderna, så därför behövs ingen tulldeklaration.
Om du vill att brevet kommer fram så fort som möjligt så sätter du på ”Priority” och frankerar enligt prislistan för A-post. Är det ok att det tar längre tid så sätter du inte på någon etikett – och frankerar enligt prislistan för ekonomibrev.
20 december, 2014 kl. 17:59 #177216WoolwichDeltagareOkej. Tusen tack för hjälpen!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.