Etiketter: 

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102302
    J.C
    Deltagare

    Hej,
    Vad händer ifall det uppstår en tvist mellan två svenska företag,
    Ex. Fel på produkt som grossisten vägrar acceptera?

    Finns det någon form av Konsumentverket fast för företag?
    Eller måste man anlita juridiska ombud för att lösa tvisten via rätten?

    Tack på förhand.
    J.C

    #177087
    Paola
    Deltagare

    Har ni ett skriftligt avtal så finns det troligen en klausul som behandlar vad som händer vid eventuell tvist. Kolla det först.

    Utöver tingsrätt finns även något som kallas för skiljeförfarande t.ex. via handelskammaren, det är bara att googla. För- och nackdelar om det här ska man vara väl påläst om innan man väljer speciellt om man är ett litet företag mot ett stort.

    Något konsumentverk för företag har jag aldrig hört talas om men så har jag inte varit i en tvist själv, utan grundar det här på juridikstudierna, så andra får gärna fylla på.

    #177088
    J.C
    Deltagare

    Ok, tack för svaret Paola.
    Än så länge har jag ej hamnat i någon tvist, men ville veta detta utifall.

    #177089
    Paola
    Deltagare

    Aha då är jag med, var lite snabb med att anta att det redan var ett problem.

    Bästa sättet att undvika en del problem är ju att ha det bestämt från början. Ska man gå via domstolarna, via en skiljenämnd av något slag och vilket/vem i så fall. Kan ju vara svårt att bestämma när man inte är sams.

    #177161
    VATadviser
    Deltagare

    Du vill inte använda skiljemän om din motpart är betydligt större än du. Det kostar nämligen en hel del pengar och det större bolaget med störst resurser tenderar att vinna där. Domstol är i de flesta fall för mindre företag att föredra om det skulle gå så långt.

    Men det är för de allra flesta bolag extremt sällan det går så långt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.