Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Nybörjarfråga – komma igång med allt. Betalväxel, inlösenavtal m.m.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102243
    jonasp
    Deltagare

    Hej,

    Mitt första inlägg här, verkar vara ett grymt forum så hoppas på många bra svar ;)

    Ska försöka fatta mig kort. Vi är på gång med en tjänst som vi ska ta betalt för per månad och per användare. Inga fysiska varor som ska skickas eller lagerhållas, enbart en digital tjänst man prenumererar på. Det kan även tilläggas att det är ren B2B det handlar om.

    En relevant liknelse är tex Office 365 där man adderar hur många användare man har och sen betalar en total kostnad varje månad för abonnemanget. Man ska även kunna lägga till och ta bort användare så tjänsten alltid passar din verksamhet.

    Vi har varit i kontakt med DIBS som tillhandahåller tjänsten ”Lagrat kortnummer” vilket skulle passa oss bra. Vi fick lite övergripande siffror och det känns som DIBS vet vad dom sysslar med.

    Nästa steg var att kolla med banken, i vårt fall Nordea men det är inte ristat i sten, vi kan välja en annan bank om det visar sig ha bättre villkor, priser, funktioner …

    Tänkte kolla med er här vad ni rekommenderar att tänka på? Självklart vill man ju ha ett bra pris från Nordea men det är även viktigt hur smidigt man kan få över transaktionerna till bokföringsprogrammet, i vårt fall kommer det nog bli Fortknox. Vet ni om hur det funkar med filövering osv?

    Vi har varit i kontakt med vår företagskontakt på Nordea men han tog mest emot våra frågor och skulle bolla detta med deras ”e-handelsavdelning”. Vi fick dock lite info om Nordea Kortaccept osv.

    Vidare kommer vi framöver erbjuda den här tjänsten i andra länder, tex övriga nordiska länder, tyskland osv. På sikt också kanske USA men det är ett kapitel för sig. Men frågan kommer givetvis upp hur man bäst förbereder allt för en sjösättning i andra länder? Hur hade ni gjort? Haft separata konton hos tex DIBS, ett för varje land eller kanske ett för varje valuta? Enligt DIBS kan vi bestämma det mesta själva i samråd med vår bank osv men eftersom vi ännu inte fått så mycket kött på benen i mötet med banken ännu mottar jag gärna era rekommendationer. Kanske är det någon av er som har erfarenhet av detta?

    En annan fråga som vår kontakt på Nordea var osäker på – vi kommer som sagt vända oss enbart till företag och ett företagskort är ju oftast ett ”kreditkort” och vår kontakt trodde att det kunde vara ytterligare kostnad om köpet görs med ett ”kreditkort”?!

    Många frågor och säkerligen en del dumma men alla är vi nybörjare :D

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.