Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hjälp! Starta, men hur?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    webhandel
    Deltagare

Hej!

Är i behov av tips om hur jag ska gå tillväga för att kolla om det faktiskt är möjligt att bedriva affärsverksamhet innan registrering av firma.
    Verkar vara omöjligt att köpa in produkter till återförsäljarpriser här i Sverige om man inte har organisationsnr. hur gör jag då?

Ska jag köpa i en vanlig butik till konsumentpris och lägg ut till försäljning för att se hur det utvecklar sig? Kan bli något dyrt speciellt om det ska finnas ett brett sortiment av produkter, vilket jag föredrar (1st av varje produkt max 2st). Tråkigt om man inte får sålt något :(

Hur fungerar det med utlandsgrossister? Hur blir det med momsen? Är detta möjligt för ”hobbyverksamhet”?

Snälla kom med tips!
    Hur skulle du ha gjort?

bslask
    Deltagare

Orkar du inte ens göra dig ”omaket” att registrera en Egen firma så är nog varken e-handel eller Företagande något för dig. Det krävs mycket mycket jobb för att ens komma igång. Ännu mer om du vill lyckas bra.

Vill verkligen inte avskräcka någon för det är inte alls omöjligt, eller egentligen inte heller riktigt svårt att lyckas hyfsat, men om man inte ens orkar ta reda på hur man registrerar en firma så kanske man ska göra något annat.

Energibutiken.se
    Deltagare

Hobbyverksamhet är luddigt, men jag tycker det är solklart, om man köper och säljer prylar så är det affärsverksamhet, om man knypplar, syr eller snickrar på sin fritid och säljer de alster man gör så är det hobbyverksamhet. Om du skall köpa/sälja produkter för att tjäna pengar så anser jag alltså inte att du med gott samvete kan bedriva det som hobbyverksamhet, men kolla för all del med skatteverket, det kanske går.

Det du kan göra är ju att importera och sälja svart, men det är inget jag rekommenderar, jag (och hoppas jag många andra med mig) har börjat anmäla de jag ser säljer svart till skatteverkets tipsfunktion.

Om du verkligen vill satsa på affärer så kan jag rekommendera det, det är roligt att se att någon vill köpa det du säljer, och om man kan tjäna någon slant så blir det ännu roligare, men som ”pellets” skriver så är det oerhört mycket jobb innan man är igång. Bara att skaffa sig den kunskap som krävs för att starta företag, känna till sina produkter, kunna köpa dem på billigast möjliga ställe, nå ut till kunderna och ha en logistik som fungerar någorlunda är ett hästjobb.
    Helst skall du nog ha riskkapital i ryggen (Elskling, Footway, Lensway o.s.v.), eller köra igång vid sidan av ditt ordinarie arbete tills du ser att verksamheten börjar generera så pass mycket intäkter att du kan satsa helhjärtat..

Majsan
    Deltagare

Det är inte alls svårt att skiljs på hobby och näring. Uppfyller du kraven varaktighet, självständighet och vinstsyfte så är det näring

Energibutiken.se
    Deltagare

Hur definieras varaktighet, 1 vecka, 1 månad, 1 år, 10 år?
    Självständighet definieras som att du har fler än en uppdragsgivare, annars skall du vara anställd.
    Vinstsyfte behöver inte innebära att man gör vinst.
    När jag startade mitt företag så uppgav jag ingen förmodad vinst första året, för att slippa schablonbeskattningen, men jag höll nästa inte på att FÅ starta företag, för att jag ”inte hade vinstsyfte”.
    Hur många företag är det inte som går back de första 2-3 åren?
    När jag förklarade för handläggaren att jag absolut inte sålde annonsplatser i mina forum som hobby, utan att det var hårt arbete, och att jag på sikt hoppades kunna göra vinst (Efter att kontor och maskinpark uppgraderats) så gav hon efter.

Jag vidhåller att det är väldigt luddigt vad som gäller.

webhandel
    Deltagare

Hej!

Tack för era svara, ni bekräftar mycket av det jag känner :)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.