Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kund som förhalar reklamation
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av C.Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2014 kl. 07:33 #102218christiankDeltagare
Vi har en kund som köpt en soffgrupp (soffa + 2 fåtöljer) där det strulat redan från början. Strax efter att hon mottagit leveransen fick vi en uppsjö av foton tagna på närhåll. Hon klagade i princip på allt som går att klaga på. Alltfrån att färgnyansen inte var som hon tänkt sig, att soffans uppbyggnad inte var enligt specifikation (vilket den i verkligheten är) osv (vill inte ge alla detaljer här). Med andra ord ”av kunden egenkosntruerade fel” förutom en liten fraktskada på en av fåtöljerna. Det ska sägas att vi tidigare inte haft några anmärkningar på denna modell alls. Det hela slutade med att kunden gjorde en reklamation på alla dessa punkter.
Tillsammans med leverantören gick vi igenom alla punkter och bad i de fall vi behövde in extra foton (som vi motvilligt fick efter tjat och tid). Och som väntat är fraktskadan den enda av de reklamerade punkterna vi med säkerhet kan godkänna. De andra punkterna måste gås igenom på plats men med största sannolikhet godkänns de ej ändå. Detta innebär att kunden måste skicka tillbaka grejerna (vilket vi erbjudit fyra gånger) så att vi kan gå igenom detta på plats hos oss. Risken är då stor att kunden i slutändan står utan soffa med ej godkända reklamationer och en kraftig frakt och fullpris för soffgruppen framför sig.
Troligen med rädsla för detta förhalar hon hela tiden processen, vi har nu i över två månader hållit på med detta och hon vägrar skicka tillbaka det. Vi har som sagt erbjudit henne detta vid fyra tillfällen, det enda hon behöver göra är att bestämma en dag vi ska boka upphämtning till.
Sammanfattningsvis har vi i tur och ordning erbjudit kunden:
1. Att ersätta den fraktskadade fåtöljen.
2. Att kompensera felet genom prisavdrag.
3. Att köpa hela gruppen för vårt inköpspris, vilket innebär halva priset ungefär.
4. Att skicka tillbaka hela gruppen och göra ett återköp på allt (detta har vi erbjudit fyra gånger).Vad ska vi göra? Som företagare i det här landet är man ju lite rädd eftersom konsumenter i princip kan göra alla fel man kan göra och ändå ha rätt enligt gällande lag.
7 november, 2014 kl. 07:50 #176753C.LarssonDeltagareJag tycker ni har gjort allt som har kunnat göras. Jag tycker att ni borde ställa ett ultimatum och säga att kunden får bestämma hur hon vill göra annars får hon behålla soffan och betala fullt pris. Ibland behövs lite krafttag för att leda dem i rätt riktning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.