Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Pengar försvinner hos Certitrade
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av Hasse.
-
FörfattareInlägg
-
24 oktober, 2014 kl. 18:55 #102184HenkeDeltagare
Använder ni Certitrade så bör ni dubbelkolla utbetalningarna. Förra fredagen så saknades utbetalning från 3 av 7 dagars transaktioner. Kanske bara vi som drabbats? I vilket fall skickades aldrig något informationsmeddelande ut. Har jagat Certitrade hela veckan. När jag fått svar hänvisar de till att systemen är så invecklade och komplexa att fel uppstår och att man inte kan förvänta sig snabb åtgärd. Man måste be om uppdatering för att få någon information och hemsidan proklamerar ”Inga driftstörningar”.
Nu har det gått en hel vecka och jag har fortfarande inte fått besked om att felet har lösts. Dock informerade de idag om att betalningarna i fortsättningsvis kommer att försenas en bankdag pga av manuell kontroll.Idag var det dags för nästa utbetalning. Allt ser rätt i ut specifkationen men summerar man beloppen så visar det sig att summan inte stämmer. Över 40% av pengarna saknas(!!). Har inte fått svar från dem eftersom jag upptäckte detta strax efter kl 16 då de redan stängt.
Enligt hemsidan finns inga kända driftstörningar. Verkar som Certitrade spårat ur helt och hållet.24 oktober, 2014 kl. 20:14 #176634EkraftDeltagareAllvarligt talat, allt det här som berättas om Certitrade tyder på att de är riktigt illa ute. Frågan är väl inte OM de går omkull, utan när det sker? Hur mycket pengar deras kunder kommer att förlora då står skrivet i stjärnorna. Det lär väl också bli en del intäktsbortfall innan Ehandlarna som idag har Certitrade fått upp någon ny betalningsleverantör.
24 oktober, 2014 kl. 20:33 #176635HenkeDeltagareJag hoppas innerligt att det finns en god förklaring och att inga andra drabbats idag men det är djupt oroande med problemen.
26 oktober, 2014 kl. 22:28 #176653McMurphyDeltagareJag har också Certitrade och har flera utbetalningar i rad där utbetalda summan inte stämmer med transaktionsredovisningen. Dock så adderar summan rätt efter det utbetalningsbesked som mailades 24/10.
Så här ser det ut:
3/10 – 2995kr mindre än redovisade transaktioner
10/10 – 310kr mindre än redovisade transaktioner
17/10 + 7045kr mer än redovisade transaktioner
24/10 – 3740kr mindre än redovisade transaktioner24/10 har inte betalats ut än, men summan blir efter det korrekt.
Det känns som att det kan vara ett tekniskt problem, men man borde ha fått information. Att säga att de kommer gå under känns förhastat om man inte har någon information att dela med sig av.
27 oktober, 2014 kl. 06:34 #176656pyhobbyDeltagareJag vet inte om man kommer gå under, men att man får känslan att det ska hända är illa nog. Jag tänker så här:
Man gör valet att efterdebitera (nu går detta lite ihop med de andra tråden om Certitrade) sin kunder för ett fel man haft i sina system sedan 2011. Man måste väl förstå att kunderna kommer bli irriterade över sättet man gör detta på? Trots det så löper man linan ut och det ger mig känslan att man behöver pengar. Notera nu att jag får den känslan, jag säger inte att det är så. Det kan vara så att Certitrade är hur stabilt som helst ekonomiskt och att man står stadigt, men den känslan får jag inte för tillfället.
Om man är stabila borde man fundera över hur handlingarna man gör upplevs för kunderna.27 oktober, 2014 kl. 09:26 #176661Henrik_GDeltagareCertitrade har svarat att det är specifikationerna som är ”otydliga” efter en systemförändring som också innebär att ”Utbetalt” i rapporterna inte betyder utbetalt. Beloppen som saknas ska komma fram en vecka senare.
Den förklaring jag har fått är trovärdig så jag är inte särskilt orolig men informationen kunde varit betydligt bättre.3 november, 2014 kl. 19:44 #176730HasseDeltagareDet har ”försvunnit” pengar från mina transaktioner också från Certitrade. De senaste 3 veckorna diffar det på ca 5000 kr (som saknas). Jag blir väldigt orolig när jag läser om detta företag här på forumet. Funderar på att ta bort kortbetalningar från min webbutik tills detta får sin förklaring…. då kommer jag dock förlora kunder.
Jag har pratat i telefon med en Anders Ekström, försäljningschef angående detta. Han sa då att han personligen inte var tillräckligt insatt i detta, utan jag skulle prata med någon annan på ekonomiavdelningen som skulle ringa upp. Nu ikväll fick jag följande mail från honom:
”Hej
Tack för trevligt samtal.För att bringa ordning på referenserna och att få summorna att stämma ber ekonomi dig att du skriver ett mail med dina siffror så kommer det att hanteras snarast med en ordentlig check up.
Det är lite svårt att bearbeta telefonledes då det ska loggas in på ett par olika sidor och jämföra betalningsbesked mm och dessutom ha ett utlåtande från teknikavdelningen.
Så kan du skramla ihop några rader så skickar jag vidare.
Godkväll / Anders”
Känner mig inte precis lugnare av detta. Siffrorna måste väl ändå de ha på Certitrade? Ska jag behöva skicka de uppgifterna till dom – det känns inte alls bra!
När jag googlade på Certitrade fick jag upp siffror som visade att deras vinst bara var 38 tkr 2013. Ett så stort företag? Vart tar alla pengar vägen i så fall? Vi som är deras kunder betalar ju alla en duktig slant för deras tjänster. Jag vore glad om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter om dom! Vad skulle ni gjort i mitt ställe?
3 november, 2014 kl. 22:25 #176732HenkeDeltagareFör min del verkade det som sagt inte vara fullt så illa som det först verkade. Deras (de skyller dock på Euroline) system är uppenbarligen inte särskilt välgjorda så vissa transaktioner är fördröjda, för utbetalning, längre än andra vilket tyvärr inte framgår i utbetalningsspecifikationen.
13 november, 2014 kl. 23:03 #176874henrikDeltagareHaha måste kännas häftigt att hänvisa till olika avdelningar och att man själv inte är insatt när man är 2 anställda :p
14 november, 2014 kl. 09:23 #176880jonathanbDeltagareDet kan ju vara så att de har externa konsulter som man väljer att benämna som ’avdelning’ för att det ska låta bättre.
Tittar man på deras bokslutssiffror så har kassalikviditeten fallit stadigt de senaste tre åren och var vid bokslutet december 2013 nere på 44%, samtidigt som soliditeten legat på en konstant låg nivå. Ser inte så jättebra ut?
Förfogar Certitrade över några klientmedel eller hanteras det helt och hållet hos inlösaren?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.